Brushless motor, draden wel of niet verlengen :?: :?: :?:

RCEFlyer

In Memoriam
Hallo,

ik ben een electro sport-vliegtuig aan het bouwen, zie hier.

Nu zit ik met een vraag, ik kan straks slecht (of eigenlijk niet) bij de draden van de brushless motor. Toch wil ik de regelaar die er in gaat ook in andere toestellen kunnen gebruiken. :D
Ik wil dus drie verlengkabels solderen met 3,5 mm goudstekers, deze verlengdraden zouden ongeveer 10 cm lang worden.

Is dit verstandig :?:
Levert dit geen problemen op :?:
Kan dit verlies betekenen, en geeft dat een probleem :?:

Wie helpt me met deze vraag :?: Ik weet het simpelweg niet en domweg proberen vindt ik te risky :oops:

10 cm is geen probleem, tenzij je met erg hoge stromen (+100 amp) gaat werken...
Gebruik al naar gelang je stroom 2,5 of 4mm2

Pascal

10cm moet idd geen probleem zijn, maar zorg er wel voor dat de draden voldoende dik zijn.

Als je de keuze hebt, is het beter om de kabels te verlengen tussen accu en ESC.

Als je toch de verbindingen tussen ESC en motor gaat verlengen zorg er dan voor dat de ontvanger hier extra ver vandaan ligt. (iets wat sowieso al raadzaam is)

heb dit ook al meermaals gedaan,10cm inderdaad geen probleem rekening houdend met wat de andere forumleden reeds postten

ik heb ze een cm of 60 a 70 verlengd, en tot nu toe geen problemen.

michiel b zei:
... Als je de keuze hebt, is het beter om de kabels te verlengen tussen accu en ESC. ...
Juist die moet je niet verlengen Michiel, je moet de motordraden verlegen. Het verlengen van de accukabels kan alleen maar als je ook extra elco's (low ESR type) aan de ingang van de regelaar monteert.

Alle fabrikanten zeggen het bovenstaande, motorkabels verlengen, niet de accukabels. Handleiding voor plaatsing en grootte van de extra condensatoren, links naar uitspraken fabrikanten en uitleg/achtergrond en uitzonderingen:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=952523

Laatst bewerkt:
@allen,
dank voor jullie reacties.

@Ron,
dank voor de (voor jou gebruikelijke) waardevolle extra info :D

Kan mijn vraag hier wel kwijt denk ik.

Wat voor draad gebruiken jullie nou?

Alles gekocht maar wat voor draad weet ik nooit.
Heb in mijn easystar de motor draden verlengt met dik speakerdraad.
Dit draad is net zo dik als 2 dradig stekkerdraad

Het werkt en wordt niet warm maar wil het liever zeker weten.

Gewoon 220V Snoer kopen @ 4mm ofzo bij de praxis etc?

Luidsprekerkabel en kabel van de bouwmarkt zijn in principe goed te gebruiken. Koper is tenslotte koper en als de doorsnede voldoende is, dan zijn er geen problemen te verwachten. Het bezwaar van dit soort kabels is dat ze voor ons doel vaak veel te stug zijn.

In de modelbouwhandel is kabel te koop die is opgebouwd uit honderden hele dunne draadje en voorzien van siliconenisolatie. Deze kabel is heel soepel.

Back