Brushless motor/ESC miniTitan doet vreemd na crash

Sinds kort ben ik eindelijk toegetreden tot de grootste helicopter-club van de wereld: Ik heb mijn allereerste crash gehad... Na 2 jaar crashvrij vliegen denk ik dat ik niet mag klagen...

Maar genoeg inleiding: Na het vervangen van de verbogen flybar, versplinterde rotorbladen en kromme hoofd-as, blijkt er toch nog iets verkeerd te zijn. Ik krijg de heli niet meer zelfstandig opgestart.

Ik zie de motor/ESC even proberen (een seconde of 2), waarna hij "opgeeft". Ik vermoed dat de ESC in veiligheid gaat. De throttle terug naar 0 brengen en herbeginnen laat de motor weer even "proberen". Bij dat "proberen" zie ik de motor wat heen en weer bewegen, hooguit enkele toeren draaien.

Als ik echter de hoofdrotor met de hand wat toeren geef (en ik bedoel dan 30rpm of zo, echt niet snel), lijkt alles probleemloos te werken. De motor brengt alles op toeren en ik zie geen noemenswaardige trillingen of speciale dingen.

Uit die testen lijkt het me evident dat ofwel de motor, ofwel de ESC niet meer perfect werkt. Enkele mogelijk interessante dingen:
  • De ESC was zijn instellingen (gedeeltelijk) kwijt: Als ik op toeren negatieve pitch gaf, zakte het toerental in elkaar. Ik heb de ESC opnieuw ingesteld in governor-mode, waarna dit probleem verdween. Voor de crash stond de ESC in governor mode.
  • Ik heb de 3 fases van de motor Ohms uitgemeten: 46,1mV/.9A; 46,4mV/.9A; 44,8mV/.9A
En dan nu de hamvraag: Welke component is (vermoedelijk) defect? de motor of de ESC (of beide)?

Randinformatie:
  • Standaard ThunderTiger miniTitan met kit-ESC en kit-motor (ACE RC BLC-40 en Thunder Tiger Ripper OBL 29/35)
  • LiPo 2500mAh, 3s1p

Laatst bewerkt:
Ik heb een soort gelijk probleem gehad op een vliegtuigje. De motor wilde niet meer starten. Alleen was het daar niet echt mogelijk om hem met de hand aan te draaien, maar dat hielp niet echt.

De oorzaak was bij mij dat een van de drie draden naar de motor gebroken was, in de motor. Echter je gemeten weerstand suggereerd dat de motor nog heel is. Daar zou ik in elk geval beginnen met zoeken. Kijken of deze draden nog goed zijn, ook bij de verbinding met de regelaar.

Als een van de fasen het niet goed doet zou dat wel verklaren waarom hij misschien niet genoeg vermogen kan leveren voor een gegeven pitch instelling.

In elk geval veel succes!

Groeten Halmar

Het lijkt er dan op dat je ergens een sluiting hebt gehad, of deze in de esc of in de motor zit weet je natuurlijk nog niet..

De esc heeft een groot deel van zijn electronica nodig om om alle verschillende soorten motoren op te starten. Dit doet hij door de plaats van de stators in de motor te bepalen, wat hij weer doet door de spanningsverschillen tussen de drie draden te vergelijken.

Dus, of het opstart deel van je esc is verbrand
of je motor heeft een draadbreukje ergens.

Controleren met een tweede esc kan wel eens duur uitvallen, als de motor 1 esc sloopt, zal hij dit bij een tweede ook doen (gewoon ff waarschuwing vooraf :D, je zal niet de eerste zijn..)

Dus moet je controleren of je fasen van de motor nog kloppen.
Dit staat ergens beschreven op dit forum, wat ik hier nog van weet (zelf nooit gedaan) is dat je de motor met een handboor op een vast toerental moet brengen.
Dan het voltage tussen twee draden meten, opschrijven.
Twee andere draden pakken, hier het voltage tussen meten, opschrijven
Laatste twee pakken (je moet de voltages tussen alle drie afzonderlijk hebben), opschrijven

Een brushless zonder problemen heeft dan drie ongeveer gelijke waardes.
Een motor met problemen zal wat afwijkingen vertonen.

Succes

Back