brushless motor in boot

hallo ik ben me eigen speedboot(je) aan het bouwen.
nu zat ik er over te denk om er 1 of 2 brushless motoren in te doen.
nu hoorde ik van iemand dat je sowieso geen buitenlopers kan gebruiken omdat je dan geen kracht schijnt te hebben dus zou het een inrunner moeten worden.
maar nu wou ik graag ff weten of iemand ervaring heeft met brushless motoren in een boot en of dit goed mogelijk is.

natuurlijk kan je brussless motoren in een boot gebruiken, natuurlijk wel even de juiste nemen.

Een andere ZEER belangrijke reden voor binnenlopers, is dat je er waterkoeling ROND kan maken. Een buitenloper is moeilijk te koelen met water he....

In een boot heb je ook geen luchtstroom zoals bij een vliegtuig.

Patrick

Brushless in n boot gaat zeker lukken. Je moet iig wel n inrunner hebben. Dan kun je nog kiezen tussen een 2 poler of de duurdere 8 poler. Met hoeveel cellen ga je ze varen en in welke boot?

Brushless aandrijving in speedboten kan uiteraard heel goed, en worden in grote internationale wedstrijden dan ook al jaren toegepast.
Bij een wedstrijdklasse met vrije motorkeus neemt men dan altijd een brushless motor omdat een borstelmotor gewoon niet meer dat vermogen in een wedstrijd kan leveren dan met een brushlessmotor met hetzelfde formaat motor. En men wil steeds sneller hé, dus bij dit soort topwedstrijden gelden andere regels en blijf je heel veel investeren.

Maar ook zonder wedstrijdniveau kun je goed varen met brushless aandrijving, je moet alleen even een geschikt watertje hebben of dit geweld los te kunnen trekken. 100 meter is met brushless aandrijving namelijk erg snel afgelegd! Tenminste, met een goed gebouwde boot.

Even een tip, neem een 2 polige brushless motor en geen 4, 6, 8 of nog meer polige motoren, daarvoor heb je ook weer een bl regelaar nodig die dit ook aan kan! Voor de meeste regelaars zijn de 2 polige motoren het beste geschikt qua aansturing. Inmiddels zijn er gigantisch veel bl motoren en regelaars op de markt, dus wel je moet hebben hangt van veel factoren af, zoals de rest van de inhoud van je speedboot.

Nadeel van een outrunner is de koeling, je kunt het motorhuis nl. niet koelen omdat dit draait. Bij een inline motor heb je dit probleem niet, en heb je in feite een 'gewone' motor. Even over de kracht van de buitenlopers, die hebben ze toch echt wel hoor!

Je moet eerst uitmaken wat voor type speedboot je wilt (mono,hydro, onderwateraandrijving?), dan de grootte van de romp cq. het aantal en type/grootte van de cellen waar je op wilt varen. Aan de hand daarvan bepaal je dan de rest van de inhoud van het schip (motor(en), accu's, stuurservo, as, koppeling, scheepsschroeven, etc.

Je kunt ook eerst een speedbootje bouwen met gewone borstelmotoren, en dan later evt. 's overstappen op brushless. Zeker als je geen ervaring hebt met brushless. Qua inbouwen en afregelen en zo is het niet anders dan met een borstelmotor, maar verkijk je niet op het vermogen en kracht van de bl motor(en), en bij een goed gebouwde boot zeker niet op de snelheid die je met brushless aandrijving kunt krijgen!

Trouwens, speedboten met borstelmotoren zijn ook erg snel te maken, en in verhouding nog altijd prijsgunstiger.
En wat wil je verder met een vaarklare speedboot, zomaar af en toe wat gaan varen, of evt. 's gaan varen bij een vaarvereniging die over een vaarwater beschikt, en je gelijk wat info uit kunt wisselen?

Groeten,
BJ

Buitenlopers worden weinig tot niet gebruikt in boten...ook draaien ze veel minder t.p.v dan een normale inrunner.

oke bedankt voor al deze informatie ik ben er al weer heel wat wijzer uit geworden.
ik ben van plan de boot te gaan varen op 3 lipo cellen.
met een regelaar die beveiligd is tegen het tever leeg varen van de accus.
een waterkoel systeem zou toch prima met een alu buisje gemaakt kunnen worden in de grote van de motor en er dan omheen passend maken.
maar zal ik er dan een pomp tussen moeten stoppen of zou het al voldoen door de snelheid van het instromend water.
alvast voor al deze info.

gielie,

voordat je met lipo's en brussless motoren aan het proberen gaan, zou je beter dit forum eens goed nalezen.

kijk maar eens naar de onderwerpen over waterkoeling of Vapex cellen.

1/ lipo's in een boot heeft niet zo eg veel zin (tenzij je records wil breken ofzo, NiMh cellen worden courant gebruikt)

2/ als je snel gaat met een speedboot, heb je echt geen pompje nodig. Een buisje (schuin) in het water doet genoeg.

3/ voor motorkoeling bij brussless (met dicht mantel) zou ik eens op het forum van xtremeraceboats gaan kijken onder 'koelmantel'.

Patrick

het is me al een stuk duidelijker,
ik denk nu dat ik toch maar op gewone cellen ga varen aangezien er toch nog wel wat meer bij lipo komt kijken kwa prijs want voor lipo zou ik alles nog nieuw moeten kopen,terwijl het verschil niet eens zo groot is alleen in gewicht.
blijf wel bij de brushluss motoren hoor er veel goede reacties over dus dat meot wel lukken.
bedankt voor de links en de info

lipo's brushless en een boot kunne goed samen gaan.
alleen moet je wel weten wat he doet.

ik ga volgend jaar in mijn mono 1 ook lipo's uitprobeeren.
goedkope lipo's in me boot zal niet gaan werken.
ik ben vanplan om met 3s te gaan varen en het zal 80amp continu aan moeten kunen.

als de cellen dat niet aan kunnen dan ben ik aan het vragen om probleemen.

conclusie :
lipo BL en boot kan als je maar weet wat je doet

greetz jaimy

ja dat klopt als je maar weet wat je doet.
nu heeft een goede vriend van mij wel goede ervaring met lipo maar ik denk toch dat ik eerst gewone nicd ga gebruiken en als me dat niet bevalt toch over op lipo gaat :D
maar eerst maar wachten op het loon he voor ik weer verder kan.
want zonder geld kun je niet veel :?

nog 1 weekje en dan weer loon :D
en vakantie de perfect combinatie :D
kan ik mooi weer verder gaan bouwen en de zooi op internet bestellen.

Back