Brushless motor ontstoren?

Satoer

Forum veteraan
Hellow,

Ik heb een Razor 350 brushless motor in mijn hummingbird zitten. Is het mogelijk deze te ontstoren?
Heb er namelijk een 2,4 Ghz camera op geplakt maar heb last van storing van mijn hoofdmotor in het beeld. Moet ik een paar ferriet kernen om de toevoerdraden toevoegen?

Groetjes Michel

weet je zeker dat het niet van de regelaar komt?
probeer eens die in folie te doen.

Het storen begint met het starten van de hoofdmotor. Dus misschien heb je gelijk. gewoon alu-folie?
Zal het eens proberen.

Geprobeerd, zie geen verschil :(

De storing neemt toe als het toerental van de motor toe neemt.

Aan een brusless motor valt helaas niets te ontstoren. Het enige, wat je kunt proberen is een afscherming maken tussen camera en motor-regelaar-bedrading. Kan er geen alu-folie tegen de camera worden bevestigd? Een iets andere plaatsing van regelaar en/of accu kan ook wel eens helpen.

Ps, die sterretjes boven de Avatar staan toch een stuk deftiger, he?

Een borstelloze motor heeft geen koolborstels en commutator, produceert geen vonken. De regelaar schakelt, afhankelijk van je instelling, met frequenties tot (8,16,32) zeg 40kHz. Dit zijn pulsen met behoorlijk steile flanken, veel en sterke harmonische frequenties.

Het enige wat ik kan verzinnen is de de draden naar de motor afschermen (scherm naar massa). Werkt dat niet dan ook de regelaar afschermen, nog niet genoeg dan ook de voedingsdraden naar de regelaar afschermen.

Hoe voed je die camera. Vanaf een andere of de zelfde voeding dan de regelaar/motor. Misschien het aluminium aan de min hangen is ook nog iets om te testen.
Maar is het geen trilling die het beeld verstoord. Die kleine ccd's zijn erg gevoelig voor trilling en gaan dan ook op de eoa manier strepen geven.

gr Remco

@Jan: De zender van de camera is er op gesoldeerd. Gaat aluminium folie dan niet ten kosten van mijn reikwijdte?
Ik heb hem ook al ergens anders op geprobeerd te plaatsen. Helemaal achterop de staart = Zelfde effect :(
Ja leuk die sterretjes (alleen Ron valt een beetje uit de boot in dit draadje ;) ), maar ik heb nog steeds geen sticker ontvangen! :mad:

@Ron: Het is een phoenix10 met een frequentie van 12,500 Hz. Zijn die pulsen dan niet af te vlakken met een condensator?

@Remco (en Ron): Ik voed hem rechtstreeks van mijn 2 cellen lithium accu (7,4V) Is dit een probleem? Het is overigens een Cmos camera (En het beeld is toch heel aardig) Maar het is echt een signaal storing en geen trillingsstoring. (sowieso trilt die heli niet zo erg).

Hmmm misschien moet ik alles met aluminium inpakken. Ik zag alleen geen effect toen ik het probeerde. liet de motor draaien en speelde wat met het aluminium rond de motor / controller maar het werd er niet meer of minder van. Helaas heb ik niet alles netjes weggewerkt met schuimplakband en tiewraps enzo.

Okay, zal het eens proberen. heb 2 lithium accu's. wordt wel zwaar zo. Als dit het euvel oplost is er dan een manier om de toevoervoeding te ontstoren met een condensator ofzo?

Yup, storing is weg. Toch is het niet de ideaale oplossing moet ik zeggen. Hij vliegt een stuk beroerder met dat gewicht van 4 lithium cellen.
@Remco. 9V is teveel, dan krijg ik geen beeld meer :(

Is er een manier de voeding van de camera te ontstoren?

Alleen een ferrietkern of condensatoren plaatsen zal niet direkt helpen, dit kun je uiteraard wel eerst uitproberen.

Is een ferietkern niet tegen storing van buitenaf Jan? En wat voor condensator moet ik dan plaatsen?

Specs Camera / zender:
Operating power: 4.8-7.2 V
Power consumption: 80 mA

Als ik hem nu eens aan de BEC zet. Die moet toch wel ontstoord zijn? Is wel maar 4,8V, het minimum.
Of een paar lithium knoopcellen kopen? 80 mA is ook niet zoveel.

Satoer zei:
... Gaat aluminium folie dan niet ten kosten van mijn reikwijdte? ...
Nee, geen probleem zolang je de antenne niet ook inpakt. Afscherming altijd met massa van systeem verbinden. Daarvoor moet je een vast punt kiezen waar alle afschermingen naar toe gaan, niet doorlussen.
Satoer zei:
... Ja leuk die sterretjes (alleen Ron valt een beetje uit de boot in dit draadje ;) ...
Ach, je solliceert ernaar om uit mijn balboekje verwijderd te worden ;)?
Satoer zei:
@Remco (en Ron): Ik voed hem rechtstreeks van mijn 2 cellen lithium accu (7,4V) Is dit een probleem?...
Ja, dan komt de hoogfrequente rotzooi via de voedingsdraden binnen, afscherming werkt alleen tegen elektromagnische velden (contactloze overdracht, oftewel straling).

Satoer zei:
Is een ferietkern niet tegen storing van buitenaf Jan? En wat voor condensator moet ik dan plaatsen?

Voor de camera komt de ellende ook - via de draden - van buitenaf. Het is dus de moeite waard eerst eens een ferrietkern te proberen. Een eventuele condensator over de voeding moet eigenlijk in combinatie met (een) weerstandje(s), zodat je een laag-doorlaatfilter krijgt. Hierbij is het lastiger om aan te geven welke waardes er gebruikt moeten worden omdat je eerst moet weten wat voor rotzooi er binnenkomt.

michel kan je voor de voeding niet een 9v batterijtje slopen?
daar zitten allemaal losse celletjes in en zonder het huis is ie 2 keer zo licht.
kan je hem ook precies op spanning maken.

Op electronica gebied is er toch genoeg te krijgen om het voltage van 9volt wat naar beneden te krijgen zodat je wl met een 9v blokje kan werken.
Zoveel trekt de camera nu ook weer niet. Ik denk dat er zelfs niet eens een koelblokje op dat ic geplaats hoeft te worden.

Is de negatieve inductiespanning niet weg te dempen dmv. shotky diodes ?
Of worden de polen op zo'n motor ook omgedraait ?

Back