brushless motor op brommer?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door robertboxhoorn, 26 apr 2011.

  1. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    hallo mensen

    ik zit me al een tijdje af te vragen of het kan om een brushless motor op een brommer of fiets te maken.
    alleen vraag ik me vooral af: hoe maak je het op de zelfde manier als een normale brommer?
    hoe kun je het signaal van de regelaar omzetten naar een signaal van een gashendel?

    deze motor lijkt me groot genoeg voor een brommer ;)
    A200-8 | Hacker A200 | Motoren
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dan heb je aan één krantenwijk niet genoeg vrees ik.

    Ligfiets project met modelbouw componenten:
    The Recumbent Bicycle and Human Powered Vehicle Information Center

    Servotester als gasgever gebruiken.
    Of potmeter aan gashendel koppelen:
    http://www.drivecalc.de/
    -> Servo Driver eliminating the need for a receiver ...
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2011
  3. flying jesse

    flying jesse

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Nederland
    Ik zou dan eerder een motor van Hk nemen voor nog geen vierde van de prijs
     
  4. Aaalie

    Aaalie Guest

    Sterker nog, na de Axi (had wat sync problemen in deellast) monteert de ligfietsman een Plettenberg ;) . Deze blaast tot twee keer toe een CC 110 amps op, en gaat vervolgens voor de Hydra 240.
    Ook duidelijk niet voor de kosten, maar vooral voor het resultaat. Dat project heeft veel geld gekost.
    Ik had het project al eens gezien, en ben mede door dat project op m'n eigen low cost projectje gekomen... i.d.d. met een paar HK spullen die al gebruikt waren in andere projecten.
    uit een ander draadje:

    Gewoon doorzetten jou project, het is het waard!
    Vriendelijke groeten,
    Aldert
     
  5. mickietjuh

    mickietjuh

    Lid geworden:
    6 jul 2009
    Berichten:
    815
    ik heb hier een electrische mini scooter liggen die ik aan het opknappen ben, daar moet ook ooit eens een snelle motor in komen, er zit nu een brushed motor in en 2x12v motorfiets accu´s in parallel.
     
  6. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    Allemachtig gaat die step 83!!!
    man dat haal ik amper met mij brommer :):).

    dit is wel vet, maar wat kost dit ongeveer?
     
  7. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hey Wilbert,

    op 12S gaat het hard idd, maar ook snel stuk. Al een paar keer heb ik de overbrenging moeten veranderen, en ook nu is die weer defect, weer een uitgelopen lagertje.
    Op 6S lipo is het nog leuk, als je wilt kan je brommertje pesten, maar hij blijft wel langer goed.
    Binnenkort eens even een overmaatje definitieve tussenas maken, eentje die goed blijft. En dan gebruiken op 6S lipo.

    Je kan het zo duur maken als je zelf wilt, maar reken maar uit... akku's, grote motor, zware regelaar en nog wat poespas (BEC, servotester, tandwielen, assen, lagertjes, en andere hardware).
     
  8. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    83 op zo'n ding is echt bizar!


    Laatst heb ik eens zitten kijken om een elektrische sloep te maken. Lekker stil en lekker 'groen'. Moet ook wel te doen zijn met bigass el cheapo motoren, maar dan wel met loodaccu's. Gewicht op het water maakt toch geen fluit uit. k moet er nog eens aan verder rekenen...

    Welke motor gebruikte jij Aalie?
     
  9. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    het is wel mooi maar volgens mij kunnen ze je ook bij elkaar vegen als je onderuit gaat. :):)

    die racefietsbandjes die slijten wel lekker op deze manier.
    maar wel ontzettend mooi gemaakt.
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2011
  10. mickietjuh

    mickietjuh

    Lid geworden:
    6 jul 2009
    Berichten:
    815
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  12. Aaalie

    Aaalie Guest

    Ik gebruik volgens mij (weet het bijna zeker) deze motor. Niet helemaal geschikt (te hoge Kv) maar deze was "over".
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT 80-85-A 250Kv Brushless Outrunner (eq: 70-40)
    [​IMG]

    @ Wilbert. Het is idd niet vertrouwd, zoiets zal ik ook niet weer doen. Op 6S is het leuk!

    @ Ron. Ik was nu aan het lezen ;) . Toch erg leuke mensen, de "fietsers".
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dit is ook een optie, Electric Hubcap.
    Discussies met Craig Carmigael lopen (weer) nu op lrk-torquemax en osmc , ze zijn nu te koop.

    [​IMG]




    Of deze 10/15/20kW vliegtuigmotor?
    Foto bewust niet verkleind voor details.[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    tog echt duur is de motor niet echt.
    maar ja een esc lagertjes etc etc.
    maar als je een brommer ombouwd (gewicht is wel mee van een brommer) maar licht wel veel stabieler op de weg.
    accu kun je wel op achterrekkje kwijt of op de plaats van je tank.
    maar met een brommer kun je gerust met 12S rijden.
    je heb veel meer koppel als met een verbrandinggsmotor omdat er van optoeren bijna geen sprake is.
    stel je bouwt er dan nog een versnellingsbakkje onder dan weet je volgens mij niet meer waar je blijft.
     
  15. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    volgens mij heb je niet door wat je aan het bedenken bent...
    Die accu's zullen een aanzienlijk deel van het gewicht gaan vormen. Als je dat op het achterrekje of op de plaats van de tank gaat plaatsen zul je ten allen tijde wheelies maken als je probeert op te trekken ;)
    Die accu's moeten helemaal onderin, onder en tussen de voetjes bijvoorbeeld.
    Ik had vroeger een Aerox. In het accuvakje kreeg je met wat aanpassingen 2 accu's gepropt (1 voor audio/video :cool:), en in de onderbak passen er nog wel een aantal als het nodig is.


    Anyway: een heet 50cctje of een 70-er plaatsen is een stuk makkelijker.
     
  16. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    ik denk dat een verbrandingsmotor wel makkelijker is.
    een brommer is ook wel zwaar en idd een accu op het achterrekje maak je wel weely,s :). (had er niet eens aan gedacht)
     
  17. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    Aldert, ik sta perplex...wat ben jij ook een knutselfreak hehehe...GEWELDIG die STEP!!! (daarom zoveel herkenning bij onze ontmoeting laatste winter!)

    MVG. Robert.

     
  18. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Zo, Ron, dat komt al aardig in de buurt van mijn oplossing.

    In een model al uitgebreid getest, maar helaas ontbreken mij de middelen om dit bij een normale auto uit te proberen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Denk je eens in, de hele brandstof motor en versnellingsbak weg, dan kun je die gehele ruimte opvullen met accu's, de plaats van de brandstof tank kun je opvullen met de regeling om de motren aan te sturen en nog een fikse laadmogelijkheid. In theorie zouden dan ook de normale remmen weg kunnen, en de energie die vrijkomt bij het remmen kun je weer terug sturen naar de accu's.

    Zou een prima idee zijn om bij Nepcar te Born uit te werken.
     
  19. Aaalie

    Aaalie Guest

    Mitsubishi en enkele anderen gebruiken al jaaaren DD buitenlopers in hun wielen. Zelfs hun racer, de Evo, staat er al met VWD, ieder wiel een motor. Hij blijkt ook nog eens vergelijkbare/betere prestaties te hebben als de brandstofversie.
    Het is een leuk concept. Het grootste euvel is dat de onafgeveerde massa vrij hoog ligt, maar voor algemeen gebruik, en niet specifieke toepassingen, is dit geen enkel probleem.



    @ Robert... héérlijk knutselen, véle verschillende projecten. Geweldig om te doen ;). Mij mist de expertise en gereedschap om soms tot de juiste oplossing te komen (draaien/frezen), maar met wat algemeen gereedschap (boormachine, lastoestel, slijper) en allerlei materiaal kom ik vaak een heel eind.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 apr 2011
  20. mickietjuh

    mickietjuh

    Lid geworden:
    6 jul 2009
    Berichten:
    815
    ik ben er net achter gekomen dat de motorfietsaccu´s die in mijn electrische miniscooter zaten overleden zijn, ik zat te denken of ik deze beter kan vervangen door lithium accu´s of gewoon weer motorfietsaccu´s moet kopen.

    als iemand een tip heeft dan is dat altijd welkom:yes:

    en weet iemand nog een goede loodaccu-lader voor weinig geld?

    mvg mick.
     

Deel Deze Pagina