Brushless motor schoon maken

Weet iemand hoe je een brushless motorke moet proper maken , het is een sensorless motortje van mn 1/10.. ik was een gaan off roaden en de motor zag er vanbuiten smerig uit enin de monteer gaatjes zat zand en heb maar schrik dat er zand in de motor komt.. dus kan het kwaad zoniet moet je gewoon de vijsjes eruit halen ?..

Gewoon even uit elkaar halen met een kwastje beetje schoon vegen en misschien nog een beetje WD-40 in de lagers spuiten...

Wat bedoel je met vijsjes eigenlijk?

Vijsjes is een Belgisch dialectisch woord voor "schroefjes". Sommige landgenoten moeten eens in acht nemen dat we hier op een Nederlands forum zitten en men hier niet altijd onze Belgische begrippen begrijpt. ;)

Over het schoonmaken; normaal kan er moeilijk zand IN de motor geraken, dus spuit eerst de motor eens schoon met de compressor en kijk dan of de motor nog soepel draait. Zo ja; geen probleem en zo laten. Eventueel kan je lagers ook nog even opnieuw oliën, zoals hierboven staat.

Vijsjes is een Belgisch dialectisch woord voor "schroefjes". Sommige landgenoten moeten eens in acht nemen dat we hier op een Nederlands forum zitten en men hier niet altijd onze Belgische begrippen begrijpt. ;)

Over het schoonmaken; normaal kan er moeilijk zand IN de motor geraken, dus spuit eerst de motor eens schoon met de compressor en kijk dan of de motor nog soepel draait. Zo ja; geen probleem en zo laten. Eventueel kan je lagers ook nog even opnieuw oliën, zoals hierboven staat.

Ah ok. Je hebt zeker dat topic over het BNK ook al gelezen, dat is pas erg... :rolleyes:

Wat mij wel is opgevallen de laatste jaren is dat bij de goedkopere motoren altijd wel een beetje zand binnen komt en bij de duurdere niet. Komt door de betere afwerking die de duurdere brushless motoren meestal hebben.

Geen zand in de motor? Ik krijg zelfs hele bodyclips in mijn corally brushless!
Ook een GM motor komt vol troep te zitten.
Alleen dichte motoren zullen het meeste vuil buiten houden.

ja bij mij is een bodyclips nu wat veel :D

maar ik was op het strand gaan rijden en dat zijn vele kleine korreltjes..

Als je op het strand ben wezen rijden raad ik je aan om de hele auto steeds heel erg goed schoon te maken. De lucht in de buurt van de zee is ZOUT!!! En zout tast echt alles aan waarmee het in aanraking komt en zeker een RC auto vind dat niet prettig...

ik ben 1 keer gaan rijden meteen de laatste keer en heb de wagen terug blinkend schoon gemaakt na de rit :)

ik ben 1 keer gaan rijden meteen de laatste keer en heb de wagen terug blinkend schoon gemaakt na de rit :)

Dan is het goed. Dan verder zoals Sander juist zei kun je hem openschroeven en proper maken. Als hij nou steeds niet lekker marcheert kun je altijd de roulementen nog efkes uitkuisen.

Doen we het wel met de Vlaamse woorden, anders blijven jullie met dat Nederlands bezig ;)

Nu ik er zo bij stilsta is het misschien nog een idee om hier een soort van woordenboek "Vlaams - Nederlands" te maken met rc-termen. :lol:

Maar over de motor; als het waar is dat er motoren zijn die tegenwoordig al ganse bodyclips doorlaten, dan heb ik me vergist en is het dus ook goed mogelijk dat je de binnenkant van je motor zult moeten schoonmaken. Eens met de compressor erdoor spuiten zal het grootste vuil wel weghalen lijkt me.
Ik had zelf een Velineon-setje van Traxxas, maar daar kwam nooit een vuiltje in, vandaar mijn redenering. :)

Nu ik er zo bij stilsta is het misschien nog een idee om hier een soort van woordenboek "Vlaams - Nederlands" te maken met rc-termen. :lol:

Maar over de motor; als het waar is dat er motoren zijn die tegenwoordig al ganse bodyclips doorlaten, dan heb ik me vergist en is het dus ook goed mogelijk dat je de binnenkant van je motor zult moeten schoonmaken. Eens met de compressor erdoor spuiten zal het grootste vuil wel weghalen lijkt me.
Ik had zelf een Velineon-setje van Traxxas, maar daar kwam nooit een vuiltje in, vandaar mijn redenering. :)

1515_F.JPG

En zo ongeveeer iedere outrunner heeft zon huge gaten :p

Back