Is er in de afgelopen jaren veel evolutie geweest in brushless motoren? M.a.w.: als ik een brushless motor (10.5T sensored van een goed merk) van 7 jaar oud koop op marktplaats voor een paar tientjes, is deze dan beter of slechter als een nieuwe uit China voor hetzelfde geld? Zijn de motoren veel efficiƫnter geworden in de afgelopen jaren of is er weinig vernieuwing geweest?
Je weet niet wat er met die motor gebeurd is. Een oververhitting en de magnetisme van de rotor is minder geworden en daarmee dus je koppel. Nee, veel is niet veranderd, OK, er zijn tegenwoordig wat betere rotors en er wordt ook veel gespeeld met de diameter van de rotor (binnen de reglementen) en denk ook dat de grootste verschillen meer in de prestaties van de regelaars zitten. En ja, als je er mee wilt gaan racen is sowiesoe een 2e handsje een verloren zaak, wedstrijdrijders kopen juist regelmatig een nieuwe motor vanwege de verse rotor..
Bedankt voor je antwoord! Het is niet om mee te gaan racen. Dan moet ik maar van de verkoper uitgaan dat de motor weinig gebruikt is
Ondertussen een LRP X20 10.5T motor ontvangen via een marktplaats aankoop. Motor loopt perfect op een Tamiya TBL-02 esc. Ik heb er alleen nog niet mee in het gras gereden, blijkbaar geeft dat toch veel meer weerstand, want met mijn 15T brushed sloeg de esc daar altijd in de beveiliging na een paar minuten. Eerst maar even een fan monteren op die esc...
als de regelaar goed heet wordt, kan het zijn dat inderdaad een warmtebeveiliging erin schiet. maar is de regelaar ook werkelijk heet? is je vertanding niet gewoon te zwaar = teveel amperes = fik of overbelastingsbeveiliging
De setup brushed 15T motor en cheapo brushed regelaar ging in de beveiliging op gras. De esc was dan inderdaad erg heet, de motor zelf niet. Nu heb ik de 10.5T brushless motor aan de meegeleverde Tamiya TLB-02 esc zitten, deze zou hij net aan moeten kunnen. Nog steeds geen fan of op het gras gereden. Zal dit vanmiddag eens testen. De vertanding kan helaas niet lichter, er is bij de DT-03 alleen de keuze tussen 17 of 19 tands pinion en ik heb nu de 17 tands erop zitten. Of ik zie over het hoofd dat je het "grote" tandwiel ook kan vervangen voor een nog grotere?