Brushless-ombouw GWS mini dragonfly

• Topicstarter Topicstarter GSKim
  • Startdatum Startdatum
G

GSKim

Guest
Beste forum,

Deze week de bestelling van bishop power products ontvangen voor de ombouw van m’n GWS mini dragonfly (fixed pitch).
Ik wil deze volledig borstelloos maken, dus heb ik een Himax 2015-4100 hoofdmotor , een feiago staartmotor en 2 phoenix-10 brushless-regelaars aangeschaft. Dit alles tesamen incl. verzendkosten voor 160$ (goede prijs denk ik)
Na alles eens grondig bekeken te hebben, wou ik voor de zekerheid de installatie toch even overlopen, daar ik toch nog erg weinig ervaring heb.

- De 2 regelaars sluit ik tesamen aan op de battery.
- De servokabel van de hoofdmotorregelaar naar throttle-kanaal van de ontvanger.
- De servokabel van de staartmotorregelaar naar rudder-kanaal van de ontvanger. Hierbij moet ik dan wel de rode kabel van de servokabel losmaken, omdat de BEC-regeling gebeurt via de hoofdmotorregelaar.
- Mixer instelling gebeurt via de revo-mix in de Graupner MX-12.

Klopt deze volgorde of zijn er nog punten waarop ik moet letten ?

Dan de volgende vraag. Hoe stel de 2 phoenix-regelaars het beste in voor de dragonfly.

Dit zijn de instellingen voor de hoofdmotorregelaar hoe ze volgens mij moeten staan:

Cut-off voltage : 6.0V
Current Limiting : Standard
Brake Type : Disabled
Throttle-Type : Fixed throttle
Electronic timing advance : standard
Cutoff-type : Soft
Soft-start : soft start

Kan iemand mij bevestigen of deze instellingen correct zijn ??

Heeft de staartmotorregelaar identiek dezelfde isntellingen ?

Vermits ik hiermee weinig of geen ervaring heb, zijn alle opmerkingen en verbeteringen van harte welkom.

Hartelijk dank bij voorbaat en vriendelijke groeten,

Kim

Hallo GSKim,

Mooie setup zeg... Daar kan je heel wat seizoenen mee vliegen...
Wat ik mis in je setup is je gyro. Je tailmotor gaat in de gyro, en je gyro in je rudderkanaal.
Volgens mij staan je instellingen ook goed in je regelaars, gewoon een kwestie van testen.

Succes met invliegen!

Ton.

Hoi Ton,

Ik dacht dat je de staartmotor kan mixen met de hoofdmotor via de revo-mix-functie in de Graupner MX-12 zender.

Heb ik het mis ??

Groeten,

Kim

Nee, qua mixen gaat dat goed. Je moet inderdaad een aandeel staart meemixen met de hoofdrotor. Alleen zonder gyro vliegen is bijna niet te doen. Je staart kan je nooit zo goed uitmixen dat je geen gyro nodig hebt. De gyro regelt niet het mixen, maar compenseert onbedoelde veranderingen in vliegrichting, en zeker een micro is zonder niet te vliegen. Ik vlieg diverse micro's met de PG-03 van GWS, kost 33 euro op eBay bij een Engelsman en deze is goed stabiel.

Groetjes,

Ton.

Hallo,

Ik wil in mijn dragonfly 4 ook een brushless motor inbouwen. Dit word de Razor MH V.2 in combinatie met een phoenix 10 omdat ik die toch nog heb liggen. Ik was van plan om het standaard mixerboard te behouden, en dus het gaskanaal splitsen zodat het ook naar de phoenix 10 gaat. (het precieze schema heb ik op het forum al een paar keer tegen gekomen, maar ik kon het niet meer vinden :oops: Ik heb deze manier van aansluiten ook al bij mijn andere helicopter (aerohawk) toegepast, en dit werkt gewoon goed.

Nu zit ik alleen met het volgende probleem: bij de aerohawk waren de ontvanger en het mixerboard 2 apparte printplaten verbonden door een paar draadjes, terwijl bij de df 4 alles aan elkaar zit :? de enige aansluitingen die er zo op de printplaat zitten zijn voor de servo's. zie foto

normal_IMG_1149b.jpg

Ik ben van plan om de beck van het mixerboard te blijven gebruiken, dus van de stekker van de phoenix 10 (die je normaal in de ontvanger zou steken) houd ik dan nog 2 draadjes over. (een bruine en een oranje). Wanneer ik naar de aansluitingen van de servo's kijk is te zien dat deze aan elkaar gekoppeld moeten worden. Ik vermoed dus ook dat die van de phoenix daar gewoon bij kan. Op de onderstaande foto is te zien dat de bruine draden aan elkaar zitten (groep van 6 pinnetjes rechtsboven zijn de aansluitingen voor de servo's):

normal_IMG_1146b.jpg

Ik zit nu dus alleen nog met het probleem dat ik niet weet waar ik de oranje draad op moet aansluiten. Is er misschien iemand die dit wel al eens geprobeerd heeft en mij dus hier mee kan helpen?

Hallo Kim,

Heb ongeveer dezelfde setup als jij. Zelfde instelling PH10, werkt goed. Alleen de spannings cut-off kan ik niet over oordelen (afhankelijk van type/aantal cellen). Wat betreft de instelling van de PH-10 voor de staart zou ik niet gebruik maken van de cutt-off mogelijkheid.

succes !

Adrie,

Wat je moet zien uit te vinden is waar het PPM signaal van de ontvanger op staat van het gas-kanaal. Die tak je af naar de oranje van de PH10, en de zwarte knoop je aan de massa. Als je een oscilloscoop hebt kan je het zien. Zo te zien gaan er vanaf de ontvanger 5 draden naar het dochterboard met de regelaars erop, en waarschijnlijk draagt een daarvan het PPM signaal, ervanuitgaand dat de regelaars dat gebruiken natuurlijk. je kan ook met behulp van determinatie uitzoeken welke chip het PPM signaal decodeert naar de verschillende kanalen, en dan het printspoor volgen van kanaal 3.
Zoals je leest niet echt gemakkelijk, maar met de juiste tools en een beetje doorzettingsvermogen wel uit te zoeken denk ik... Probeer eens een van de Amerikaanse fora, ongetwijfeld heeft iemand het al eens geprobeerd.

Succes,

Ton.

Skidz zei:
Adrie,

Wat je moet zien uit te vinden is waar het PPM signaal van de ontvanger op staat van het gas-kanaal. Die tak je af naar de oranje van de PH10, en de zwarte knoop je aan de massa. Als je een oscilloscoop hebt kan je het zien. Zo te zien gaan er vanaf de ontvanger 5 draden naar het dochterboard met de regelaars erop, en waarschijnlijk draagt een daarvan het PPM signaal, ervanuitgaand dat de regelaars dat gebruiken natuurlijk. je kan ook met behulp van determinatie uitzoeken welke chip het PPM signaal decodeert naar de verschillende kanalen, en dan het printspoor volgen van kanaal 3.
Zoals je leest niet echt gemakkelijk, maar met de juiste tools en een beetje doorzettingsvermogen wel uit te zoeken denk ik... Probeer eens een van de Amerikaanse fora, ongetwijfeld heeft iemand het al eens geprobeerd.

Een oscilloscoop heb ik helaas niet. Ik heb ook al geprobeerd om de oranje draad aan te sluiten op een van de pinnetjes van welke ik d8 dat van de staart of de hoofdmotor moest zijn, maar dan initialiseerde de regelaar niet. dus dit waren niet de goede pinnetjes :? (naast die van de servo's)

De sporen op de printplaat kan ik helaas ook niet goed volgen omdat het een dubbelzeidige printplaat is.
Dan blijft dus nog de mogelijkheid amerikaans forum over. Weet je misschien zo'n forum te noemen? Ik heb namelijk ff op google gekeken maar niet echt zo'n forum kunnen vinden :(
In iedergeval wel alvast bedankt voor je hulp! :wink:

Groetjes,
Adrie

[/quote]

Back