Brushless power output

• Topicstarter Topicstarter Bronco
  • Startdatum Startdatum
B

Bronco

Guest
Wat bepaald de power output van een brushless systeem (in een b4 in dit geval) ?

Voorbeeld 1 :
Lipo 4800mah 20c = 96A
Regelaar 120A cont.
Motor LRP 6.5T 5,25kv 368W 38.800rpm@7.4v

Is de beperking hier de lipo met 96A ? Zal het iets uitmaken om met 30C lipo's te rijden (bijv. Orion 3800mah 30c = 114A).

Voorbeeld 2 :
Lipo idem
Regelaar 60A cont
Motor idem

Is de beperking hier de ESC die maar 60A continu aankan ? Geeft een 120A regelaar winst in deze setup ?

Grt.

in beide gevallen is voor zover ik kan zien de beperking de motor. (je belasting zeg maar.) 368 Watt is 'maar' 50 Ampere op 7.4volt, gezien de motor neit meer dan dit vraagt, zal de regelaar ook neit meer dan dit leveren.
Een lipo met een hoger C waarde zal dus alleen maar tot gevolg hebbendat de Lipo koeler blijft ( de C waarde van een accu hangt samen met de interne weerstand, hoe kleiner de interne weerstand, hoe minder stroom de accu zelf omzet in warmte, hoe groter de stroom die je er uit kunt halen. teminste, dit heeft er voor een deel mee te maken. )

anways, beide gevallen zouden meoten werken voor zover ik zie. het enige wat je neot moet weten (denk ik) is het vermogen an de motor bij het versnellen. dan kan een motor namelijk meer stroom vragen. (vandaar dat er op een lipo ook vaak staat xxC continue, xxC burst, idem met een regelaar.)

Zelf merk ik heel duidelijk het verschil in power tussen mijn Orion 3200 20C en Orion 3800 30C, met eender welke motor.
Op low grip rij ik liever met de 3200 (rustiger + lichter, dus meer lood plakken op bodem, dus b4 met nog lager zwaartepunt!), op tapijt met de 3800 (3200 net te weinig om 6 minuten volle power te hebben door hoger verbruik op tapijt)
Het verschil tussen jouw 4800 20 C en een 3800 30C zal wel al kleiner zijn. De 3800 zal ws ietsje lichter en ietsje heviger zijn.
Als je op circuit rijdt met een b4 zal 4800 20C al ruimschoots volstaan, de meesten draaien hun regelaar toch helemaal dicht om het spel rijdbaar te houden. Het enige voordeel van nog meer capaciteit of C's is dus het sneller kunnen laden, hoewel ik niemand ken die zijn lipo's veel hoger dan 5 of 6 ampere laadt.

Nog meer capaciteit heeft niets te maken met het sneller kunnen laden van de lipo. Op clubs is het laden boven 1c zowiezo niet toegestaan dus een 8000mah (8A laden) laad je niet sneller op dan een 4800mah (4.8A laden).

Wat je zegt over 5A laden zou dus alleen kunnen met een 5000mah of hogere inhoud lipo. Ik hoop niet dat je je lipo's niet met 2 of meer C laad want ten eerste de levensduur zal dan niet ten goede komen en twee je balancer zal het dan niet kunnen bijhouden waardoor er kans bestaat dat de lipo cellen afzonderlijk van elkaar overladen kunnen worden. Beide is niet goed.

Wat bepaald de power output van een brushless systeem (in een b4 in dit geval) ?

Voorbeeld 1 :
Lipo 4800mah 20c = 96A
Regelaar 120A cont.
Motor LRP 6.5T 5,25kv 368W 38.800rpm@7.4v

Is de beperking hier de lipo met 96A ? Zal het iets uitmaken om met 30C lipo's te rijden (bijv. Orion 3800mah 30c = 114A).

Voorbeeld 2 :
Lipo idem
Regelaar 60A cont
Motor idem

Is de beperking hier de ESC die maar 60A continu aankan ? Geeft een 120A regelaar winst in deze setup ?

Grt.

Begin bij je setup en bedenk hoeveel totaal watt je nodig hebt. Jouw motor can continu 368watt leveren en in pieken waarschijnlijk ongeveer het dubbele +/- 700 watt. Hoe hoog de pieken werkelijk zijn is oa afhankelijk van het gewicht en je vertanding.

Uitgaande van een piek op 700watt met 7,4v zal je ampere pieken op 95amp (700/7,4). In werkerlijkheid zal de ampere piek dan iets hoger liggen omdat je accu tijdens pieken geen 7,4v zal leveren, maar eerder 6 á 6,8v afhankelijk van de kwaliteit van je accu (700/6,8= 103 amp).

Vervolgens kies je een regelaar die minimaal de amperes kan leveren voor jouw setup. Hetzelfde geldt voor de lipo's. Wil je zeker weten dat alles koel blijft, neem dan een regelaar en lipo die continu je verwachte piekstroom kan leveren.

Nog meer capaciteit heeft niets te maken met het sneller kunnen laden van de lipo. Op clubs is het laden boven 1c zowiezo niet toegestaan dus een 8000mah (8A laden) laad je niet sneller op dan een 4800mah (4.8A laden).

Wat je zegt over 5A laden zou dus alleen kunnen met een 5000mah of hogere inhoud lipo. Ik hoop niet dat je je lipo's niet met 2 of meer C laad want ten eerste de levensduur zal dan niet ten goede komen en twee je balancer zal het dan niet kunnen bijhouden waardoor er kans bestaat dat de lipo cellen afzonderlijk van elkaar overladen kunnen worden. Beide is niet goed.

Mijn flightpower lipo laad ik met 2C, volgens de fabrikant en 2brothers mag deze met 2,5C geladen worden. Mijn Kokam laad ik ook met 2C, nog nooit problemen gehad. Ik denk dat je met die hongkong lipo's beter niet met meer dan 1C moet gaan laden.

Op clubs is het laden boven 1c zowiezo niet toegestaan
Wat is de reden daarachter, toch niet de belasting van de stroomtoevoer neem ik aan, want:
8000mAh @ 1C laden = 8A = toegestaan
2000mAh @ 2C laden = 4A = niet toegestaan

Of is het i.v.m. 'brandgevaar'?

Het sneller laden van je LiPo kan wel schadelijk zijn op de lange termijn. Ik laad met 8000mAh LiPo's meestal op 4A (of te wel 0,5C). Op 6A wordt de lader ook zo warm ;)

Allemaal leuk en aardig wat de fabrikanten etc. zeggen maar het blijkt in de praktijk dat je daar dus niet altijd veel waarde aan moet hechten, voorbeelden genoeg lijkt me. 2c laden voor kokam zou best kunnen (heb ik geen ervaring mee en ik weet niet hoeveel ervaring jij er mee hebt) maar hou er rekening mee dat dit dus voor de meeste lipo's niet geld en dat de levensduur van de lipo's zowiezo dus minder wordt (zelfs de kokams). een balancer balanceert met minder mah dan dat jij in de lipo laad zelfs met 1C dus een lipo cel overladen kan dan nog eerder gebeuren ( als de cellen niet goed op elkaar zijn afgestemd).
Om dan in een forum te zeggen dat het ok is om op 2c te laden lijkt me niet echt handig, immers je weet niet wie dit allemaal leest en hoeveel ervaring de mensen op dit forum hebben.

Maar goed iedereen heeft zijn eigen verantwoording. In club verband is gesteld op 1C laden
dus als ik iemand zie die met meer dan 1c in clubverband laad dan ga ik dat aangeven bij de wedstrijdleiding klaar over. Wat iemand thuis doet intresseert me verder niet. :-)

Laatst bewerkt:
Maar wat is de reden daarvoor dan? Belasting van de stroomtoevoer of 'brandgevaar' of wellicht iets anders?

2wd, Ik snap ook wel dat het de fabrikanten niet uitmaakt of de lipo nou een half jaar of een jaar mee gaat. Heb met mijn bijde lipo's iets van 50 ladingen en ze presteren nog goed. Mijn 5000mah lipo laad ik ook maar met 1C, simpelweg omdat mijn lader niet met meer kan laden.

zal wel brandgevaar zijn ja. Ik heb al wel vaker gelezen dat mensen NiMh cellen opgeblazen hebben door te hoge laadstromen. (en dit word dan gedaan om er meer capaciteit in te proppen) met Lipo's zal dit ontploffen van de accu's nog wel iets extremer zijn lijkt me.

Back