brushless rem

Discussie in 'Model elektronica' gestart door michiel b, 24 jul 2005.

  1. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Ik zit al een tijdje te denken over het rem-systeem van een borstelloze rem.
    bij een BORSTEL moter worden de moterpolen kort gesloten. (hoe hoge stroom loopt er dan ongeveer???)
    is dit bij borstelloze moteren ook zo?
    dat bijvoorbeeld 2 van de 3 draden kortgesloten worden, of alle 3?

    een rem zou je toch ook kunnen maken door 2 van de 3 moterdraden een stroom te laten lopen(een remfunctie gebruikt dan dus wel stroom)
    Dit werkt dan dus ook beter bij lage toerentallen.
    Dit lijk ik namelijk ook wel te voelen.
    maar is het ook zo???
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Ja dat klopt, je kunt de motor laten remmen door twee draden kort te sluiten. De motor remt harder als je ze alle drie kortsluit. De stromen die er gaan lopen KUNNEN kortstondig net zo hoog zijn als de stroom die nodig is om de motor te laten draaien.
    De remwerking kan je verkleinen door de draden via weerstanden kort te sluiten. Hoe hoger de weerstanden hoe zachter de remmende werking.

    Als je door twee of alle drie de spoelen een gelijkstroom laat lopen zal er een vast magntische veld ontstaan. Dit zal de magneten van de rotor vast willen houden. Dat geeft een sterkere remmende werking maar het kost wel vrij veel energie. De motor zal er ook behoorlijk warm van worden. De draden kortsluiten werkt veiliger maar inderdaad werkt dat slechter naar mate het toerental lager wordt.
     
  3. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    aha, bedankt!

    maar welke manier wordt nou eigenlijk gebruikt? alleen de kortsluit-princiepe neem ik aan?

    hoe komt het dan dat als je moter aangesloten is(maar niet draait) die dan toch zo remmend aanvoelt als je er zachtjes aan draait?

    michiel(, die nu maar snel gaat vliegen, voordat het regent... :wink: )
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Alleen d.m.v. kortsluiting van de spoelen, en dat gaat hard genoeg.

    Dit doen de magneten. Je voelt geen 'remmen', je voelt 'hobbeltjes'. In eerste instantie moet je tegen het magnetisme inwerken, daarna werkt het magnetisme mee. Netto kost dit geen energie, alsof je in het luchtledige over een heuvelige weg fiets waarbij alle heuvels en dalen even hoog/diep zijn. De Engelse term hiervoor is 'cogging'.
     
  5. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Pak de losse brushless maar eens in de hand en draai aan de as. Draai hierna eens aan de as als je de 3 draden aan elkaar knoopt. Gaat een heel stuk zwaarder.
     
  6. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    Hoi hoi

    De rem van een brushless is ook vaar de oorzaak dat de controller warm word zonder de motor draait. die blijft als de rem aanstaat ook zonder draaien bekrachtigd

    als de rem uitstaat word ie bijna niet warm..

    groeten

    Hanskez
     
  7. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Ook al zijn de draden kortgesloten, er is geen flux verandering> geen spanning> geen stroom> geen warmte ontwikkeling (als de motor niet draait)

    Als de regelaar een draaiende motor moet remmen komt er toch pas warmte ontwikkeling?

    @ satoer:
    ik heb helaas geen brushless over, maar bij een borstelmotor merk ik er eigenlijk niks van.
    ik weet niet of ik dat mag vergelijken?
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Klopt helemaal. Alleen als je stroom door de wikkelingen gaat sturen, zoals eerder gesuggereerd werd, om meer remkracht te krijgen dan wordt de regelaar dus wel warm wanneer de rem aan zou staan.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bij beide typen motoren kan genoemde 'cogging' optreden. Het al dan niet aanwezig zijn van cogging is geen indicatie voor magneetsterkte, kwaliteit, vermogen of efficiency van een motor. (IJzerloze motoren buiten beschouwing gelaten).
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dan remt hij niet goed genoeg om de motor tot stilstand te brengen.
     
  11. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    dat bedoel ik eigenlijk niet

    ik hoor vaak dat de regelaars te warm worden bij geen motorloop.
    ook dat de accu minderlang meegaat bij rem AAN.


    en dat komt omdat veel regelaar de rem bekrachtigt blijft bij geen motorloop en dat voel ja aan de weerstand bij het draaien met de hand van de propellor, en bij rem uit voel je geen weerstand als alleen de magneten die je voelt

    gr hanskez
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Hanskez,
    Als de motor niet draait zal de regelaar ook NIET warm worden of de rem nu aan of uit staat. Ook zal de accu NIET sneller leeg gaan als de rem aan staat. De rem is NIETS MEER OF MINDER dan een schakelaar die de aansluitingen van de motor kortsluit. Die schakelaar is meestal een stevige FET en het aanzetten van die FET kost misschien 0,001Amp of nog minder dus daar zal de accu echt niet sneller leeg van gaan.
    Wordt je regelaar wel warm dan is het volgens mij de BEC schakeling die erin zit en die je ontvanger en servo's van energie voorziet. Met andere woorden het is niet de regelaar zelf maar de BEC, eigenlijk een hulpmiddeltje dat in de regelaar gebouwd is.
     
  13. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    @ron:

    volgens mij bedoel ik iets anders.
    cogging is toch de voelbare weerstand(steeds die hobbeltjes) als je de moter langzaam aandraait.

    ik bedoelde eigenlijk dat de motoren kortgesloten aandraaien. kijken of die dan zo hard remt. maar ik merkt dus eigenlijk geen verschil tussen de motor kortgesloten, of niet kort gesloten.
    (onhandig uitleggen allemaal...)
    Ik vind het dan ook zo gek dat je de moter draait, terwijl die op de rem staat, zo remt. Terwijl de polen alleen kort gesloten zijn. dus: Bij zo weinig toeren de moter toch nog genoeg inductie spanning opwekt, Om die remmend te laten werken.
    het lijkt net of er dus toch een kleine blijvende stroom loopt door 2 polen. Maar ik lees hier dus, dat dit eigenlijk nooit wordt gebruikt...
    enig idee waarom dus een brushless moter zo hard remt bij lage toerentallen?
     
  14. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Weer even een oud, maar bekend, draadje naar boven kicken. :p

    Ik hoor verschillende verhalen om me heen, over het wel/niet instellen van de rem.
    De een zegt dat je alleen de rem mag instellen als je een klapprop gebruikt. Want je regelaar kan anders kapot gaan, door al het vermogen dat omgezet wordt in warmte. Er wordt ook gezegt dat een gewone(vaste) propellor toch nooit geremd kan worden.
    Ik zelf gebruik in elk model (zonder landinggestel, dus waar de prop de grond raakt bij het landen.) wel de rem. Hoe snel ik ook vlieg(of is het hoe langzaam :wink: ) de prop zal meteen stilstaan als ik rem, en dus maar heel kort een warmteontwikkeling zijn in de regelaar.

    Zelf heb ik op deze manier nog nooit een ESC gesloopt. Maar kan het wel? hoe gaat dat dan?
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Michiel je gebruikt de regelaar op de juiste wijze. De rem FET in de regelaar zal inderdaat alleen warm worden als de motor draait. Als de motor door de rem tot stilstand is gekomen loopt er geen stroom meer en wordt de FET niet verder warm.
    Je kan de rem ook bij elke porp gebruiken, klap prop of gewone dat maakt niet uit ze zullen alle twee afremmen. Je regelaar zal daar ook echt niet van kapot gaan.
    Als je de rem niet gebruikt zal je juist problemen kunnen krijgen. De prop zal blijven draaien door de langsstromende lucht en zodoende als een stevige rem werken. Het vliegtuig zal daar dus duidelijk langzamer door vliegen. Ook zal de motor sneller en meer slijten (vooral borstel motoren) doordat hij altijd draait ook als het niet nodig is, of beter, niet wenselijk is.
     
  16. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    oke, bedankt ernst!
    Dat is duidelijk.

    Je ESC kan dus alleen kapot als je motor blijft doordraaien terwijl je wel aan het remmen bent?(rem is niet krachtig genoeg)
    bv. bij pylonracers

    zolang je prop meteen stil staat als je remt, is er niks aan de hand.
    oke, ik ben weer gerust gesteld :D
     
  17. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    op rcgroups hadden ze het erover dat die esc's juist vaker doorbranden dan dat er lipo's naar de maan gaan (nee, niet letterlijk;) ). Maarja, daar gebruiken ze gestoorde setups op vliegende vleugels en proberen in een high speed dive de prop stil te houden om de weerstand te verminderen en harder te gaan. Wel weer logisch dus.

    Ik had nog wel een vraagje. Ik heb namelijk wel eens gelezen over dat de motor bij autootjes als generator gaat werken bij uitrijden en dat die dan je regelaar verracht. Ze zeiden daaar dat je er iets tussen kon stoppen daar tegen (weet niet meer wat) Is dit ook zo bij borstelloze motoren? Ik heb die 17Amps regelaar van rctechnics. Hoe zou je kunnen zien OF er iets tussen zit om terugstroom te voorkomen?
     
  18. Regeneratief remmen noemen ze dat ;) en ik denk dat je de vrijloop diode bedoeld bij brushed motoren die voorkomt dat er veel energie gedispenseerd moet worden door de regelaar.
    Het lijkt me niet dat dat ook mogelijk is bij brushless motoren omdat je daar met 3 veld wikkelingen zit ...... en de spanning dus de ene en de andere kant op zal gaan wat met een diode natuurlijk niet gaat lukken ..
     
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Mensen die zo met hun spullen omgaan moeten ook maar de gevolgen accepteren! De enige oplossing hiervoor is een klapprop gebruiken. Die prop klapt tegen de romp waardoor de weerstand nog kleiner wordt en de zaak ook niet meer draaien kan. Je moet dan natuurlijk wel die halve seconde geduld hebben om de prop de kans te geven in te klappen want als je de duik inzet voordat dat is gebeurt zal de prop toch blijven draaien. Vergis je niet in de krachten die er tijdens zo'n duik uitgeoefend worden!

    Het remmen is gebaseerd op de generator werking van de motor. Dat geldt voor alle elektromotoren. Als je de motor toch draaiende weet te houden zal er een flinke hoeveelheid energie opgewekt worden. Deze energie wordt in de regelaar door de rem FET omgezet in warmte. Duurt dit te lang dan wordt de FET te heet en brandt door. Niet alleen de FET zal kapot gaan maar door de hitte kan er (en gaat er vaak ook) veel meer in de regelaar kapot. Ook de motor zal flink heet worden en kan daardoor beschadigd kunnen raken.

    De diode over de motor is niet om de regelaar te beschermen bij het remmen maar vooral bij het normaal draaien.
    Bij een borstelmotor schakelt de stroom steeds over van de ene naar de andere wikkeling. Zo blijft het magnetische veld steeds "achter lopen" en blijft het anker draaien. Door dat overschakelen ontstaan er grote spanningspieken en juist die pieken kunnen de regelaar beschadigen. De diode vormt een soort kortsluiting voor die pieken waardoor de regelaar dus beschermd wordt. Omdat ook bij het remmen steeds overgeschakeld wordt ontstaan ook daarbij van die pieken. Deze zullen echter veel lager zijn en zullen de regelaar zelden of niet beschadigen.
    Bij een borstellozemotor wordt elektronisch overgeschakeld. Ook daarbij ontstaan grote spanningspieken. De schakel FET's in de regelaars zijn inwendig van een diode voorzien zodat die niet meer op de motor gemonteerd hoeft te worden. Dat zou niet eens kunnen omdat de spanning steeds omgekeerd wordt zoals FASTER->you al schreef.
     
  20. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Tnx voor de uitleg!
    Even voor de duidelijkheid (kijken of ik het idd snap), Die diode is dus niet nodig bij borstelloze regelaars, omdat hij al ingebouwd zit in de FET's. Dit betekent dus ook dat het niet erg is als de prop blijft draaien zonder rem?

    Dus: Ik heb vliegende vleugel met borstelloze motor en vast prop. Motorrem op de regelaar staat niet aan. prop kan dus vrij ronddraaien. Ik doe niet aan die vage dives, maar laat hem wel veel zweven. Volgas omhoog en dan dus weer lekker terug zweven. Als ie met iets oversnelheid langs kart (zonder motor dus), dan lijkt die prop toch best hard te draaien! Je hoort hem zelfs lekker zoemen. Maar voor de regelaar is dit dus géén probleem? (zo, nou moet het wel helemaal duidelijk zijn, niet dat jouw uitleg nu zo onduidelijk is ernst, meer dat ik minder van electronica weet :D )
     

Deel Deze Pagina