brushless rem

Discussie in 'Model elektronica' gestart door michiel b, 24 jul 2005.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    De diodes zitten inderdaat in de FET's. De diodes zijn niet specifiek bedoeld voor het remmen maar werken dan ook. Het "mooie" bij borstelloze motoren is dat daar geen koolborstels in zitten en dat er dus niet overgechakeld wordt van de ene naar de andere wikkeling. Dat gebeurt alleen als de regelaar de motor aanstuurd en dus niet als de regelaar op "0" (uit) staat. De diodes hoeven bij een borstelloze motor dus alleen te werken alleen als de motor aangestuurd wordt door de regelaar.

    Die draaiende motor (aangedreven door de vliegwind) kan dus geen kwaad voor de regelaar!
    Maar toch zou ik als ik jou was wel de rem van de regelaar gebruiken. Je vliegtuig zal veel beter en sneller vliegen als de prop stil staat als hij niet gebruikt wordt. Die ronddraaiende propeller werkt als een flinke luchtrem. Je kan hem vergelijken met een remparachute!
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Even een oud topic gebruiken voor mijn vraag:
    Kan ik bij een regelaar zonder rem een schakelingetje met een FET gebruiken om de klapprop van mijn Lidl zwever af te remmen als ik op de zender de regelaar uit zet?

    Nu blijft de prop vrolijk meedraaien en dat remt aanzienlijk...

    Groeten, Jan.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Theoretisch is dat mogelijk maar het is lastig te verwezelijken. Die fet moet namelijk op precies het juiste moment in of uit schakelen. Als dat op het verkeerde moment gebeurt wordt de regelaar kortgesloten en dat is niet goed voor de regelaar.
    Het is veiliger en makkelijker om een regelaar te kopen met een rem functie.
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Om ongelukken aan de grond te voorkomen heb ik op m'n zender een 'motor off' instelling op een schakelaar, de motor kan dan niet aanlopen als ik per ongeluk de gashendel open druk.
    Dat werkt in de lucht ook, maar omdat mijn regelaar eentje uit een multirotor is (want voorhanden) maakt dat voor het meedraaien van de prop bitter weinig uit.

    Het is dus niet slim om te veronderstellen dat in de stand 'motor off', de regelaar niet kortgesloten zou kunnen worden als ik, aangestuurd door dezelfde schakelaar, een schakelingetje in het toestel zet dat de motordraden kortsluit, eventueel met een vertraging van 1-2 seconden nadat 'motor off' is ingeschakeld (leve Open TX)?

    Er is inmiddels een regelaar met rem besteld, de boel afbranden in een schuimpje is geen goed idee...

    Groeten, Jan.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Het kan wel maar dan moet je heel zeker zijn dat de regelaar echt "gestopt" is en helemaal uit is voor je die fet inschakelt. Daarna moet je echt 100% zeker zijn dat de fet uitgeschakeld is voordat de regelaar weer inschakelt. Is dat niet het geval dan sluit je de regelaar kort en zal de regelaar en/of de fet doorbranden. Dat kan je met vertragingen realiseren maar als je snel "power" nodig hebt is kan die vertraging een probleem zijn.
    Daar komt nog bij dat je de nodige extra elektronica nodig zal hebben om die fet aan en uit te kunnen schakelen via de zender.
     
  6. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Nu ben ik geen piloot dus waarschijnlijk klopt het niet wat ik zeg, maar is het met een klapprop niet voldoende om kort te remmen zodat de prop in klapt, zodat daarna de rem er weer af kan?
    Dan kun je gelijk gas geven als het nodig is.
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Op zich klopt dat maar het is veiliger om de rem er op te houden. Afhankelijk van de bladvorm van de prop en de romp waar de prop langs klapt kan de langsstromende lucht de prop toch laten draaien. Als dat gebeurt klapt hij weer uit en dan moet je de rem toch weer activeren.
     
    ruudxd vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina