brushless & servo's

• Topicstarter Topicstarter manne
  • Startdatum Startdatum
M

manne

Guest
Kan iemand mij vertellen wat een Brushless motor is en wat servo's zijn? :oops: Ik kom die termen vaak tegen maar heb nog nergens iets kunnen vinden waaruit bleek wat het nou precies zijn.

een brushless motor is een motor zonder borstels, dat veegt gewoon schoner. 8) :lol:

zo nu effe serieus, je hebt 2 soorten electromotoren, de borstelmotoren die voorzien zijn van een collector en koolborstels (2 fase motoren), en de borstelloze (3 fase motoren). De borstelmotoren zijn het oude vertrouwde systeem wat vele jaren tot tevredebheid heeft gedient. Nu zijn velen aan het omschakelen naar borsteloos omdat die in gewicht kleiner zijn met veel meer vermogen, alleen zijn deze nog een behoorlijk stuk duurder dan de borstel variant.

De servo's zijn de stuurmotoren die de roeren bedienen.

Hartstikke bedankt voor de uitleg.

Als het goed is heb ik binnenkort een E-Sky Honeybee V2 in mijn bezit 8) Zal niet het mooiste zijn maar voor de beginner voldoende denk ik :)

@theo coenen:
jouw uitleg is prima hoor, maar ik ben benieuwd naar de iets verdere theorie.
een brushless moter is toch alleen lichter omdat deze geen collector en bostels heeft? Alleen vaak hebben brushless neodym magneten, die kleiner/ lichter/sterker kunnen zijn. Maar neodym magneten zie je toch ook bij de duurdere kwaliteits bostelmoteren? of zie ik iets belangrijks over het hoofd?

meer vermogen heeft toch alleen te maken, omdat je een hoger rendement hebt.? of mis ik weer iets belangrijks?
of is dit meer een vraag voor Ron :wink:

Vele zichzelf respecterende "goede" borstelmotoren bouwers voor de modelbouw gebruikten altijd al duurdere neodym motoren. Mabuchi daarentegen is een motoren bouwer voor de industrie. Daar is het een afwegen van betrouwbaar en goedkoop. Graupner gebruikt de Mabuchi motoren in hun speed lijn en dat is schijnbaar de standaard geworden ivm de lage prijs. De borstel motoren van Plettenberg bijvoorbeeld waren vele malen duurder dan die speed-lijn van graupner, zodat je soms liever enkele goedkope motoren kapot draaide in plaats van in een keer die dure motor te kopen. (spreiding van de kosten)

Dus niet alleen bij de borstelloze motoren werden/worden die neodym magneten gebruikt.

Waar eigenlijk het duidelijke prijsverschil inzit vraag ik mij ook al jaren af. Een borstelloze motor lijkt mij eenvoudiger te maken dan een borstelmotor.

Voor het gebeuren van rendement en dergelijke moet ik ook de hulp inroepen van de echte experts op dit gebied. Ik heb jammer genoeg helemaal geen ervaring door opleiding op dat stukje techniek van de hobby. Daarin ga ik ook te werk op wat men al allemaal gepubliceerd heeft. En natuurlijk veel vragen stellen aan de echte experts.

het belangrijkste is dat de een brushless motor geen borstels heeft. Dit betekend simpel gezegt minder verlies. Daardoor kan een motor van het zelfde gewicht meer vermogen aan. Een borstel motor regels zelf de fases in de spoelen door de borstels en de collector. Een borstelloze motor kan die niet omdat de spoelen vast staan. Hierdoor moet de regelaar die regelen.

Back