Brushless setup Italeri 1/35 Schnellboot

Graag tips voor een mogelijke setup, bij voorkeur relatief licht en niet te duur (HK). Ik wil twee schroeven aandrijven, de diameter van de twee assen 4mm en de diameter van de drieblad schroeven 3.5 cm. Ik heb vanmiddag een proefje gedaan en het blijkt dat het bootje (is geheel afgebouwd en geschilderd alleen nog niet voorzien van bewapening, munitiekisten en vlotten) ongeveer een halve kilo aan hardware kan hebben om op de waterlijn te blijven. Ik had de volgende setup voor ogen:

Twee van deze motortjes en de daarbij horende 30 A regelaars :

https://hobbyking.com/en_us/turnigy-d2836-11-750kv-brushless-outrunner-motor.html

Motortjes wegen samen 160 gram, de regelaars samen 106 gram, de lipo 215 gram en een servo 10 gram. Samen kom ik dan al uit op 491 gram , in mijn ogen al onprettig dicht bij de halve kilo. Met de bewapening etc erbij ga ik ruim boven mijn streefgewicht van 500 gram komen.

Arjan
 
Zonder spanning heeft een Kv keuze (in rpm/volt) geen betekenis/zin.

An excellent quote from
brushless motors Kv?.
scirocco;27290157 zei:
While an absolutely critical part of the system ...
... Kv is actually the item one should choose last.

  1. Decide your peak power requirement based on the weight of the model and how you want to fly it.
  2. Pick a preferred cell count (voltage) and pack capacity for how to deliver the power.
  3. Pick a prop that will a) fit on the model and b) fly the model how you want - often as big as will fit is a good choice, but if high speed is the goal, a smaller diameter higher pitch prop will be more appropriate.
  4. Look for a size class of motors that will handle the peak power - a very conservative guide is to allow 1 gram motor weight for every 3 watts peak power.
  5. Then, look for a motor in that weight range that has the Kv to achieve the power desired with the props you can use - a calculator such as eCalc allows very quick trial and error zooming in on a decent choice. For a desired power and prop, you'd need higher Kv if using a 3 cell pack compared to a 4 cell pack. Or for a desired power and cell count, you'd need higher Kv if driving a smaller diameter high speed prop compared to a larger prop for a slow model.
The reason I suggest picking Kv last, is that prop choices have bounds - the diameter that will physically fit and the minimum size that can absorb the power you want. On the other hand, combinations of voltage and Kv are much less constrained - at least before you purchase the components.

So Kv is not a figure of merit, in that higher or lower is better, it is simply a motor characteristic that you exploit to make your power system do what you want, within the constraints you have, e.g. limited prop diameter, if it's a pusher configuration, or if you already have a bunch of 3S packs and don't want to buy more, and so on.

Minor lay-out changes by RvS

scirocco;27290157 zei:
The reason I suggest picking Kv last, is that prop choices have bounds - the diameter that will physically fit and the minimum size that can absorb the power you want. On the other hand, combinations of voltage and Kv are much less constrained - at least before you purchase the components.

So Kv is not a figure of merit, in that higher or lower is better, it is simply a motor characteristic that you exploit to make your power system do what you want, within the constraints you have, e.g. limited prop diameter, if it's a pusher configuration, or if you already have a bunch of 3S packs and don't want to buy more, and so on.
 
Ron, het betreft een 3S lipo . Keuze van 750 Kv is vanwege de torque die nodig is voor de vrij forse schroef (in relatie tot het formaat van het motortje toch). Wil ook graag soepel langzaam kunnen varen en dan is 750 - 1100 Kv dacht ik meestal handiger dan bv. 3000 Kv .

Arjan
 
Kv zegt ook niets over koppel Arjan. Het maximum koppel van een motor is onafhankelijk van de Kv motorconstante.
Kt geeft koppel bij per stroom, in Newtonmeter per ampère. Zoals Kv toerental per volt geeft.
Kt = 1/Kv (in SI eenheden: radialen per seconde, per volt)
Dus hoe lager Kv, hoe hoger koppel bij gegeven stroom, en vice versa.
 
Laatst bewerkt:
Arjan, Kijk eens Hoe Roel van Essen het heeft gedaan. Het heeft geen zin om het wiel nog eens uit te vinden.
http://www.modelbouwforum.nl/thread...ellboot-flottille-italeri-1-35.72708/page-167
Kijk ook eens in het bouwverslag van de Yarra van Lex Verkuijl. Lex gebruikte ook 750 KV motortjes met een 10 A HK regelaar.
http://www.modelbouwforum.nl/threads/havensleper-yarra-van-deans-marine.236592/page-6
Zelfde motor/regelaar heb ik gebruikt in een scheepje van 90 cm. Specifiek aan Lex gevraagd of die 10 A regelaar zwaar genoeg is. Geen enkel probleem en het loopt als een tierelier. Maar volgens mij moet het wel met wat kleinere en lichtere motoren kunnen. Deze in de link hieronder heb ik ook geprobeerd, maar was niet tevreden over het onderste toerenbereik. Maar voor jouw snelle scheepje misschien wel iets. Is er nog wel wat gewicht te besparen. Succes ermee! Gr. Klaas.
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-aerodrive-sk3-2822-1090kv-brushless-outrunner-motor.html
 
Merci Klaas, de Schnellboot thread vind ik eerlijk gezegd niet altijd even verhelderend/goed leesbaar (thread is veel te groot geworden, veel foto's verdwenen en de dingen die ik wil weten worden vaak niet expliciet benoemd). Het 28/36 750 Kv propdrive motortje is helaas niet meer te krijgen. Het probleem is inderdaad dat je voor bijna alle enigszins geschikte motortjes een 30 A regelaar nodig hebt en dat scheelt in termen van gewicht een slok op een borrel vergeleken met een 10 A regelaar (53 gram tegenover 10 gram).

Groet,

Arjan
 
Arjan, Voor de 750 KV is wel een alternatief bij de concurrentie. Is wel 2 x zo zwaar als het motortje bij HK in mijn vorige post. Gr. Klaas.
https://www.banggood.com/nl/Racerst...-p-1125804.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN
Die 30 A regelaar die wordt aanbevolen is bedoeld om de motor volledig te kunnen belasten. Maar op die schroeven haal je de maximale belasting niet. Vandaar dat ik een veel lichter motortje dat half zo zwaar is aanhaalde. Met de HK regelaartjes heb je ook nog een voordeel dat bij blokkering van de schroef/motor de regelaar er mee nokt. In die zin dat automatisch de stroom van je motor af gaat. En anders zet je er een 10 A zekering tussen. Allemaal info waar je zelf een keuze uit kunt en moet maken als je verder wilt. Is je iets niet duidelijk in Roel zijn verhaal dan kun je hem ook per PB benaderen. Zowel hij als Lex zijn bereid om hun kennis met je te delen. En als je het zelf uit wilt vinden dan kost dat hooguit wat leergeld. Overkomt mij ook wel. De 30 A regelaar die ik bij het 750 KV motortje had gekocht heeft het helemaal 3 dagen gedaan. De HK dingen die Lex in de Yarra heeft zijn naar mijn idee dubbel en dwars hun geld waard. Zijn wel wat duurder dan het ding wat ik eerst had. Koop er wel een programmeerkaart bij. Dat werkt goed en Lex heeft de settings ook in zijn draadje genoemd. Dus wat wil je nog meer? Gr. Klaas.
 
Arjan
In mijn S-38 heb ik alle ervaringen van mijn voorgaande S-Boote verwerkt.
4mm assen vind ik overkill voor dit scheepje.
Ik heb de mijne uitgerust met 3 "home-made" 2mm assen en home-made schroefaskokers.
Dat scheelt behoorlijk aan gewicht.
Bovendien heb ik geen 35, maar 25mm schroefjes (Raboesch) er onder gehangen en BL-motoren met een aanzienlijk hoger KV-getal op 11,1V.

Je "500 grams-grens" is denk ik wat aan de krappe kant; het schip kan best wat meer gewicht hebben.
Bovendien gaat de "zeewaardigheid" er op vooruit als ze een paar millimeter dieper in het water ligt.
De exacte setup moet ik thuis bekijken, maar voor de goeie orde:
3 x BL motor, 2 x vliegregelaar (alleen vooruit) voor stuur- en bakboordmotor, 1 x regelaar vooruit/achteruit voor de middenmotor
1 x standaardservo voor het middelste roer, 2 x miniservo voor stuur-en bakboordroeren
Navigatieverlichting (standaard) en schakelbare (Met een miniservo en een microschakelaar) Seinlamp op de brug.
3S, 5.000 mAh lipo als krachtbron, Ook niet echt licht.
Vaarbeeld:
S-38.jpg
 
Hartelijk dank heren voor de uitgebreide respons, hier kan ik wat mee ! Ik ga twee van die Racerstar 750 Kv motortjes bestellen plus twee 10 A regelaars. Mocht deze setup bevallen zou ik die wellicht ook kunnen gebruiken voor de nieuwe 1/35 Italeri Higgins PT boat (dan wel met 2mm assen natuurlijk en een grotere Kv).

Groet,

Arjan
 
Even via een omweg opgezocht:
Motoren: 3 x Roxxy BL Outrunner 2824-34 1.100 KV, 12V, max 9A
Gewicht per stuk: 48 gram
Roxxy.jpg

Regelaars:
2 x ROXXY BL Control 722 BEC. voor stuur- en bakboordmotoren.
Max 12V, 22A
Gewicht per stuk: 28 gram
1 x Roxxy BL control voor- en achteruitregelaar voor de middenmotor, type ben ik ff kwijt, maar qua gewicht zal het niet zoveel schelen.
regelaar.jpg


Propellor: 3 x 25mm Raboesch type 3
Raboesch type 3.jpg


Totaal gewicht aandrijving:
3 x 48 gram (motoren) 144 gram
3 x 28 gram (regelaars) 84 gram

Een videootje van het vaarbeeld:
 
Arjan, Als je toch die HK regelaars koopt denk dan ook aan de programmeerkaart. En ik denk dat de 1090 KV motor van HK uit mijn eerste reactie ook sterk genoeg is. Win je nog eens 3x 17 gram. Heb er wel erg in dat die max 3S lipo's aan kunnen. Maar de keus is aan jou. Misschien kan Roel aangeven of hij met zijn set power over heeft. Hij is de ervaringsdeskundige op dit gebied. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Hartelijk dank voor alle moeite Klaas ! Zo'n HK programmeerkaart heb ik al (heb de afgelopen jaren al 5 HK regelaars aangeschaft waar ik em voor gebruikt heb).

Groet,

Arjan
 
Power over? Nee, ik denk dat mijn S-38 nu keurig op schaalsnelheid vaart.
Mijn andere S-Boote hadden power over; die gingen dusdanig snel dat bij het maken van een bocht de boeg compleet onzichtbaar was door de boeggolf.

Overigens nogmaals over het gewicht, Arjan: in mijn 1e S-100 had ik 2 NC-accu's liggen; eentje van 9,6V voor de Speed 480 middenmotor en eentje van 7,2V voor beide Speed 400 buitenmotoren. Dat woog bij elkaar nogal wat. Maar het scheepje kon het makkelijk hebben.
 
Roel, Had het iets anders moeten formuleren. Bedoelde of het volle vemogen van de motoren door de schroeven kan worden afgegeven. Misschien dat het stroomverbruik enige indicatie geeft. Om een voorbeeld te geven; Mijn tankertje loopt met een 170 Watt 750 Kv motortje langzamer dan met eentje van 80 Watt 1090 Kv. Puur omdat het kleinere motortje met haar 80 Watt voldoende vermogen levert voor het 30 mm schroefje en goed op toeren komt. Zou eigenlijk het Amperage eens moeten meten. Schat dat er in mijn geval niet meer dan 30 Watt vermogen nodig is. Vroeger voer je nog wel eens met een ampèremeter rond. :). Gr. Klaas.
 
Ja, dat klopt... op mijn Thamestug. Ampèremeter met een camera erop gericht... Old school telemetrie 1.0.;)

Maar goed: ik heb ooit het verbruik in bad, stilgehouden model, 3 x volle kracht, gemeten:
Bij het starten van de motoren (in één keer volle kracht vooruit) schoot de amperemeter tot de stop op 5A en bleef toen hangen op 3,3A.
Da's 1,1A op volle kracht per motortje.
Tot zover de theorie; in praktijk kan ik bijna 2 uur varen (voluit, halve kracht en kallum an) totdat het Lipo-alarm irritante geluiden gaat maken.
En dit een 11,1V, 5.000 mAh Lipo. In totaal dus 36,6 Watt vermogen.
Mijn regelaars worden er niet warm van, de motoren ook niet, dus die kunnen hun vermogen wel aan de schroefjes kwijt. 30mm schroeven zou zelfs een optie kunnen zijn, maar waarom zou ik...
 
Roel, Bedankt voor de aanvullende info. Bevestigt mijn vermoedens. Bij de aanloop trekken de "zware" motoren even een hoge piek. Waarschijnlijk door het op gang brengen van hun eigen massa. Daarna het vermogen dat ze aan de schroef kwijt kunnen en een beetje frictie op de as.
Hopelijk kan Arjan uit deze info iets bruikbaars destilleren. Gr. Klaas.
 
Hopelijk kan Arjan uit deze info iets bruikbaars destilleren. Gr. Klaas.

Zeker kan ik dat , mooi expliciet verhaal geïllustreerd met plaatjes :). Mooi vaarbeeld trouwens Roel en het bootje ligt inderdaad ook zeker niet te diep in het water. Vreemd eigenlijk dat er geen 20 A brushless regelaars met achteruit in de handel lijken te zijn. Zou voor 1/35 bootjes toch een uitkomst zijn lijkt me.

Groet,

Arjan
 
Laatst bewerkt:
enkele +-20a regelaars alleen soms duurder
Roxxy BL Control 918
D-Power Wave 25A BEC Brushless Regler für Schiffe
 
Back
Top