Brushless vervanging voor Speed 500 race???

Ik loop met het idee te spelen om een bootje (KNRM-RIB) te gaan bouwen met een Graupner mini-jet.(Ik weet het: de mini-jet is qua afdichting niet dicht te houden/krijgen; maar ik heb hem nog liggen).
Ik ben flink aan het zoeken geweest maar kom er niet uit.

De Speed 500 race doet 4500 toeten/volt.
Dit zou dus een een brushless motor van 4,5 KV opleveren???? (Die bestaan nog niet geloof ik nog niet)

Kortom, blijft de vraag:
Wat is een goede vervanging voor een Speed 500 race??

mvg,

JP

Hallo Jeppie,

Ik zou me niet blind staren op het aantal omwentelingen per volt; een borstelloze motor heeft een hoger rendement dan een borstelmotor, dus met een 400 (!) motor van 3500KV op 2S Lipo zou je al een heel eind moeten komen.

Een Ø36 mm motor (zoals een speed 500) is gelijk weer teveel van het goede.

Er zijn wel borstelloze motoren van 4000KV op de markt hoor.

Groeten, Jan.

Dank voor de reactie,

Het zou natuurlijk ook prettig zijn als de vervanging voor de speed 500 race
-dezelfde montagegaten heeft
-dezelfde asdikte (3,17 mm)

Echt niemand die hier ervaring mee heeft?

Hallo Jeppie,

HobbyKing Online R/C Hobby Store : 3660SL 3060kv Brushless Inrunner (WaterCooled) $49.95
Als 'ie past qua diameter, deze heeft bevestigingsgaten h.o.h. 25 mm.
Op 2S kom je nét iets onder de maximale toeren voor de jet uit, mocht dat te weinig zijn, kun je natuurlijk altijd op 3S gaan varen en de regelaar op je zender begrenzen wat het maximale toerental betreft.

Omdat het een Ø36 mm motor is, met een veel hoger koppel (en rendement) dan een Speed 500, is het naar mijn mening wel een beetje overkill voor een mini jet.

Een motor als deze, met een adapterplaatje voor de correcte bevestigingsgatenafstand, zou ook voldoende zijn:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TR 28-45 3600kv Brushless Inrunner (WaterCooled) $29.90

Of deze:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : 2848SL 3900kv Brushless Inrunner (WaterCooled) $37.95

Groeten, Jan.

Hopelijk mag ik even een vraagje in dit topic stellen, zonder een "topic piraat" te zijn.

Als ik een speedboot wil upgraden d.m.v. een snellere motor, maakt het dan uit hoeveel toeren de motor draait? Kan me voorstellen dat een motor met teveel toeren de schoef, op een gegeven moment "waterloos" laat draaien. (Lees: zoveel waterverplaatsing dat de schoef geen extra verplaatsing genereerd) Of moet er dan ook een andere schroef geplaatst worden. Hoop dat de vraag duidelijk gesteld is..

Wie weet kan iemand me van advies voorzien?? Alvast bedankt:mrgreen:

Laatst bewerkt:
@ Pompebled: dank voor de info.
Ik zal weer posten als ik een keuze (+ aankoop binnen) heb gemaakt.

@ RCW: van mij mag je er tussen door hoor :)

Back