BS1 Bjorn mijn eerste model

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Ton van Munsteren, 31 aug 2016.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    He he eindelijk komt tie voorbij de tekening van mijn allereerste zwever de BS1 Bjorn van Wik.

    Denk zo'n bijna 40 jaar geleden ooit gebouwd nooit een echt succes omdat ik met mijn ouders bij Katwijk in de duinen dit model probeerde te vliegen. Ging natuurlijk wel een beetje met handstart , maar op de helling werd dat niets daar midden in de duinen en had door de T-staart nogal regelmatig schaden. Grappig dat alles weer boven komt drijven als je zo'n model weer ziet.

    Wat is Outerzone dan toch ook een fantastische site om telkens weer door te snuffelen en vooral te volgen.
    Goed de BS1 is binnen nu nog wachten op een tek van de Balsa USA NOMAD want daar zit ook nog een heel verhaal achter.

    Even een plaatje van de BS1

    BS1 doc.jpg

    BS1.jpg

    Zo en nu aan de slag met omzetten naar Cad voor een cnc freessetje.


    Even geduld dus maar ik kom terug.

    Ton
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2016
  2. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Hoi Ton, voor mij is de BS1 van Wik ook een bekende, heb met veel plezier deze zwever gevlogen.
    Hm, weet alleen niet meer in welk jaar ik deze zwever gekocht heb.
    Succes met het omzetten naar Cad.

    Johannes
     
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    Héé Ton, leuk, een BS1. Dat was ook mijn eerste succesvolle RC kist (na een Westerley die maar héél kort gevlogen heeft). Gebouwd van een gekregen tekening, maar op de een of andere manier had ik toch het originele neuskapje ergens versierd. Ik heb dat volgens mij nog ergens in een rommeldoos liggen, dus als je interesse hebt. Nadat ik de vleugels een keer flink gekraakt had heb ik nieuwe gebouwd, constante koorde, onderkant profiel vlak en ailerons over de volle lengte. Vloog ook best goed in mijn herinnering.
    Ik startte 'm vaak aan de lijn, maar ik had ook een tweede cockpit kap met daarop een steun met een Coxje 0,8 cc erop. Een kl...geluid maar het werkte wel, gewoon wachten tot de brandstof op was en zweven maar.

    Max.
     
  4. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Een steengoed toestel.
    Romp zou nu wel wat smaller kunnen met hedendaagse uitrusting.
    De vleugels BS1 implementeren op een romp Surprois en je hebt een hoogvlieger.
     
  5. A B

    A B PH-SAM

    Lid geworden:
    11 mei 2011
    Berichten:
    41
    Locatie:
    bennebroek
    Foto's ?
     
  6. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuke reactie kom ik zo op terug nu even de plaatjes goed gezet en nu effe vliegen.

    Ton
     
  8. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Hier erg veel informatie over de BS-1 inclusief het, wat trieste verhaal, van het origineel http://www.cb-roter-baron.de/framemodelle.html
    Voor mij nog steeds een van mijn favoriete toestellen alleen is hij er voor mij niet in de juiste afmeting van 5 meter.
    Tegenwoordig wordt er gewerkt aan 2 (voor mij onbetaalbare) CFK/GFK uitvoeringen van over de 6 meter; een in Duitsland en een in Zuid Afrika. Deze toestellen zijn primair bedoeld voor het GPS vliegen.

    Harry
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk en ik maar denken dat de BS1 niet zo bekend was / is omdat het zolang duurde voordat een tekening opdook.

    Johannes, dank je en ga me best doen hem in cad om te zetten , heb al een beginnetje.
    Nu eerst even de tek op maat zetten en dan de onderdelen tekenen.

    Max, Leuk dat ook jij een BS1 hebt gehad en als je het neusje nog hebt ja graag.
    Maakt het allemaal weer wat gemakkelijker en zeker ook leuker. misschien kan Rob een malletje maken voor een vacuüm deel.
    Helaas kan ik niet met een cox motortje vliegen vanwege het geluid, start zal met elastiek , lier of met Huckepack op een Charter zijn.
    Misschien later toch ook nog een motorsteun met een electro Cox want heb er wel liggen.

    aurectar, Modificeren zou kunnen maar gaat me niet om de BS1 beter te laten vliegen, want dan ontwerp ik wel wat nieuws of gebruik een ander profiel.
    Nee, moet juist zo origineel mogelijk wat uiterlijk betreft, allen de constructie zal misschien nog iets wijzigen.
    Maar denk niet veel want de bouw van de BS1 ziet er lekker simpel uit.

    Harry, Leuk om de echter voorbij te zien komen wist niet eens dat die bestond en dat de BS1 een soort van schaalmodel is.
    Trouwens wel een hele mooie zwever met een mooi lijn, kan me voorstellen dat je daar wel een grote versie van wil hebben.

    Zou nu weer even plakken aan me zaunkonig en daarna weer wat tekenen aan de BS1

    Ton
     
  10. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Zit hier dit zo te lezen Ton en weet nog dat ik ook ooit een BS-1 heb gehad. Vloog voor geen meter maar dat lag meer aan mij dan aan het kistje. Heb nog steeds de tekening liggen omdat ie zo leuk is.
    Onlangs kwam ik nog in het bezit van een gebouwde romp met het plan om daar nog een paar vleugels aan te zetten. Helaas kan ik het helemaal niet opbrengen om dat voor elkaar te krijgen. De bouwer had de romp wel zo gemaakt dat er een pendelstabilo op zou passen dat niet dragend is.
    Daarom wil ik het rompje en tekening beschikbaar stellen voor een liefhebber die er een complete BS-1 van wil maken. Gratis op te halen.

    Mvrgr. Jan-Hein.
     
    A B vindt dit leuk.
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Jan Hein,

    Grappig dat je een BS1 romp hebt liggen maar waarom weg doen, misschien komt de motivatie weer terug als ik aan het bouwen ga beginnen.
    Als de BS1 in cad staat heb ik ook een setje ribben voor de vleugel en dat bouwt sneller weg dan zelf snijden.

    Ton
     
  12. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Zeg Ton,
    Even je topic misbruiken maar heb jij toevallig ook een freeskitje van de Robbe siren c30 edelweiss?

    Gr.
    Paul
     
  13. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Paul,
    Nee heb ik niet, gelijk maar even de tek gedownload, snap nu ook dat je dat niet zelf wil snijden.
    Zijn wel heel veel hele en halve ribben en is natuurlijk wel te maken.
    Wil je die gaan bouwen en komt er een verslag.

    Ton
     
  14. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Hoi Ton,

    Dat heb je helemaal goed gezien :D
    Zal hem zeker nog eens volledig na willen bouwen (maar mijn Things-To-Do lijst groeit enkel dus het zal niet iets voor op korte termijn zijn).
    Ik stuur je wel even een PB om mijn bedoelingen uit te leggen zodat dit draadje schoon blijft.

    Grtz,
    Paul
     
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Gevonden een plaatje van heel lang geleden.

    BS1.jpg

    Ton
     
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Grappig dat Henk de BS1 nu in Classic RC heeft gezet was die weer even vergeten.
    Toch maar weer even opzoeken was tenslotte mijn eerste zwever en zou leuk zijn die ooit weer te vliegen
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina