BT Goggles - 100 euro FPV set

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door BasTijs, 19 okt 2012.

  1. BasTijs

    BasTijs

    Lid geworden:
    30 apr 2012
    Berichten:
    386
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    FPV duur? Nah!

    Voor ongeveer 100 euro kan je al een leuke FPV set maken, met een goed bereik en full-color vga bril. Ik zal je laten zien hoe.

    Eisen/uitgangspunten FPV set:
    - goed bereik (200mw + optioneel cloverleaf/SPW antenna)
    - full-color goggles (640x480)
    - in goede kwaliteit kunnen opnemen van filmpjes (720p)

    De grootste stap om aan FPV te beginnen zijn dure goggles, deze kosten over het algemeen 250 tot 400 euro. Er is echter een goed alternatief, deze kwam ik tegen op fpvlab.com waarna ik mijn FPV hobby begonnen ben: http://fpvlab.com/forums/showthread.php?5181-Bobs-ECO-Goggles

    Voor mijn versie van de bril, de BT Goggles, ga ik nog wat verder. Ik heb namelijk ook gelijk een 5.8Ghz ontvanger geintegreerd. De googles doen overigens niet onder tov de duurdere fatsharks/AIO goggles. Ik heb meerdere brillen getest en geef zelfs de voorkeur aan mijn goedkope omdat het beeld v/d zelfde kwaliteit is en het beeld groter is door de fresnel lenzen. Dit geeft het gevoel dat je er midden in zit!

    BT Goggles (25~50 euro):
    Voor de bril heb je het volgende nodig:
    - 640x480 3.5" LCD scherm: 15-30 euro via amazon of ebay (http://www.amazon.de/Zoll-Mini-Monitor-NTSC-R%C3%BCckfahrkamera/dp/B004VQD966/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1350649600&sr=8-1). Ik heb hem zelf via amazon, dan had ik hem lekker snel binnen. Via ebay kan je hem echter al vanaf 18 dollar vinden (http://www.ebay.com/itm/NEW-3-5-TFT-LCD-Color-Screen-Car-Rearview-Monitor-DVD-VCR-/150715309597?pt=US_Rear_View_Monitors_Cams_Kits&hash=item2317551e1d)
    - depron 5 a 6 mm, ik gebruik laminaat ondervloer v/d kwantum: 1 plaat ~ 2 a 3 euro
    - (oude) ski bril: rommelmarkt of nieuw 2.50 ~ 12.50 euro (http://www.perrysport.nl/spex-spx-kamoskotia_852999.html)
    - fresnel lens: 1~5 euro. ik heb in mijn bouw verslag de creditcard size gebruikt maar ik raad je aan een A4 of bookmark maat te nemen (http://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570&_nkw=fresnel&_sacat=See-All-Categories). Via metzon.nl betaal je wat meer, maar heb je ze snel.

    Camera (12.50 ~ 40 euro):
    Ik had zelf al een HD wing cam van hobbyking liggen, dus heb deze gebruikt als mijn eerste FPV camera. De camera doet het voor de prijs prima en kan ook opnemen. Voorbeeld van kwaliteit vanuit mijn easyglider: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=17200&buddycode=8543050C-4D89-4C41-85DF-4EEB6B8AD803#wishlistresult

    Een nadeel van de wing cam is dat hij gevoelig is voor zonlicht, als je hier geen last van wilt hebben moet je een iets duurdere cam nemen met WDR, zie review:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16461__1_3_inch_SONY_CCD_Video_Camera_PAL_.html

    RX/TX set (50 euro):
    Met 200mw zou je voldoende bereik moeten hebben, ik heb filmpjes gezien met mensen die 10+ km ermee vliegen, uiteraard niet met de standaard antennas.

    Verder is het belangrijk dat als je met 2.4GHz vliegt je niet een video set koopt die hiermee stoort. Dus ik heb voor 5.8GHz gekozen.

    Ik heb deze set voor 50 euro met buddycode:
    5.8g 200mw FPV Wireless AV Tx & Rx Set

    Optioneel Antennas (5~10 euro):
    Als je alleen dichtbij wilt vliegen dan heb je nog geen goede antennas nodig, maar wil je verder dan zijn cloverleafs/SPW antennas aan te raden. Die bouw je voor een paar euro als je de onderdelen via ebay koopt.

    De RX/TX set heeft een RP-SMA aansluiting, dus geen SMA! Verder heb je RG316 coax kabels nodig. Ik heb zelf kabels genomen waar de adapter al aan zat. Ik heb ook een adapter met hoek erbij genomen.

    Voor het bouwen van de antennas moet je deze video bekijken: http://rcsearch.info/ om te zoeken naar HK buddy/combo deals.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. BasTijs

    BasTijs

    Lid geworden:
    30 apr 2012
    Berichten:
    386
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Ik ben begonnen met een prototype van karton, dit is voor iedereen aan te raden zodat je de bril op de maat van de hoofd/ogen kan maken. Dit waren voor mij de afmetingen. Eerst wou ik voor 2 creditcard fresnel lenzen gaan zoals te zien is in de proto, maar ik vond het niet fijn. Het beste kan je voor een A4 of bookmark fresnel gaan die je op maat moet snijden van de doos.

    [​IMG]

    Pak een stuk depron, ik gebruikte ondervloer van de kwamtum (5mm) en snij de behuizing uit. Ik heb de doos 2 lagen dik gemaakt.
    [​IMG]

    Voor het lijmen moet je foam-safe secondelijm gebruiken, het beste ook nog met een activator spuitbus om snel te kunnen werken.
    [​IMG]

    Snij de vorm van je voorhoofd uit:
    [​IMG]

    Snij de vorm van je neus uit:
    [​IMG]

    Lijm het geheel op elkaar, dus 2 lagen dik.
    [​IMG]

    Schuur alles vlak en maak een achterplaat voor het LCD scherm:
    [​IMG]

    Maak een houder voor het scherm:
    [​IMG]

    [​IMG]


    Plaats het scherm in de houder:
    [​IMG]

    En gebruik tape om hem vast te zetten.

    [​IMG]

    Stop wat plaatjes aan de zijkant tegen het licht. Als je een brildrager bent dan moet je de plaatjes wellicht wat kleiner maken:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Demonteer het elestiek en het schuim van de ski bril:
    [​IMG]

    Maak een bevestiging voor het elestiek:
    [​IMG]

    Maak een houder voor de fresnel, dit is voor een enkele creditcard fresnel. Maar zoals ik al aangaf gebruik liever een grotere die precies in de doos past.

    [​IMG]

    Lijm de lens erop:
    [​IMG]

    Doe wat tape eraan zodat je hem in de doos kan verschuiven om het beeld scherp te stellen:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo ziet het er dan uit met het beeld aan!
    [​IMG]

    Tape de rest van de doos zodat het weerbestendig/slijtvast is. In onderstaande 2 fotos had ik het elestiek te dicht bij mijn hoofd geplaatst, waardoor de bril niet fijn zit in verband met het zwaartepunt van de bril. Die heb ik later in het midden gezet, waarna alles in balans was.[​IMG]

    De zender wou ik ook op de bril plakken, zodat ik lekker mobiel ben. Dit heb ik met velcro gedaan:
    [​IMG]

    Om de bril beter in balans te maken heb ik de bevestiging van het elestiek verplaatst.
    [​IMG]

    Verder wou ik af van de lompe kabels en het scherm rechtstreeks voeden vanuit de ontvanger. Zodat ik alleen voeding in de ontvanger hoef te doen. De kabel van het scherm heb ik op deze manier gesoldeerd.
    [​IMG]

    En nu is de bril klaar! Nice & clean en met een lipo in je broek zak ben je ook nog eens mobiel!
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 19 okt 2012
  3. BasTijs

    BasTijs

    Lid geworden:
    30 apr 2012
    Berichten:
    386
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Voor het maken van de antennas moet je deze video volgen: [media=youtube]yohKRzMAJAg[/media]

    Hierbij wat fotos van mijn antennas, benodigde onderdelen/gereedschap:

    [​IMG]

    1mm koperdraad op maat maken en buigen:
    [​IMG]

    Coax op maat maken:
    [​IMG]

    De ground van de coax solderen:
    [​IMG]

    [​IMG]

    De leafs erop solderen:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Alles onder de juiste hoeken buigen:
    [​IMG]

    Wat krimkous er over en klaar!
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. BasTijs

    BasTijs

    Lid geworden:
    30 apr 2012
    Berichten:
    386
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    nice! Goed gedaan.
     
  6. FPV

    FPV

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Zoetermeer, NEEderland
    Wow, je gaat als een speer Bas! Goed werk.
     
  7. Baggus

    Baggus

    Lid geworden:
    3 apr 2010
    Berichten:
    1.177
    doe even een druppel hete lijm ofzo waar de kabel je ontvanger verlaat, zoals het nu zit gaat het in je kabels snijden met op ten duur kortsluiting en crash tot gevolg
     
  8. Leonairo

    Leonairo

    Lid geworden:
    21 jun 2005
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Spierdijk
    Geweldig, ik was zelf ook al aan het experimenteren gegaan met karton en een scherm.
    En dan loop je tegen deze post aan. top dat wordt naar de bouwmarkt.

    ( De ontvanger zal ik niet bevestigen aan de "bril" zodat het gewicht lichter blijft )
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2012
  9. BasTijs

    BasTijs

    Lid geworden:
    30 apr 2012
    Berichten:
    386
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    De zender zit dicht bij mijn ogen, dus merk niet zoveel van het gewicht. Belangrijkste voor gewicht balanceren is het plaatsen van de bevestiging van het elestiek.
     
  10. FPV

    FPV

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Zoetermeer, NEEderland
    Merk je kwaliteitsverlies door zo'n fresnel lens? Ik heb nooit zelf een gezien van dichtbij namelijk.

    Dat ding naast je bril heet een ontvanger overigens :)
     
  11. BasTijs

    BasTijs

    Lid geworden:
    30 apr 2012
    Berichten:
    386
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Alles wordt vergroot dus minder scherp, maar is scherp genoeg. Je kan ook nog betere kwaliteit fresnels kopen als je beter zou willen.
     
  12. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Mooi project Bas! Ik heb wel wat vragen, nl. wat zijn je afmetingen v.d. doos en wat is de kijkhoek ongeveer?, even ervan uit gaande dat je met 1 oog kijkt.

    Ik heb dit idee al op RCG langs zien komen en het lijkt heel aantrekkelijk. Mijn enige twijfels zijn eigenlijk het kijken met 2 ogen naar 1 beeld en de kijkhoek. Ik vind het lastig voor te stellen dat je kijkend door een 3.5'' lens naar een 3.5'' lcd een groot beeld zou hebben. Je zou verwachten dat je kijkend naar alleen een lcd op dezelfde afstand als de lens dezelfde beeldgrootte zou hebben, maar ik weet dat dat natuurlijk vervelend kijkt wegens de korte afstand (wat je met de lens niet hebt).

    Heb je misschien ook geexperimenteerd met verschillende vergrotingsfactoren (je hebt verschillende fresnel lenzen) of met 2 lenzen achter elkaar? Ik denk dat je dan al snel met 2 aparte systemen moet werken wegens de korte afstand tot je ogen. Bruce van RCModelReviews was eens bezig met een zgn. video visor waarbij het met m.b.v. spiegels mogelijk zou zijn om twee 3.5'' lcd's te gebruiken. Ik weet niet wat de status van dat project is :confused:. Zijn er misschien kleinere lcd's met dezelfde hoge (640x480) resolutie? Dat zou het probleem grotendeels oplossen.

    Martin
     
  13. robot

    robot

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    1.454
    Locatie:
    heerhugowaard
    Kleiners tft met deze resolutie voor pak weg 18 euro
    Nog nooit gevonden

    Er zijn wel schermpjes van 480x940 of zo

    Bij deal extream. Dacht 40 dollar

    Kreeg vandaag 4x lens binnen
    kan tft 6 cm van je ogen af

    Met +8. Kan tft 1 a2 cm van je ogen af
    Dik jaar terug al is naar brillen winkel geweest

    Kreeg bril op. En kon gsm tegen bril aan houden

    Dus er valt nog wel wat te verbeteren

    toen na die test was il bang dat je ogen
    Beschadigen. Dus nooit verder gegaan

    Rob
     
  14. BasTijs

    BasTijs

    Lid geworden:
    30 apr 2012
    Berichten:
    386
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Voor die schermpjes staan links van in mijn post, vanaf 18 dollar. Ik weet niet zeker of het werkelijk 640x480 is (of dat he gescaled is) maar het is scherp genoeg en net zo scherp of scherper als fatsharks: New 3 5" TFT LCD Color Screen Car Rearview Monitor DVD VCR | eBay


    @martin, de afmetingen staan bij die eerste afbeelding van de proto kartonnen doos. Als je het scherm te dicht bij je ogen zet dan ik het vermoeiend omdat je moet focussen op iets dat te dichtbij staat, bij 180mm had ik daar geen last van. De fresnels vergroten geloof ik 3x, maar zonder fresnels zou het ook kunnen. Dan heb je scherper en kleiner beeld. Zo vlieg ik soms ook. Met 2 schermen en zo'n stereoscope is het wellicht nog fijner, maar wat ik nu heb vind ik al goed genoeg. Heeft mij in ieder geval overtuigd dat ik geen fatsharks nodig heb, tenminste niet tot de 800x600 versie uit komt :D
     
  15. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Bedankt Bas, ik zie het idd; 180mm. Ik neem aan dat je lens ergens in het midden zit. Volgens mij krijg je met jouw kleine lcd + lens hetzelfde effect als een grotere 640x480 lcd op dezelfde afstand, de zgn. "geek box". Daar vliegen ook een aantal mensen mee, maar a.g.v. het grote gewicht gebruiken ze dan een statief o.i.d.

    @Rob, een +8 lens heel dicht bij je ogen kan wel, maar met 1 lcd zit je dan met je 2 ogen zo ongeveer naar 't puntje van je neus te kijken :shock:. Dat lijkt me niet echt relaxed ook al heb je wel scherp beeld op heel korte afstand. Daarom vroeg ik me af of je kleinere lcd's hebt zodat je er 1 per oog kunt gebruiken.

    Martin
     
  16. BasTijs

    BasTijs

    Lid geworden:
    30 apr 2012
    Berichten:
    386
    Locatie:
    Berkel en Rodenrijs
    Jep in het midden ergens. Zou inderdaad ongeveer hetzelfde kunnen zijn als een 7" zonder lens, het beeld is ongeveer 1.5~2x zo groot als een fatshark
     
  17. schilper

    schilper

    Lid geworden:
    26 jun 2008
    Berichten:
    705
    Locatie:
    Zeeland
    Die zijn er wel zo rond de 2 inch. Maar die hebben wel een veel lagere resolutie. Google maar eens op "small lcd"
     
  18. robot

    robot

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    1.454
    Locatie:
    heerhugowaard
    Yes. En dat zie je de beeldpuntjes
    Dots. Dus das niks

    Maar de aanhouder win
    Mischien komt er nog iemand met verbetering

    Rob
     
  19. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Ok, bedankt. Maar dan wordt 't met een vergrotende lens ertussen pixels tellen, dat was niet de bedoeling ;). 640x480 is toch wel een vereiste. Maar veel meer hoeft ook niet echt wegens eindige PAL bandbreedte.

    Martin
     
  20. robot

    robot

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    1.454
    Locatie:
    heerhugowaard
    Ik heb div lensen besteld
    Mallen voor vacuum tafel klaar

    Je hoord berichten dat heb beter werkt dan een fatshark
    En al is het gelijk aan. Dan is dat al tegek

    Zou toch een bak zijn als dit mijn cinemizer zou verslaan


    Rob
     

Deel Deze Pagina