BTW Buitenland

Stel je hebt een eigen bedrijf en je gebruikt je BTW nr om hobby spullen te kopen. Je betaald dan geen BTW bijvoorbeeld bij een hobby winkel in Engeland. Je betaald de spullen via je prive rekening dus geen registratie binnen je bedrijf!

Heeft iemand een idee of dit nog ergens wordt geregistreerd? Moet/gaat de hobby shop in Engeland doorgeven aan de belasting dienst wie er eits heeft gekocht zonder BTW te betalen?????

Je snapt wel vanwaar deze vraag:p

Zolang hier de antwoorden niet leiden tot strafbare feiten mag je deze vraag stellen ;-)

Je snapt wel vanwaar dit antwoord ;-)

Robert

Dat wordt ook wel het verleggen van de BTW genoemd, levering tegen nul tarief. Als ondernemer dien je de BTW op te geven en vervolgens dat bedrag als voorbelasting weer in mindering te brengen waardoor je per saldo niets betaald. Dat doet de ondernemer in het buitenland ook, met andere woorden, de Belastingdienst in NL en buitenland ziet aan de hand van de BTW nummers dat er tegen nultarief is geleverd. Dus het wordt gemeld, jouw voordeel gaat dus niet op!!

Nu begrijp ik al die Belgische moppen over gierige Hollanders ;-)

Groet,
Theo

Laatst bewerkt:
Je zult de factuur in ieder geval moeten opnemen in je administratie. Mocht je controle krijgen, dan hoop ik dat je hard kunt maken dat je die modelbouwspullen voor je bedrijf nodig had.

Volgens mijn ervaring zijn er maar weinig buitenlandse winkels (binnen de EU) die bereid zijn zonder BTW/VAT/TVA/Mehrwertsteuer/etc. te facturen, zelfs al heb je een geldig BTW nummer ...

Voor de volledigheid, zie: Btw berekenen over goederen en diensten uit EU-landen en:Intracommunautaire verwerving

Je moet dus de factuur in je boekhouding opnemen en zelf de verschuldigde BTW berekenen. Deze kun je, indien van toepassing, weer verrekenen, dus normaalgesproken heb je er voordeel, noch nadeel van.

Voorwaarde is dus wel, dat je de gekochte goederen voor je bedrijf nodig hebt. Zijn ze bedoeld voor privegebruik, dan zul je gewoon de BTW moeten betalen.
Als je wel spullen koopt op naam van het bedrijf, maar de factuur buiten de boeken houdt, voldoe je dus niet aan de wettelijke verplichtingen i.v.m. de BTW.

Om de BTW te kunnen verleggen, zal de leverancier moeten kunnen aantonen dat de goederen ook daadwerkelijk zijn aangekomen bij de afnemer en wie de afnemer is (vervoersdocumenten), dus in zijn boekhouding is altijd terug te vinden aan wie er is geleverd.

Kortom: ja, je zit fout, en nee, de kans dat je er problemen mee krijgt is niet zo heel groot (tenzij je op grote schaal gaat importeren)

Laatst bewerkt:
Tenzij je de spullen onder het kopje PR of Sponsoring noemt hoef je geen verantwoording af te leggen dat je als bv. loodgieter dergelijke spullen koopt.

Ik snap niet helemaal wat je hiermee wilt zeggen. Bedoel je dat je geen verantwoording hoeft af te leggen, als je de spullen als sponsoring of PR opgeeft?

Officieel zou ik, als ik een blik verf koop voor een klus en hiervan de (overgebleven) helft op mijn voordeur smeer, dit moeten opgeven als prive-gebruik. Je kunt wel jezelf gaan sponsoren, maar dat heeft de belastingdienst vrij snel in de gaten (als je controle krijgt tenminste)

De belasting ambtenaar zal je uitlachen voor btw teruggaaf die niets te maken hebben met jouw bedrijf. Zo'n belasting voordeel moet je constructies voor verzinnen. Een ding is zeker. Het kan niet met één bedrijf.

Wat was je vraag? hehe

De belasting ambtenaar zal je uitlachen voor btw teruggaaf die niets te maken hebben met jouw bedrijf. Zo'n belasting voordeel moet je constructies voor verzinnen. Een ding is zeker. Het kan niet met één bedrijf.

Wat was je vraag? hehe

wat je zegt is heel duidelijk!!:confused::confused::confused::confused::confused:

Modelbouw UK heb de bon hier thuis liggen, zonder problemen!!

Ik mag voor je hopen dat er geen ambtenaar van de belastingsdienst meeleest (en als het waar is wat ooit in het "Pakketten uit het buitenland"-topic is gezegd dan is dat heel goed mogelijk). Zoals MichielNED676 zegt "Dat doet de ondernemer in het buitenland ook, met andere woorden, de Belastingdienst in NL en buitenland ziet aan de hand van de BTW nummers dat er tegen nultarief is geleverd.", wat dus betekent dat de belastingsdienst in de UK en die in NL gegevens uitwisselen. Bij vermoeden van een misdrijf kan dat zover ik weet worden gecheckt. Je noemt de shop bij naam, je woonplaats en leeftijd zijn zo uit je profiel af te lezen, je geeft aan een eigen bedrijf te hebben, en je bent waarschijnlijk een man - genoeg aanknopingspunten om iets mee te beginnen (en als ze het belangrijk genoeg vinden dan kunnen ze je IP-nummer opvragen bij Robert en je zo vinden).

Mensen zullen op het forum niet in detail gaan, dat is immers aanzetten tot een misdrijf.

Even voor de duidelijkheid - ik werk niet bij de belastingen, noch bij de politie of een vergelijkbare opsporingsdienst.

Sponsoring zou trouwens in principe wel moeten kunnen, maar laat dan de bonnetjes en andere papieren door iemand anders tekenen die onafhankelijk van jou is (dus geen familie of goede vriend, of lager geplaatste werknemer in jouw eigen opdracht).

@Thomas, denk je nu echt dat het zo werkt ??? bij de belastingen hebben ze echt geen tijd (meer) voor zulke futiliteiten, dat is meer werk voor de FIOD en dan moet je toch minstens een paar miljoen frauderen willen die jongens nog in actie komen ... in principe contoleert je accountant AA of RA je administratie en als die er mee accoord gaat, dan is het voor de belasting ook oké, officieel wordt je minimaal eens in de 5 jaar gecontroleerd door de belastingdienst zelf (ik heb in de 36 jaar dat ik een bedrijf heb, slechts twee maal iemand van de belastingen over de vloer gehad ...) als ze dan "iets" tegenkomen maken ze daar een rapportje van op, waar je vervolgens nooit meer wat van hoort ...

Watte? De belastingdienst die akkoord gaat als de accountant de boekhouding goed vind? Verschuilen en goedkoop noem ik dat, want je bent zelf verantwoordelijk voor jouw aangifte. Ik ben hier heilig van overtuigd.

Watte? De belastingdienst die akkoord gaat als de accountant de boekhouding goed vind? Verschuilen en goedkoop noem ik dat, want je bent zelf verantwoordelijk voor jouw aangifte. Ik ben hier heilig van overtuigd.
Uiteraard ben je als ondernemer (maar ook als particulier) verantwoordelijk voor de juistheid van je administratie en de daar aan verbonden aangiften ... maar de praktische uitvoering daarvan laat ik liever aan de accountant over, de belastingdienst gaat er vanuit dat de accountant zijn werk zorgvuldig doet en dus dat de administratie juist gevoerd is en de aangiften kloppen, wat overigens niet wil zeggen dat ze het er altijd mee eens zijn, hoe jij (lees de accountant/fiscalist) bepaalde cijfers interpreteert kan wel eens heftige discussies oproepen bij die jongens van de blauwe enveloppe, maar de cijfers zelf niet, tenzij ze natuurlijk "een vermoeden" hebben dat het zaakje stinkt, of een speciale actie hebben om een specifieke branche extra streng te controleren (omdat in die branche veelvuldig gefraudeerd wordt ;-))... maar een gewone ondernemer laten ze meestal met rust ...

Mee eens. Ik weet een ondernemer (m'n pa) die was precies in het voeren van zijn administratie. Zo vermelde hij de uren waarin het werk gedaan werd, voorzien van omschrijving. De klant kreeg dit meegeleverd bij zijn factuur. De lijsten zijn bedoeld voor de opdrachtgever de uren te controleren, dat is de bedoeling van verantwoordelijk afleggen :wink: maar ook werden ze erbij gepakt voor planning van nieuw werk. Handig voor de materiaaldienst want in de bouwbranche weet kennelijk niemand meer waar de spullen zijn gebleven na een klus klaar. Omdat je als gevolg van omstandigheden naast je eigenlijke werk (spullen zonder schade, op afspraak vervoeren enz.) een bedrijf helpt kosten te besparen, kun je je voordeel doen ten opzichte van andere ondernemers. Die lijsten moeten natuurlijk uitgewerkt worden...Een voetbal trainer zal het noemen werken voor het elftal. Maar goed, als je geen administratie voert, dan kan niemand iets vertellen naderhand en is toch niet best voor bedrijfsvoering. Als de belastingdienst boetes oplegt, dan ben je de klos.

Zolang hier de antwoorden niet leiden tot strafbare feiten mag je deze vraag stellen ;-)

Je snapt wel vanwaar dit antwoord ;-)

Robert

In casu gaat het topic over knoeien met de belasting (ontduiking), hetgeen wel degelijk een strafbaar feit is. Of het nu in dit geval bestraft wordt of niet, doet er niet toe.
Dus in dit geval heeft dit topic wel degelijk tot een strafbaar feit geleid (de topicstarter heeft het zelf toegegeven in een bericht dat hij nu verwijderd heeft, maar wat wel gequote staat.).
Dus ik zou zeggen; kordaat zijn! ;)

Hmmm, dit topic heeft daartoe niet geleid, dat was al gebeurd. Hier wordt er volgens mij alleen nog over de mogelijke consequenties gesproken.

Het gaat niet om dat modelletje wat als sponsoring wordt opgevoerd, daar zullen zij niet over vallen, maar wel als dit stelselmatig gebeurt.

Zodra er iets opvalt, gaan ze verder zoeken en gaan ze rustig 2 jaar terug kijken.

Je kunt dan een boete krijgen die meteen een einde aan je bedrijf maakt.
Een boekhouder heeft trouwens zijn reputatie hoog in het vaandel staan, en zal niet snel Hobby-King fakturen als kostenpost opvoeren voor (bv) een schildersbedrijf.

Back