Bucker Jungmeister 133

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ton van Munsteren, 26 jan 2004.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Een van mijn favoriete vliegtuigen is de Bucker Jungmeiter 133.

    Een stuntvliegtuig die in zijn glorietijd, tien stappen vooruit was in aerobatics.

    Dit model is gebouwd voor de schaalklasse F4c en heb met dit model van ook mogen deelnemen aan de WK in Muncie USA.
    Helaas had ik daar veel problemen met de motor en heb daar geen goede vluchten kunnen maken. Dat was natuurlijk jammer maar een WK is op zich al een belevenis.

    Uiteindelijk is de Jungmeister tijdens een wedstrijd in NL aan zijn einde gekomen en ook dit keer door een afgeslagen motor :cry: :cry: :cry: :cry:

    [​IMG]
    Tijdens de WK Muncie USA gereed maken voor de start.
    [​IMG]
    In de hangaar.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Er volgen nog een paar
     
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Had eerst foto's van de echte zonder letter.

    Deze is later voorzien van letters en dat was natuurlijk fraaier en moest er natuurlijk ook op komen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    :cry: :cry: :cry:
    En toen ja je raad het al de crash en het einde van de Bucker

    [​IMG]
    [​IMG]
    De piloot was flink geschrokken en zag helemaal wit
    [​IMG]

    Jammer maar helaas hij is niet meer. :cry: :cry: 8)

    Hoop dat jullie deze foto's leuk vinden en zou zeggen komop zet je schaal model ook in het forum

    P.S. Voor de Documentatie set kijk dan even bij de topic statische beoordeling

    Ton
     
  3. jacques

    jacques Guest

    Prachtig model , zonde wat ging er mis Ton?
     
  4. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    zonde van zo'n mooi toestel. toch lijkt me de schade beperkt op deze foto's. Maar daar kan ik me natuurlijk in vergissen
     
  5. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hoi Peter,

    Inderdaad die indruk had ik zelf ook.
    Het lijkt enkel of de rechter vleugel geraakt en het rechterwiel.

    Ton het zag er in elk geval een prachtig toestel uit!!!!

    Tom
     
  6. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    als dat een total loss is....... dan heb ik totaltotaltotallosses gehad denk ik :wink:
    is toch wel te maken zoiets ?

    en vliegt ie niet meer als de motor is afgeslagen ton ? :wink:
    wat gebeurde er? vertel.

    zonde van zon mooie kist, maar ziet er volgens mij vrij reparabel uit.
     
  7. Flyman

    Flyman Guest

    Een beauty Ton.
    Ik ben een enorme fan van dit toestel.

    Op onze vliegshow in Nederweert stond ook zo een mooie Jungmeister. Heb er natuurlijk veel foto's van gemaakt
    Vraagje. Waar heb je het plan voor dit toestel gekocht?

    Flyman
     
  8. jacques

    jacques Guest

    Werkte die trimvlakjes op het hoogte roer , of was dat gewoon voor de show?
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    HEREN HEREN DANK U dit verzacht de pijn een beetje :? :? :wink:

    Het verhaal met de problemen is natuurlijk mijn eigenschuld, had nooit moeten blijven testen in een schaalmodel van 6kg zwaar dit is vragen om problemen :? .

    De eerste motor was de ASP 90 2t omdat die binnen de kap bleef, had daar zelf een uitlaat voor gebakken die ook binnen de kap bleef en dat is waarschijnlijk mijn fout geweest :oops: . Ben er eigenlijk nooit echt achtergekomen had er zo de balen van.

    Bij gasgeven spoot de carb meer brandstof in mijn gezicht dan dat er via de carb naar binnen werd gezogen, waarna de carb werd geknepen om de luchtsnelheid in de carb te verhogen.
    Maar ook dat was niet de oplossing, daarbij ook nog verschillende props geprobeerd maar dat maakte niets uit.
    De uitlaat maakte daar en tegen flink wat lawaai en dacht dan ook dat deze de motor niet smoorde en dus oke was :? .

    Oplossing werd gezocht in een ASP 108 2t (bleef ook binnen de kap) maar ook die deed precies het zelfde en kreeg weer de brandstof in mijn bek :oops: :oops: :oops: :evil: :evil:

    Zo af en toe lukte het een fatsoenlijke vlucht neer te zetten en zo ook die dag liep de motor redelijk. Met nog twee wedstrijd vliegfiguren te gaan sloeg de motor af en werd een glijvlucht ingezet die prima verliep. De snelheid was goed, dacht ik :? en na de laatste bocht werd de landing ingezet, maar net binnen de afrastering van het veld plofte J-Meister neer op moeder aarde.

    Had al eens eerder ervaren dat het model opeens sneller zakte bij de laatstelandingsmeters maar dit :? had ik niet verwacht en zo met mij meerdere omstanders. De oorzaak lag dus in de zwaardere motor die het zwaartepunt naar voren bracht en bij lagere snelheden de lift overwon en het model over de neus deed stollen en deed duiken wat lastig is bij de landing.

    Op eerste gezicht viel de schade mee er waren maar drie vleugeldelen gebroken en ook het onderstel was beschadigd.
    Viel dus mee en had de Meister een tijdje weggezet om af te koelen :twisted: . Met de vleugels nieuw in aanbouw bleek dat ook de binnenzijde bij het onderstel veeeeel meer schade had dan verwacht, het hele spul was uit elkaar gerukt.

    Ben er toen maar mee gestopt ook omdat ik de balen had van brandstof motoren en ben er met het verhuizen naar Dordrecht maar boven opgesprongen. :twisted: :twisted: :cry: :cry:

    Heb ergens nog meer foto's liggen incl bouwfase zal die's een keertje scannen en plaatsen.

    Flyman ; Het model was niet van tekening het was een bouwkit van Pica (Dave Platt) die voor 95 % is weggegooit en opnieuw werd ontworpen. Niet omdat de kit waardeloos is want het tegendeel is waar, het is een prima kit en wordt een mooi goedvliegend model. Maar het moest een schaalmodel worden en wilde het goed doen en op mijn manier.
    Aeronaut heeft trouwens een hele mooie maar dan voor elektro, zeker de moeite waard.


    Jacques : De trimvlakjes zijn niet functioneel maar als schaaldetail, het hoorde bij de kist en voor de schaalwedstrijden moest het erop zitten. Het aanbrengen van dit soort details is leuk en maakt het model althans voor mijn super :lol:.


    P.S. Heb overigens later de ASP motoren prima lopend gekregen met een .60 (10cc) Webra Dynamic schuifcarb maarja toen zat tie in een biglift.

    Ton
     
  10. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-Belgiƫ
    @ TOn


    Heb hier nog een foto van de echte als aandenken. Ik heb die foto genomen te Duxford 2003.
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina