Budget chassis?

Ik heb dit weekend de RC wagentjes van mijn vrienden mogen aanschouwen,
en het offroad virus begon toch weer een beetje te kriebelen. ;)

Weet iemand een leuk model voor de beginner, in de 16 of 18 schaal klasse?
Mijn idee was namelijk een leeg model vol hangen met goedkoop brushless hobbyking materiaal.
Het is maar gewoon voor amusement, het hoeft niet aan wedstrijd reglementen te voldoen. ;)
1:10 mag ook, maar dan zit je denk ik al meteen in de +200 voor een leeg model.

Liefst een 4WD truggy of truck, ik houd niet zo van buggy's.

Wie heeft er een paar goede tips voor een beginner?

Laatst bewerkt:
*Op last van robert verwijderd*

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor de prijs van die karretjes kun je het zelf niet maken? :lol: :lol:
Ik vind traxxis en losi toch eigenlijk wel absurd duur hoor.

Niet dat ik traxxis/losi eigenaren op hun tenen wil staan hoor,
maar geef mij maar een leeg chassis of een of ander "B-merk",
de elektronica haal ik wel voor wat normalere prijzen. ;)
Zomaar even met 350 euro smijten vind ik toch wat veel,
en ik weet niet eens of RC rijden een blijvende hobby is.
Ik wil eigenlijk voor maximaal 125 euro een chassis kopen,
de elektronica kost bij elkaar amper 50 euro als ik ze zelf importeer.

Ik heb al een leuke 2.4Ghz pistool zender als dat helpt.

Laatst bewerkt:
Je kan ook eens kijken naar (de enige 4WD) Tamiya TamTech Hotshot. Deze is standaard zéér misbruik bestendig. Heeft belachelijk overmaatse kogellagers rondom
ballraces01.jpg
. Een (goed tegen misbruik) slipperclutch
geabox2.jpg
.
Nadeel... het is een buggy.
Ik gebruik de mijne inmiddels heel lang. Slechts de originele dif heeft het opgegeven (kunststof dogbone meenemers ), hiervoor heb ik el cheapo's 3 racing difs met metalen dogbonemeenemers gemonteerd.
Voor de zekerheid had ik ooit wat extra onderdelen laten meekomen, tandwielen, en wat upgrade aandrijfassen, echter het "ding" slijt maar niet. Ook de tandwielen hebben de 1:10 maat, en kunnen erg goed tegen misbruik.
TTHotshot8.jpg

TTHotshot4.jpg

TTHotshot5.jpg

TTHotshot6.jpg

Als motorisering dus ook de UnitedHobbies BL regelaar en een langere 4800Kv BL motor. power in overvloed, eigenlijk te snel voor deze karretjes, bovendien een half uur bashen/racen met een 2S 1800 lipo.

Ook draait er hier een 2WD Frogje, met exact dezelfde setup. Als er visite is, dan gaan de mannen naar het industriepark even racen (terwijl de vrouwen dan vaak gaan shoppen ;)). We monteren dan 1:10 swift bandjes (of eigenlijk de goedkope en betere 3 racing) en houden dan een wedstrijdje. Ongelooflijk véél fun, want ze rijden best héél erg goed!

Afgelopen indoorseizoen hebben ze wel eens meegereden met de Tamiya M-chassis wagens (M03 t/m M05), maar deze wagens is geen partij voor ze, de Tamtechs reden ze zoek. En ook hier bleken ze zeer goed bestand tegen de meest harde klappen.

(hier nog het Frogje)
TTFrog10.jpg

En een review: TamTech Frog Review - oOple.com .

Trouwens, de 2WD doet eigenlijk niets onder voor de 4WD. Het is gewoon anders sturen, maar dan is hij ook net zo rap als de 4WD. Soms halen we wel eens de middenas uit de HotShot, om twee identieke 2WD's te hebben qua rijden en stuurgedrag. En persoonlijk vind ik de 2WD méér fun dan de 4WD.
Ik dacht wel eens, dat de 4WD meer grip zou hebben op ruw terrein, maar de grip heeft vooral te maken met de keuze van je achterbandjes ;) .

Ze worden nog vaak goedkoop aangeboden, omdat ze niet zo populair zijn in Nederland. Soms heb je echt hele goede aanbiedingen.

Vriendelijke groeten,
Aldert

Nee liever geen buggy, Ik heb al eens een Tamiya DF02 stormhound gehad,
en bij iedere graspol en klomp zand bleef hij te gemakkelijk steken.
Buggy's zijn echt meer voor gewalste zand circuitjes denk ik.
Voor een beetje bashen in et bos heb je wel spekbandjes nodig en een flinke clearance,
zeker als et 1:16 moet worden is dat best belangrijk denk ik. ;)

En 2WD, zeker met RWD heb ik slechte ervaringen mee,
bij een beetje vlot rijden schuift zoiets te gemakkelijk door,
dat is ook de reden dat ik mijn thundertiger wagen verkocht heb.

Laatst bewerkt:
Ik heb ervaring met zowel de MERV als de Hyper Mini STe. Als het op rijgedrag aankomt is de Hyper is alle opzichten beter. De hyper in principe een 1/12 truggy waardoor hij erg goed en stevig gebouwd is, vooral de complete aandrijflijn is zeer sterk!

Ik heb zelf mijn Hyper verkocht en MERV (Mini E-Revo VXL) gehouden omdat ik enkel wil bashen. Waarom? Hoe lichter hoe meer air hoe beter en de MERV is een stuk lichter. Daarnaast heeft een vriend van me een MERV, dus leuk samen rijden.

Andere verschillen kun je vinden in de electronica. De Hyper heeft toch iets zwaardere electronica nodig dan de MERV. Grotere motor, betere ESC, grotere servo, grotere LiPo's. Voordeel hier van is wel dat je deze electronica later ook nog op een 1/10 kunt zetten zou je verder willen met offroad auto's.

Met een beetje zoeken heb je voor rond de 100 euro ook een kaal chassis van een een Xray M18t
Bij pkracing heb je voor 100 euro een Maverick 1:18 maar die is geloof ik wel rwd.
Heel bekend met veel upgrades is de Losi Mini-T, ook RWD maar kent heel veel opties.
Ik zelf heb een Carson mr Fu, een leuk degelijk bakkie voor 100 euro maar bij brushless geweld moet je wel aan upgrades gaan denken.

sven is nogal goed in de JUISTE B-merk spullen kopen en goedkoop opbouwen, dat doet hij al jaren met helis en vliegtuigen.

En jij zegt dus dat b-merk spullen nooit goed zijn, minderwaardig, nou, veel pelzier met duizenden euro's uitgeven. Er zijn ook mensen die wat minder eisen van hun spulletjes.

Dat is hetzelfde met vliegtuigen, je kunt een brushless outrunner kopen, van multiplex, of een HK outrunner van 1/3e of minder van die prijs. Dan gaat die HK outrunner neit zo lang mee, maar hij gaat zeker langer mee als 1/3e van die multiplex. Dan doet het ook wat minder zeer, nietwaar?

En het gaat neit op 350 euro voor de rest van het leven, het gaat om AANSCHAF..

Als je 350 euro weinig geld vind, kijk je in de verkeerde shops (cq. niet in et buitenland).
Ik laat me nu eenmaal niet voor de gek houden door dure stickertjes.
Want dat het goedkoop ook prima gaat, daar is youtube getuigen van.
Zoek daar maar eens op RC18T, naar dat model zit ik nu te kijken voor 107.51 euro inc. verzenden.
En onderdelen genoeg hoor, zowel clone als "echte" passen hier namelijk op.

Dit soort fratsen heb ik ook gezien bij dingen als hacker, en futaba.
Iedereen geilde erop tot de chinezen het namaakte voor een fractie van de prijs..

Ik vind het prima jongen.

Ik heb alleen een beetje een probleem met het idee dat je net doet alsof de rest van de wereld zich "voor de gek" laat houden omdat er fabrikanten zijn, die de moeite nemen om een auto/helikopter/boot te ontwikkelen en voor een redelijke prijs neerzetten.

Of jij die auto nu in de vs bestelt of in europa koopt, dat is prijstechnisch nog te verdedigen, maar ik vind de implicatie dat alles wat een "fabrikant" neerzet bij voorbaat oplichting is omdat iemand anders die geen ontwikkelings kosten maakt het veel goedkoper kan kopieren niet te verdedigen.

Als de grote fabrikanten geen ontwikkeling doen, dan is er niets na te maken.
Boeven uit china die ongeneneerd gewoon alles namaken zorgen er, mede dankzij mensen als jij, voor dat er minder wordt ontwikkeld.

Het resultaat daarvan is dat jullie moedwillig deze hobby de nek omdraaien.
Wel eerst roepen dat een bepaald model helikopter/auto/boot geweldig is, om dan vervolgens de kopie te kopen. In mijn ogen is dat ook een vorm van diefstal.

Die discussie zijn al genoeg topics over.....

@ Hard Cox: De Rex 450 is ook van Align.
Toch ook mooi spul hoor, die HK450 voor 30 dollar.
Snap je wat ik daarmee bedoel?

@ Bokkenrijder: Tsja, een aantal jaar geleden was et ook hacker dit, kokam dat.
Nu is het turnigy etz. waar een gemiddelde gebruiker evenveel prezier uit haalt.
En zulk spul is helemaal niet nagemaakt, enkel goedkoper gerealiseerd.
Dat gevoel heb ik ook als ik naar een stuk plastic zit te kijken voor 400 euro,
en de buurman heeft hem net iets anders gevormd voor 120 euro.
Goedkoper wil nog niet zeggen slechter hoor, dat is een hele grote denkfout.
Het hoeft niet eens namaak te zijn om goedkoop en goed te zijn,
er zijn maar zat huis producten uit china die het beter doen dan "europese".

Overigens "nam" nard het voor je op sven ;)

hij wees erop, dat het autotje waar jij op doelde, een a merk autotje was ;)

Nee, de "echte" RC18T van TA is peperduur, die wij gezien hadden was een clone. ;)
Er stond zelfs bij dat de originele onderdelen erop paste.

En sorry, had je naam verkeerd gelezen, Nard.
Ik bedoelde er dus mee dat goedkope heli's het bijna net zo goed doen als peperdure merken.

Back