[Budget] DLG accu's laden op zonne-energie

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door prop-er, 22 mei 2010.

  1. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Beste vrienden,

    Geïnspireerd door Leon's geëxperimenteer met het laden van z'n DLG-packs op een zonnepaneeltje, ben ik op Ebay gaan zoeken naar zonnecellen. Ik heb voor de gein een tweetal mobiele telefoon laders laten overkomen voor de totale lieve duit van 5 Dollar.

    http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemVersion&item=270565863109&view=all&tid=550977350017

    Na een maand kreeg ik ze eindelijk binnen. Met het nodige scepsis heb ik de lader onder een 40Watt lamp gezet, en warempel, er was spanning.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens heb ik een volledig dood 4 cellen 200mah NIMH pack aan de lader gehangen. De spanning bleef beperkt tot 5,1V, daarom heb ik de LED vervangen door een HTK diode. (Die zal ik eerdaags waarschijnlijk zodanig solderen dat wordt voorkomen dat er stroom terug kan vloeien).

    Zojuist rond 14:30 in het zonnetje onder een ietwat heiige lucht worden de cellen opgeladen met 35mA en 5,6V. De opgegeven max van 60mA lijkt me dan ook reëel.

    [​IMG]

    Zoals eerder gezegd heb ik twee van deze laders. Ik denk dat ik ze parallel ga zetten, zodat ik een goeie 70mA ter beschikking krijg.

    Leuk toch?

    Vincent
     
  2. joren95

    joren95

    Lid geworden:
    13 aug 2009
    Berichten:
    312
    Locatie:
    W-Vlaanderen
    Mooie projectje.
    Hoeveel ampere zouwden 2 servos en een ontvanger vragen?
     
  3. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Leuk hoor. En dat voor die prijs!
    De zonnecel die ik ooit gekocht heb om mijn PalmPilot te laden, en ik nu gebruik voor het laden was iets duurder ($ 25,00) :(
     
  4. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Vanavond maar gelijk het experiment afgerond. Ik heb de behuizingen aan elkaar gesmolten, de beide paneeltjes parallel met elkaar verbonden, een diode tussen de plus draad gesoldeerd, en een USB kabel voorzien van het juiste stekkertje:

    [​IMG]

    [​IMG]
    De AA batterij ter vergelijking.

    Morgen zal ik het spul nog eens in het zonnetje laten bakken.

    @Wubbe: veel goedkoper wordt het inderdaad niet. Er zitten trouwens geen "echte" zonnepaneeltjes in, maar wel een soort kristallijne strookjes. Ik ken dit type cel niet, maar schat dat slechts zo'n 15 tot 20% van het zwarte vlak ook werkelijk stroom opwekt. Maakt niet uit, het geval is licht, compact en stevig, en past altijd in het voorvak van een rugzak.

    Vincent
     
  5. firefox309

    firefox309 Guest

    bij de gadgethouse verkopen ze ook zonnepanelen, ik denk echt goede.
    die laden je gsm etc op.
    best leuke dingetjes. misschien lukt het daar ook mee? ik was hetzelfde aan het denken vorig jaar toen ik mijn kocht.
     
  6. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Mooie lader Vincent, en lekker makkelijk mee te nemen (loodaccu, kan je dan thuis laten ;) )

    Ga ook maar eens kijken, vind het heel handig.

    Grt Lyckele
     
  7. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Zelf maken...

    Je kunt ook zonnecellen van Conrad of zo kopen en daar zelf een lader van maken.
    Hier staat hoe dat moet.<<-- linkje van prop-er

    Ik ga met een aantal Conrad cellen hiermee aan de gang.
     
  8. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Ik vind het leuke hieraan dat het gewoon geen drol kost, en in een avondje om te bouwen is tot een hele praktische bijlader.

    Omdat deze cellen samen nivet in staat zijn om meer dan 120mA te leveren, is een spanningsvretende (2-3V) stroombegrenzer niet nodig.

    Misschien dat ik later een kleine speaker of LED toevoeg die vanaf een spanning van 5,9V aanspreekt om overladen te voorkomen.

    Vandaag helaas geen kans gehad verder te testen.
     
  9. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Dit is mijn budget Solar charger. Je kan op 3,7 5,5 6,5 en 9 volt laden, ong 350 mah tot max 800 mah. Verder een handige percentage indicator van 25% 50% 75% en 100%

    Er zit verder een eigen accu in (mocht de zon er niet zijn kun je toch laden :) ) met een cap van 2600 mah. Ook aan een ingebouwde zaklamp is gedacht ( voor als je in het donker wil laden??? ;);) )

    Hij is gelijk aan de grootte van een Iphone (kan je er ook mee op laden ;) ) en wordt ook met verschillende adapters geleverd. Vandaag even mijn "Watt's up" er tussen gehangen en moet zeggen dat hij in de zon goed (snel) laad. Ook heeft hij een ingebouwde automatische afslag en dat alles voor 15 dollar incl. verzenden.

    Je moet alleen even een passend laadkabeltje solderen. LOL voor 10 dus!!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Grt Lyckele
     
  10. MadDuc

    MadDuc

    Lid geworden:
    21 dec 2008
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Regio Arnhem
    Leuk apparaatje Lyckele, waar heb je deze gevonden?

    Groeten,

    Johan
     
  11. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
  12. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    ja inderdaad via ebay. Het is een super handig dingetje en de accu's van mijn dlg
    zijn vrij snel weer opgeladen.

    Grt Lyckele
     
  13. MadDuc

    MadDuc

    Lid geworden:
    21 dec 2008
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Regio Arnhem
    Top, die gaan we maar eens bestellen dan. Handig, bedankt voor de link!

    Gr,


    Johan
     
  14. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem

Deel Deze Pagina