Bouwverslag Budget FPV miniquad

Hallo medeforumers,

Nadat ik met een fpv250 van hobbyking de smaak helemaal te pakken heb gekregen ben ik nu maar eens begonnen met de bouw van een frame waar ik echt FPV spul in kan bouwen.

Aangezien mijn budget heel krap is heb ik gekeken naar hoe ik voor zo min mogelijk geld zo veel mogelijk plezier kan maken.

De volgende componenten heb ik nieuw besteld:
- ZMR 250 carbon frame
- cloverleafs van ebay
- Quanum DIY FPV bril
- Skyzone 5.8Ghz 200mw FPV set
- Mobius actioncam
- sony 600tvl camera

Onderdelen die ik nog had van mijn vorige quad:
- RCX 1804-2400kv motors
- RCX 20amp esc's met simonk software
- kk2.1.5 (1.6++ RC911)
- Gemfan 5030 props

Als ik nog iets vergeten ben dan komt dat nog wel ergens te staan :D

En dan nu de bouw:

Het frame is gisteren aangekomen en het ziet er op het eerste oog prima uit. Het frame past heel goed in elkaar en er is heel veel ruimte tov de FPV250 van hobbyking.

Het eerste obstakel wat ik tegen kwam was het wegwerken van de stroomdistributie. Het frame heeft een dubbele bodemplaat maar de ruimte daartussen is te klein voor een power distributiebordje.

Nadat ik alles had gesoldeerd bleek ik om een of andere wazige reden de motoren in spiegelbeeld aangesloten te hebben... Dus alles maar weer los en anders aan elkaar. Dat was maar goed ook want de tweede keer gaat alles altijd beter en netter. Het resultaat:

ZVEUIJiePKXKEK7EivYTB8DsdDhJ9A3nccjqdmLlhlc=w489-h865-no

Nadat de kabels waren gesoldeerd kon de quad verder in elkaar geschroefd worden. Een klein obstakeltje was daarbij dat de zelfborgende moertjes in china tussen de 5.5 en 6mm zijn. Sommige wat meer anderen wat minder. Niets wat met een baco niet op te lossen is :cool:

Het resultaat tot dusver:

YmnBDQ7KPNixv-xOlNdOYAZWiloTbWKIx2kGsE4N9Q8=w622-h352

Nu is het wachten op de zending van hobbyking...

Leuk frame wel, ik heb er zelf een tijdje geleden ook één gekocht gewoon omdat het eigenlijk te goedkoop was om niet te proberen:). Ben er alleen nog niet aan toegekomen om af te bouwen, heb inmiddels wel de onderdelen voor een LOS quad wat ik voorlopig hiervan wil maken.
Niet te zien op de foto's of je het ook gedaan hebt, maar je kunt de stevigheid verbeteren door tussen de twee onderste platen 3mm spacers te plaatsen in combinatie met langere bouten voor de alu spacers. Dat zit bij de Blackout mini ook zo en is ultra sterk.

Greetz
Erik

He Erik,

Bedankt voor je reactie! Ik zie net wat je bedoelde met de 3mm spacers. Ik heb dat niet gedaan. Volgens mij is het ook niet echt nodig. Het ding is hardstikke stevig. Dat kan natuurlijk ook kunnen omdat mijn voedingskabels tussen de 2 bodemplaten geklemd liggen waardoor die mee helpen om er een geheel van te maken.

Oh en nog een tip voor het plaatsen van de dempers. Gooi er een touwtje omheen en dan trek je ze zo door het gat.

Hahaa thnks heb hier wat anders liggen maar van die dempers altijd prutsen wel een goed idee ga ik proberen:thumbsup:

De onderdelen zijn eindelijk binnengekomen.

Alle electronica heeft een plaatsje gevonden op het frame. De beste manier om dat te laten zien is natuurlijk met fotos (kwaliteit is niet best...):

IMG_20140904_081312.jpg

IMG_20140904_081348.jpg

De balanceerplug voed via de vtx de camera. Verder is ook de sensor van de kk2 via de balanceerplug verbonden.
De full size kk2 is te groot voor het frame en hij loopt dus echt van zijkant naar zijkant. Ik heb hem daarom ook met schuim en dubbelzijdige tape bevestigd.

Ondertussen hebben de 3 blads props van hobbyking plaats gemaakt voor gemfan 5030's. Waarschijnlijk gaan die weer vervangen worden voor 6030's alleen ik twijfel nog tussen gemfan en HQ (iemand een advies?).

De videobril heb ik eerst in elkaar gezet zoals het de bedoeling was. Het viel me op dat ik door het gebruik van de kleine fresnel lens met mijn linkeroog tegen de rechterkant van het frame keek en met mijn rechteroog tegen de linkerkant. Dit gaf een heel onrustig beeld.

Ik heb een nieuwe fresnellens besteld en die erin gepast. De afstand tussen de lens en het beeldscherm kreeg ik niet goed en dus heb ik het schermpje achter op de behuizing geplakt. Voor het draagcomfort heb ik garage tochtstrip op de randen geplakt en nu is het scherm helemaal super.

3pMriYuvGHxfIOLDfh7rlbaFiY5UNJuwkQwiPsm7WD4=w1598-h904-no

IMG_20140904_081528.jpg

Ik ga deze setup voorlopig even testen en als ik geen wijzigingen kan bedenken dan zal ik de tape vervangen voor een iets minder houtje-touwtje oplossing. De totale kosten van de bril zijn nu € 25,-.
De enige reden dat ik ooit nog een fatshark nodig zou hebben is voor de looks.

De kabels ga ik allemaal inkorten en aan elkaar solderen zodat ik maar één dun kabeltje naar mijn broekzak heb voor een 3s life accu.

De maiden van deze setup is ook een feit. Ik ben nooit bang van de wind geweest en dus schudden de beelden een beetje maar het resultaat was magnifiek. De eerste vlucht was super wennen en zelfs bijna eng

[media=youtube]yzxwxzMUyzo[/media]

maar de tweede vlucht was super!

[media=youtube]y4gjxSbk9kA[/media]

De derde vlucht werd ik zelfs al een beetje overmoedig :rolleyes:

[media=youtube]633-yz00lBo[/media]

Nu nog de instellingen van de mobius optimaliseren tegen het kleurverschil...

Al met al is dit een geslaagd FPV platformpje waar ik veel van ga leren en waar ik veel plezier aan ga beleven! :p

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Je videobril ziet er goed uit, zeker voor het geld wat je erin hebt gestoken. Ik vroeg me alleen 1 ding af. Ik ben bril dragend en was benieuwd of dit ook voor mij zou werken? Hoe klem zit de doos om je hoofd en zou er ruimte zijn om als brildragende deze setup te gebruiken?

Ben benieuwd..

Voor een brildragend persoon moet je inderdaad wat extra snijden. Ik ben brildrager maar ik zie zonder bril net zo goed dus ik zet hem gewoon af.

Idd gaat hij bij het dalen makkelijk oscilleren. Ik heb heel veel zitten pielen met de afstellingen maar in een notendop was het een keuze tussen oscilleren of fijn vliegen.

He sniperx, sorry dat ik zo laat antwoord. Had je reactie in de vakantie gezien maar vergeten te antwoorden.

Ik ben nog steeds tevreden met de bril. Echter zijn de aanpassingen die ik heb gedaan in mijn ogen noodzakelijk. Daar wordt stukken beter van. Als ik een top fatshark zou krijgen zou dan zou ik die denk ik gaan gebruiken maar het verschil tussen 400 of 30 euro vind ik gewoonweg belachelijk.

Ook nog een kleine update over de quad zelf:

De motoren zijn ondertussen veranderd voor cobra 2204 2300kv motoren. Aan het frame moet hiervoor wel wat gedremeld worden maar dan past het er mooi op.

De reden was dat ik meer power wilde in de vorm van 5045 of 6045 propos van HQ en dat was voor de rcx motoren iets teveel van het goede.

Maandag komen mijn nieuwe turnigy nanotech 1600 mah 3s lipos binnen want mijn zippys werden heet en het voltage alarm ging bij vol gas meteen al tekeer.

Dit is denk ik ook meteen de laatste aanpassing aan de quad. Hij is zo langzamerhand precies geworden zoals ik gehoopt had. Voor het mooie moet er in de toekomst nog een keer een kk2 mini op maar dat is puur esthetisch.

Nu is het hopen dat het volgende week lekker weer wordt.

Fijne combo, Cobra 2300 kv met HQ 6x4.5, vlieg ik ook mee. Op zo'n lichte combinatie zal het helemaal geweldig gaan. Ik vind persoonlijk dat het potentieel van deze Cobra's op 3s met 5x4 props onvoldoende worden benut. Maar aangezien props een wegwerp onderdeel is gewoon alles proberen :). En na de KK komt natuurlijk wel een Naze ;)

Tja een naze kan maar ik kan (nog) niet zonder sl vliegen en de sl-mix van de rc911 1.6++ firmware schijnt ongeëvenaard te zijn...

Ik denk dat ik fpv de acro mode wel aandurf maar wat als de video wegvalt of iets dergelijks?

Maar ik kan nu iig weer lekker spelen!

Tja een naze kan maar ik kan (nog) niet zonder sl vliegen en de sl-mix van de rc911 1.6++ firmware schijnt ongeëvenaard te zijn...

Ik denk dat ik fpv de acro mode wel aandurf maar wat als de video wegvalt of iets dergelijks?

Maar ik kan nu iig weer lekker spelen!
Een naze32 acro heeft ook gewoon self level (horizon mode) :) .

Simpel, als de video wegvalt ga je de grond in :D. Als je eenmaal gewend raakt aan acro vliegen wil je gewoon geen restricties meer. FPV maakt het vliegen op zich veel gemakkelijker.

Het zal de perfectionist in mij wel zijn maar ik vond dat ik eerst acro moest kunnen vliegen voor dat ik acro fpv ging vliegen.

Hoe goed is de selflevel mix van de naze? Dus niet de gewone zelf level.

Het zal de perfectionist in mij wel zijn maar ik vond dat ik eerst acro moest kunnen vliegen voor dat ik acro fpv ging vliegen.

Hoe goed is de selflevel mix van de naze? Dus niet de gewone zelf level.

ik kan totaal niet LOS vliegen op Level / Acro of GPS
ik denk dat je je mini ook niet kan redden door snel je bril af tezetten
hij is al best klein na 10meter :D

LOS vliegen en FPV vliegen zijn echt 2 verschillende dingen (vindt ik)

Jawel kan wel :D. Heb mijn multi al een aantal keer zo gesaved :D. Een keer zelfs van crash in water.
Had 1 keer verkeerde kanaal ingesteld en was het beeld na 50 meter helemaal weg en een andere keer had iemand anders zijn zender aangezet naast me en mijn beeld verdween. Kon mooi zacht landen op afstand. Ik wist niet wat voor en achter was, maar zag het wel naar beneden gaan en kon mooi regelen dat het netjes kon landen. Even terug naar level mode en gas bijregelen

Back