Bouwverslag Budget FPV miniquad

Ok, zal bij de volgende vlucht de sl eens uit zetten. Kijken wat er gebeurt. Als dat lukt dan kan ik idd overstappen op een Naze

De lift die je krijgt met 6x4.5 props is echt veel groter dan met 5x4 props (iets van 450 g tegenover 800 g per motor meen ik). De quad vliegt ook gewoon beter met 6x4.5 trouwens. Aan de andere kant, soms komt teveel power ook weer niet goed uit (in bossen en parkeergarages). Maar aangezien props toch stuk gaan kun je er lekker mee experimenteren :)

Heb er nu de 5" op zitten. zal eens kijken hoe hij daar mee vliegt. De 6045 heb ik ook al thuis liggen dus het is inderdaad zo gewisseld.

All up weegt mijn quad nu +/- 600 gram dus beide props zouden hem goed omhoog moeten kunnen krijgen. Ik zou, als ik hem op dieet zet, nog op 550 gram terecht moeten kunnen komen maar ik geloof het zo wel even. Die 50 gram zal het verschil niet gaan maken denk ik...

Vandaag 2 lipos leeg gevlogen. Veel meer power en veel beter te beheersen.

Vandaag heb ik ook eens voor het eerst acro mode gevlogen. Ging opzicht best goed. Moet alleen meer uitslag op rudder hebben.

Het viel me op dat hij ondanks dat hij op acro stond toch af en toe aan het schudden was en het leek er op dat hij zichzelf toch nog een beetje aan het corrigeren was...
Dat probleem heb ik opgelost door bij hk een naze32 acro te bestellen (leek wel de enige webshop die hem op voorraad had). Ben benieuwd hoe die vliegt.

Wel grappig dat het budget van de topic titel langzaam aan het verdwijnen is...

Mijn bevindingen van dit project tot nu toe:
- kk2: leuk beginnersbordje omdat je kan zien wat je doet maar je groeit er een keer uit.
- rcx motortjes: veel waar voor je geld, alleen voor dubbel het geld krijg je dubbel het motortje...
- de bril: die blijft. Ik heb naar alternatieven zitten kijken maar ik vind ze het geld gewoonweg niet waard...
- het frame: Top! het enige wat ontbreekt is een fatsoenlijk PDB maar die heb ik op dit forum ook al voorbij zien komen. Ik zou voor mij absoluut geen reden kunnen bedenken om naar een frame over te stappen die 5 keer zo duur is.

Ik hoop dat Internet vannacht een beetje mee zit zodat ik weer wat beelden kan uploaden.

En nu mijn vragen aan jullie:
- Is het waar dat een naze voor een mini out of the box prima is ingesteld of moet ik die echt eerst aan de laptop hangen?
- Welke firmware is het beste voor een mini?
- Welke settings vliegen jullie je mini mee?

Bedankt weer!

Je moet de naze altijd aan de laptop hangen om te configureren met je zender. Lees de handleiding van abusemark goed door als je de firmware wilt updaten. Ik heb dat zelf bij de laatste 3 boardjes geeneens meer gedaan eerlijk gezegd.

Het schudden kan ontstaan bij rechte daling omdat je dan last hebt van de prop wash bij deze quads, kan bij de naze ook voorkomen.
Ik kopieer altijd de PID's van Boris bij enigszins vergelijkbare setups, in dit geval de Blackout miniH met 5x4 of 6x4.5 met 2300 kv op 3S. Die settings kun je vaak vinden bij de youtube filmpjes van Boris en zijn gewoon een goede basis. Je moet verder zelf nog een beetje spelen met rc rates en expo afhankelijk van hoe je ermee wil vliegen. Bekijk ook even de video van Bruce voor wat simpele uitleg:

Mijn persoonlijke advies i.t.t. dat van Bruce zou trouwens zijn om de props voor de veiligheid na armen altijd te laten spinnen, maar dat terzijde.

Het kost je misschien even wat moeite maar je komt wel veel verder zo met deze flight controller! En welcome to the big money pit :D

Gr
Erik

Laatst bewerkt door een moderator:
Haha, de moneypit...

Dat trillen is niet van het dalen. Het is iets mafs wat ik niet goed kan verklaren. Het lijkt alsof de controller toch nog iets probeert te regelen terwijl hij dat niet zou moeten doen. Het voelt ook heel onnatuurlijk.

Ik neem aan dat Boris Bruce moet zijn?

Zoals beloofd de videos. Halverwege de vluchten hoor je een piep op het moment dat ik overschakel naar acro mode.

Het is nog weinig spectaculair maar het is een begin. Het viel me best mee al is het heel erg wennen.... Wat me vooral opviel is dat ik in de sl mode heel veel aan het vechten ben met de controler. In full acro maak ik vooral nog stuurfouten omdat het nieuw is maar het voelt veel natuurlijker.

Ik zie nu heel erg uit naar de komst van de naze!

[media=youtube]hxEJNqzANXA[/media]

[media=youtube]rPvIi3vytrk[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik het zo zie, dan staan je gains te hoog, dan wordt hij nerveus en gaat oscilleren....

Ik zag gister ook dat ik een prop met een hapje eruit erop had zitten. Dat kan natuurlijk ook iets schelen.

Zal nog eens met de settings klooien

Gains hebben vooral in acro mode WEL invloed ;)

Lijkt erop alsof je je pgain een punt of 10 te hoog hebt staan.

Vandaag nog een klein LOS testvluchtje gedaan met iets lagere gains en dan trilt hij inderdaad iets minder. De rest van de instellingen kijk ik wel naar als de Naze binnen is.

Verder heb ik vandaag de 6 x 4.5 props van HQ erop geschroefd. Wat een geweld zeg. Na de landing meteen gevoeld en de motoren waren alle 4 koud, de esc's (20amp) waren licht lauw en de accu net als normaal ook een beetje opgewarmd.

Als de vliegtijden een beetje redelijk blijven dan blijft dit mijn setup.

En we wachten weer rustig verder op de boot uit china :P

Met die HQ's erop weegt de quad opeens niets meer :D. Vliegtijden zullen ook redelijk blijven want je hoeft veel minder gas te geven voor dezelfde snelheid. Ga je metalldanny nadoen dan is dat niet meer van toepassing uiteraard :wink:

Metalldanny zal ik voorlopig nog niet na kunnen doen.... Beetje boven mijn niveau.

Is er een sweetspot te berekenen/schatten met het optimale gewicht en vermogen van een lipo? Met de 6 inch props heeft hij meer trekkracht dus kan ik er voor een langere vliegtijd een 2200 op leggen. Echter wordt hij dan weer zwaarder en verbruikt hij weer meer.

Ik vlieg nu met 1600mah en daar haal ik met die 5 inch 6 minuten uit. Wel lekker licht.

Metalldanny zal ik voorlopig nog niet na kunnen doen.... Beetje boven mijn niveau.

Is er een sweetspot te berekenen/schatten met het optimale gewicht en vermogen van een lipo? Met de 6 inch props heeft hij meer trekkracht dus kan ik er voor een langere vliegtijd een 2200 op leggen. Echter wordt hij dan weer zwaarder en verbruikt hij weer meer.

Ik vlieg nu met 1600mah en daar haal ik met die 5 inch 6 minuten uit. Wel lekker licht.

Dat hangt ook zoveel af van hoe je vliegt.

Je zegt 6 minuten met 1600mah terwijl een vluchtje op snelheid waarschijnlijk maar 3 minuten haalt met dezelfde setup en lipo.

Ofwel ga je voor langere vliegtijd en vlieg je rustig met iets grotere capaciteit lipo, ofwel ga je snel met een kleine lipo maar boet je in qua vliegtijd.

Back