Budget zelfbouw lier

prop-er

Forum veteraan
Ik speel met het idee om zelf een goedkope lier te produceren. Mijn Discus CS zwever ligt eigenlijk ongebruikt in een hoek.
Heb geen zin om > €150,- uit te geven voor een startelastiek. Ik vond op de groups een linkje naar de volgende simpele lier:

http://www.slnt.org/hl15.htm

hwinch01.jpg


Volgens de beschrijving geschikt voor kleine zwevers. Mijn Discus is 1,5 kg met een spanwijdte van 2,65m.
Door nu een lier te maken van twee sterke startmotoren is volgens mij een trekkracht van 15 kg mogelijk.

http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=1626

Betriebsspannung 12 V
Drehmoment ca. 238 Ncm (23800 cmg)
Gewicht ca. 1947 g
Abmessungen ca. 211 x 86 x 64 mm

2x 238Ncm = 476 Ncm
Ø6,4cm /2 = 3,2 cm (diameter / arm pulley)
476 / 3,2 = 150 N = 15 kg.

De bediening middels een kantelend voetpedaal op de schakelaar van de startmotor vind ik briljant simpel:
hwinch06.jpg


Mocht er te weinig vermogen aanwezig zijn, is het eventueel ook mogelijk beide startmotoren op een 20 cellen pakket, of twee accu's in serie te laten lopen.
Men schijnt dit regelmatig te doen als er dikke (>30cc) brandstofmotoren gestart moeten worden.

Zou dit een kans van slagen kunnen hebben?
 
zo goedkoop vind ik startmotoren eigenlijk niet. Kan je niet bij de sloop een 1:1 startmotor van een auto op de kop tikken?
 
toeval wil dat ik de laatste tijd hier ook over heb zitten surfen... Echter zonder al te veel resultaat.
de meeste lieren die ik dan heb gezien hadden een of andere terugloop beveiliging, is dit niet nodig? En hoe zou je de twee motoren koppelen zodat ze werkelijk samenwerken?

hoeveel plaats heb je nodig om een bepaalde hoogte te halen? Zijn hier vuistregels voor?

leuke topic! :-)
 
Graupner levert een klein liertje voor een redelijk bedrag. https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=807. Een "echte" lier kost al snel € 600,- of meer.

Ik koop voor € 55,- twee krachtige startmotoren. Groot voordeel is de eenvoudige aansluiting op de accu('s), de reeds kant en klaar ingebouwde schakelaars, de eenvoudige montage op een plank en de simpele manier om een drum op de motoren te bevestigen. Qua kosten komen de accu('s), draad, stuk elastiek, parachute en omkeerrol er nog bij.

Voor € 55,- koop je welliswaar een gereviseerde autostartmotor, maar dan moet je nog gaan klooien met de aansturing middels sollenoids. Tevens ontkom je bijna niet aan draai- en bankwerk om kogellagers en drum te monteren. Dit voorkom ik liever...

Diegenen die zelf een lier met autostartmotor hebben gebouwd blijken achteraf meer dan € 600,- kwijt te zijn geweest. Onderschat dit niet.

Mooie draadjes:
http://www.gliders.dk/winches.htm
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=232331&page=1&pp=15
 
Volgens mij is dit wel een goede manier.
Robbe had vroeger ook zo'n setje voor een startmotor, als ik mij niet vergis zat daar een v-riem overbrenging in om de optreksnelheid enigsinds binnen de perken te houden. Ik denk dat je daar wel een beetje rekening mee moet houden. Is het niet zo dat je met het pedaal van de normale elektrolieren de snelheid ook kunt beinvloeden ipv aan/uit?
 
Ja, het is gewoon een gelijkstroommotor. Gewoon plus en min omdraaien. Heb je al op ebay gekeken, zo'n Robbe liertje zag ik laatst voor een paar tientjes.
 
Op zich een goed plan Vincent, maar hoe wil je de drum dan op de as van de startmotor bevestigen, zonder hiervoor te gaan draaien/frezen?

Waar haal je trouwens de drum vandaan?
 
http://www.slnt.org/hl15.htm

The whole motor (unmodified) is mounted to the board with screws. The drum is PVC pipe fitted into the existing starter cone holder. The entire cost of the winch is less that $50 without the battery. The static current stalled is 45 amps with 25 amps the average.

Bij aandrijf elektromotoren van de "Speed" serie is de draairichting enkel om te draaien door eerst de timing aan te passen. (hij loopt anders wel, maar minder goed).
Dat is bij dit soort motoren niet nodig? Zou mooi zijn. Aan elke kant van de drum een startmotor. Bij één van deze is de draairichting omgedraaid.
De beide schakelaars worden met een gezamelijk voetpedaal bediend.
 
Maarten Zanders zei:
De meeste lieren die ik dan heb gezien hadden een of andere terugloop beveiliging, is dit niet nodig?

newbrake.jpg

Dit is de simpelste en goedkoopste terugloopbeveiliging die ik gezien heb. Eenvoudig na te maken.
 
Jakkie takkie zei:
Is het niet zo dat je met het pedaal van de normale elektrolieren de snelheid ook kunt beinvloeden ipv aan/uit?

De meeste lieren hebben tegenwoordig gewoon een aan/uit voetpedaal. Je regelt de snelheid door de stroom regelmatig even te onderbreken met je pedaal. Als je lijn voldoende elastisch is, gaat dit prima. Heb je een lijn met weinig rek, dan kun je beter een stuk elastiek o.i.d. tussen model en lijn bevestigen.

De handleiding van de Graupner lier is uiterst interessant leesvoer:
http://www.graupner.de/fileadmin/downloadcenter/anleitungen/807.pdf
 
Hmm, timing bij speedmotoren is nieuw voor mij. Hoe zou je die timing dan moeten realiseren? Als je een speedmotor in een vetraging gebruikt wordt ook alleen de + en - omgedraaid?
 
Bij veel DC borstelmotoren wordt er wel gebruik gemaakt van timing. Bij speed motoren kan je dit veranderen, door de achterkant van de motor te verstellen. Je kan hiermee het rendement verhogen, omdat de aansturing van de volgende spoel op het ideale moment kan gebeuren. Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat speed 400 motoren standaard op 15 graden staan.
Als je de motor de andere kant op wilt laten draaien, zal een positief getimede motor alleen maar een veel slechter rendement hebben. Dus eigenlijk moet die dan opnieuw getimed worden. Er zijn ook speciale Speed 400L motoren te koop, die dus getimed zijn voor Linksom te draaien.

Er zijn ook DC borstelmotoren te koop die geschikt zijn voor beide draairichtingen. Denk dan maar aan servomotoren.
Ik weet echter niet zeker, maar het lijkt me dat deze een timing van 0graden hebben. Dan lopen ze dus naar beide draairichtingen hetzelfde.

Hoe dit bij startmotoren is weet ik niet. (Dus eigenlijk heb je niks aan deze info.... :( ;) )


Bij borstelloze motoren gebeurd dit in de regelaar. Omdat er geen commutatie is in de motor. (ze hebben geen collector/borstels)
 
Hmm, dat wist ik niet. Dat zou (kunnen) betekenen dat bij al mijn setjes met vertraagde borstelmotoren het rendement kan worden opgekrikt. De moeite waard om even te checken!

@prop-er: houdt je ons op de hoogte?
 
Back
Top