Bug Hlg

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Theo, 10 mei 2003.

  1. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    De Bug HLG is gebouwd door mijn dochter van 11. (met een beetje hulp van vaders natuurlijk) Het model weegt 105 gram met 4 x 110 Nimh celletjes. Geloof het of niet maar hij is echt loeisterk. Even uitleggen aan m'n dochter wat up en down, links en rechts was en voorzichtig de eerste starts gemaakt. Ik gooien en zij sturen. Na een half uur ik het zweet op de rug en zij dolle pret. Een aanrader voor de prille jeugd mede gezien de bouwkosten, moeilijkheidsgraad van het bouwen en last but not least de sterkte van het model. Zal het ongetwijfeld ook goed doen aan de kust bij lichte wind al hellingszwever.

    [​IMG]
     
  2. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Bouwkit? Tekening?
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

  4. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ok ok, waarom is ie daar dan niet verder gegaan? :?
    Ben wel geinteressseerd in kopietje (van de tekening dan :p )
     
  5. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    ik ook, heb hier nog een doelloos 4x110 accutje liggen namelijk... (en ben nog kind ;) :lol: )
     
  6. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Kopietje mag natuurlijk niet :lol:

    Even een PM.
     
  7. Frans

    Frans Guest

    PM??

    Als het iets is waardoor ik het tuigje kan bouwen houd ik me anbevolen.

    Groetjes Frans
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  9. Frans

    Frans Guest

    Zo het bugje is af.. Fototje volgt.

    Gisteren een paar trim vluchtjes gemaakt en geweldig genoten. Het tuigje vliegt bijzonder leuk en is super handzaam. Zelfs een paar discus startjes gedaan. Verbaasde me over de hoogte die je haald! Nadeel, worden jullie ook zo duizelig..:(Helaas schoot bij het laatste dl vluchtje het luikje open doordat de accu gewoon rechtdoor wilde. Hij liet zich dan ook niet tegen houden, nooit meer wat van hem vernomen:( Wonder boven wonder maakte het bugje nog een zachte landing, geen schade, gelukkig..

    Totaal gewicht 112 gram
    elek
    MPX 5/6 (Gestript en de antenne vervangen een leache(schrijf je dat zo?)
    robe FS30 servo's
    sanyo 110 mah 4x

    Denk dat mijn volgend project een grotere DLG word..

    Groetjes Frans
     
  10. Frans

    Frans Guest

    Langste vlucht van vanavond 36 seconden vanuit een handstart.......

    [​IMG]

    Groetjes Frans

    Ps: Wel eens tegen de fotograaf aangevlogen ?:)
     
  11. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    He Frans,

    Mooi dat je ook zoveel plezier beleeft aan the Bug. Verslavend he dat DLG gebeuren.

    Voor meer info over DLG's (je had toch plannen voor een wat groter formaat) wil ik met mijn bescheiden kennis je altijd met raad en daad bijstaan.
     
  12. Frans

    Frans Guest

    Hallo Theo,

    Het volgende project is al in de maak, een reserve Bug.

    Kan me eigenlijk geen wereld meer voorstellen zonder dat heerlijke smijt gevalletje.. Damn wat een lache tuigje. Ik wandel bij ons gesttrest het weiland in en kom er lachend weer uit. Geen gedoe met elastieken of motoren gewoon ff slingeren.
    De planning is inderdaad dat ik hierna een maatje grotere DLG ga maken. Voor zover ik nu heb rondgekeken moet ik met schuim en glasvezel c.q. koolstof matten aan de slag..:(
    Op de een of andere manier zie ik hier een beetje tegen op.

    Groetjes Frans
     
  13. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
  14. Frans

    Frans Guest

    Ziet er goed uit.

    Weet je of er bouwtekeningen van iets dergelijks in omloop zijn? Mooi rond rompje heb je enig idee hoe ze die maken?

    Groetjes Frans [/u]
     
  15. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Rompjes als deze worden meestal met een mal gemaakt, of via de "lost foam" methode.

    Beide zijn met met epoxy/glasmatten/etc dus mocht je i.d. willen maken moet je toch met deze techniek aan de gang.

    Het voordeel is wel dat je met "kleine" objecten werkt, dus snel (en goedkoop) dingen kunt leren. Echt moeilijk is het niet, zelfs mij lukt het.

    Mocht je i.d. willen maken, kun je mij of theo altijd om advies vragen.

    Indien je werkelijk niet met deze techniek wil beginnen, kun je een dergelijk rompje via het web kopen (goed zoeken). Of iemand moeten vinden die een rompje voor je wil maken, vanuit zijn (bestaande) mal.
     
  16. Frans

    Frans Guest

    Ik wil zeker met deze techniek aan de slag..

    Het mooie van de Bug vind ik ook dat je hem snel maakt en hij goedkoop is.. :) (ben immers een arme student).

    Waar vind ik meer info over het bouwen van deze ronde rompjes.?
    En het werken met glas en epoxie. Waar haal ik de ingredienten ?

    Groetjes
    PS: Ik ga ff een stukje slingeren :) Mijn andere tuigjes voelen zich nu vast buiten gesloten..:)
     
  17. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Frans,

    Voor de materialen zou ik kiezen voor:

    www.polyservice.nl (epoxy,handschoenen,maskers,etc)
    http://www.xs4all.nl/~hobbyin/ (glas/carbon/etc)
    www.r-g.de (alles, maar beetje onhandig voor epoxy)

    Voor de technieken:

    http://www.favonius.com/soaring/lost_foam/lost_foam.htm (lost foam)
    http://www.nextcraft.com/fiberglassing.html (plugs en molds)
    http://www.teaser.fr/~janziani/moulage/moulage_e.htm (de plaatjes staan in het franse deel (_e weghalen) wel, printen en knippen/plakken)
    Veel plezier met bouwen ;)



    ps: wil best een lijstje maken met "items" die je nodig hebt, maar veel hangt af van je persoonlijke voorkeur.

    pps: begin gewoon met glasweefsel 49gr/m2, das niet zo duur. Daarna kun je altijd nog overstappen op kevlar/aremide. Voor de technieken maakt het niet uit (niet echt), de stevigheid/sterkte/crash bestendigheid wel.
     
  18. Frans

    Frans Guest

    Out off control.........

    Geheel stuurloos na een hoogtestart. Het is ook de Goden verzoeken als je een reserve romp bouwt. Morgen mijn nieuwe rompje testen:) De oorzaak was denk een losse servo. Wellicht is hij los geschoten na de crash, maar dat verwacht ik niet.

    [​IMG]


    Groetjes Frans

    PS: Don't Drink and Fly
     
  19. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Tip voor Frans!!

    Gebruik voor het plaatsen van servo's TESA POWERSTRIPS!!!!

    Zit muurvast en is middels het lipje probleemloos te verwijderen. Simprop levert ze standaard bij hun hotliner modellen voor het bevestigen van de servos.
    de strips zijn verkrijgbaar bij de schilder en alle DHZ zaken.

    grt
    Theo
     
  20. Frans

    Frans Guest

    Oke bedankt,

    Morgen even stips halen. Ik zet er nu tevens een dikker koolstof buisje in had eerst een 4 mm genomen in verband met gewichtsbesparing. Denk dat hij met een 5mm "beter" reageerd. We zullen zien

    Groetjes
     

Deel Deze Pagina