Bug Hlg

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Theo, 10 mei 2003.

  1. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Alles HEEEL licht.
     
  2. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Licht bouwen is geen probleem. Ben gewend modellen te bouwen van 3 gram voor indoor en modellen van 200 gram met een spanwijdte van 1,8 m. Dus licht bouwen zal absoluut geen probleem zijn.

    Het grootste probleem is de electronica enzo. Ik wil geen honderden euro's uitgeven aan een vier kanaals zender als ik die niet nodig heb. Maar goed als er nog andere mensen zijn die tips en advies hebben voor me hoor ik t graag.
     
  3. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    @ indoorflyer,

    Tja, het ligt er helemaal aan hoeveel je wilt uitgeven.
    Uit mijn hoofd even een paar prijs(jes)
    Let wel je moet een zender hebben met V-mixer functie voor de V-staart.
    Of je kan ook een V-mixertje voor in het model kopen. (gewicht).
    Ook is het mogelijk de Bug uit te voeren met een standaard kruis-staart.
    en dan heb je geen mixer nodig

    2 kanaal zendertje Graupner X-306 35 mHz ca.70 Euro. (incl standaard servo en 35 gram zware ontv. kan je uit kastje halen zal wel wat grammen schelen) http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=4708

    klein ontvangertje kost rond de 35 Euro.
    Kristal ca. 10 Euro.
    twee micro servo's GWS IQ100 ca. 5 gram ca. 10 euro stuk.
    ontvanger accu 4x120 mAh ca. 20 Euro.

    Bij Muco hebben ze een eenvoudig setje zie beschrijving onder.
    Deze zender heeft alleen geen mixerfunctie. Maar je kan heel goed een standaard staart op de Bug maken. Maar alleen die reikwijdte, jammer niet echt voor buiten snel vergeten maar.

    Artikelnummer: 50.545.0002
    4ch 35 mhz 2xminiservo's
    4-kanaals FM zenderset voor slow en parkflyers. Levering met 2x miniservo, ontvangstbatterijhouder, aan/uitswitch, x-talset. Zender werkt op 8x penn-light (AA). De ontvangerbatt.houder is voor 4x AAA-cellen. Dit is een leuke maar goedkope zenderset voor toepassingen met als max bereik 150mtr.
    Prijs: € 69,90
    Levertijd: direct

    [​IMG]

    Succes met het zoeken

    Frans
     
  4. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Dank je voor je reactie.

    Met die V-staart mixer. Ik zat er toch al aan te denken om er een standaard kruis staart op te zetten. Ik heb bij onze hobby zaak al een 2 kanaals zender gevonden voor 69 euro. Via de club kan ik wel accu's en alles lenen als ik dit niet meteen kan kopen.

    Ik zal binnenkort s wat onderdelen bij elkaar rapen en wat gaan bouwen.


    Bernard
     
  5. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Nu kom ik op het 2e probleem kan de tekening niet uitprinten op een of andere manier doet de printer niks. Heeft iemand kan kopietjes die hij mij op kan sturen.


    Ik hoor t wel.
     
  6. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi,

    ik kon het niet meer laten, ik heb een jaar of meer een bug voor mijn neus zien liggen en er nooit wat mee gedaan (Aaalie nog bedankt voor de handel ;) )
    Nu ik op stage ben dacht ik laat ik dat ding eens meenemen en proberen. Na laatst gevlogen te hebben en natuurlijk hem kapot gevlogen te hebben toch maar eens het Bug draadje opgezocht en gekeken wat en hoe ik nu het beste kan doen.


    Dus bij deze een herbouw, modificeer, update van Aaalie's oude Bug!
    Allereerst de 3x 700 mAh AAA cellen er uit gesloopt. Zwaar zwaar zwaar, word na aanpassing van de neus 1 lipo 300 mAh.
    De 5 of 6 mm staartboom moet er ook af en zal vervangen worden door de 4mm versie die ik nog heb. Daarbij worden de stuurstangen vervangen door singel-pull of pull pull (Lukt me nog steeds niet torsie veren te maken, sorry Theo )

    De vleugel was licht en stevig mede door gebruik van een koolstof voorlijst, deze blijft dus.

    Zelf was ik benieuwd naar de SAL staart van Eric van Dijken.. Hoe groot moet deze zijn? ongeveer originele afmeting?
    Zelf wil ik toch wat meer gaan SAL'len om zo mijn SLA te oefenen. (Side Launch Arm) :wink:

    Groeten Vincent
     
  7. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
  8. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi Jorrit,
    Dat is het hem juist... Ik heb het al vaker gelezen en zelfs bij theo gezien hoe het zit, maar ik presteer het om of mijn model uit elkaar te trekken.. of hij werkt niet genoeg ... :oops:

    Tips zijn natuurlijk welkom.
     
  9. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    He Vincent!!

    Hoe gaat ie daar in Duitsland.
    Het valt me van je tegen dat je dat met een torsieveertje niet voor elkaar krijgt :p Wat is precies het probleem. Gebruik je niet te dik staal?
     
  10. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi Theo,

    Alles naar wens hier..
    Die torsie veer wil niet zo lukken, ik denk dat mijn staal te dik was... En misschien de andere te dun?
    Ik zal vanmiddag hier eens in de modelbouw winkel kijken.

    Ik heb zojuist al een staartboom ontvangen, naast mn 4mm holle buis heb ik ook een vishengeltop gekregen die nog lichter is.
    Ook mijn digitale weegschaal is aangekomen dus ik kan gewichten noteren!

    Groeten Vincent
     
  11. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Hier een update van mijn bouwstadia,

    [​IMG]
    Vleugel van de bug blijft..

    [​IMG]
    De v-staart weegt toch nog 7,5 gram..


    [​IMG]
    Oude romp weegt met staartboom en wat uitgebroken stukken toch nog over de 20 gram..

    [​IMG]
    Accu 3 keer 700mAh en schakelaar wegen samen ook aardig wat.. kan ik zelf vervangen voor 3 cellen lipo.. :?


    [​IMG]
    Nieuwe romp die een paar cm langer is met staartboom weegt 11 gram :)

    [​IMG]
    Met servo's kom ik dan op een 27 gram :)


    Iemand nog tips..


    Groeten Vincent
     
  12. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    V-staart vervangen door kruis. Dit gooit veel beter. Met 1 lipo gaat het ook.
     
  13. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi Theo,
    De kruisstaart zit er al op..
    En de lipo moet ik nog ergens wegtoveren..

    Ik heb mijn staartboom overigens 10 cm langer als voorheen, heeft dit een nadelig effect? Ik vind het zonde om mijn buis af te zagen.

    Ook is de romp dus langer om het gewicht te compenseren ivm. de lipo voorin.

    Groeten Vincent.
     
  14. yes...
    ik ben nu ook begonnen aan mijn bug, gister nog ff snel voor het naar bed gaan de 1e vleugelhelft in elkaar gezet, erg grappig modelletje!
    ik heb alleen 1 vraagje. ik zie ( vooral op de Yahoo! group site) veel vliegtuigen met een DLG! staart, begrijpen jullie wat ik bedoel. en geen v staart die op de tekening word aangegeven, ik weet dat die het launghen van het model bevorderd, maar heeft iemand een goede tekeing of beschrijving van hoe ik deze staart moet maken.
    ook heb ik nog een vraagje betreft de rompbuis. hoelang moet deze ongeveer zijn? ik gebruik namelijk geen tekenig. maar een uitgeprinte versie daarvan.
    alvast bedankt.
    auke
     
  15. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi Hier even weer een berichtje van mijn Bug update.. Ik heb zojuist de vleugel bevestigt en de servos, ontvanger etc in de romp zitten, de roeten moeten nog aangesloten worden..


    En ja Theo... de torsieveertjes werken.. 0,3mm Staaldraad!!! Tot nu toe altijd met 0,5 en dikker lopen proberen :oops:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Jaja nu zit ik op een 94 gram, er moet alleen nog een lipo cell in, deze heb ik van 8 gram en zelf nog wel een lichtere.. Eens kijken.
    Ik denk dat hiermee de kist toch een 30-40 gram lichter is geworden.. Al vind ik het nog weinig..

    :)

    Groeten Vincent
     
  16. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Netjes Vincent.
    Dat je het ooit eens ging lukken met de torsieveertjes wist ik wel :lol:

    :banana: Op een dag vliegt iedereen een DLG :banana:
     
  17. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Ben nog niet helemaal blij met de gewichtsafname...
    Lukt bij mezelf ook al niet zo best ;)

    Maar de vleugel vervangen voor een depron of balsa exemplaar om eens wat meer te proberen lijkt me nog wat .. als het schikt kom ik rond volgende weekend langs om eens te kijken hoe het gaat .. en natuurlijk mijn davidsschaafje meenemen :)


    Groeten Vincent
     
  18. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Vincent,

    Vanaf donderdag de hele week verder vrij. Je bent van harte welkom.
     
  19. Tot mijn grote spijt/schaamte :oops: moet ik erkennen dat ik geen bouwer ben, heb gewoon twee linker handjes :cry:

    Zo'n Bug lijkt mij echter helemaal te gek :!:

    Dus hierbij deze wellicht :offtopic: vraag: is er iemand die een Bug voor mij wil bouwen (of er één over heeft), en wat zijn hiervoor de kosten?
     
  20. Eric Poppe

    Eric Poppe

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    156
    Locatie:
    Arnemuiden
    Hallo,

    Mijn depron BUG rompje ging na iedere start (of liever na iedere landing) een beetje verder kapot. Momenteel zit hij vol herstelde scheuren en vouwen, weegt zwaar en vliegt niet meer goed. Vandaar dat ik de electronica eruit gesloopt heb en een balsa rompje gemaakt heb. Het is mijn eerste houtbouw projectje. De romp, met 5mm staartboom is uitgekomen op 26 gram. Nu vraag ik me dus af hoe jullie het ooit voor elkaar krijgen een romp van 11 gram te maken.

    Oftewel, wat houd 'zo licht mogelijk bouwen' in? In ieder geval heb ik torsieveertjes gezien en een depron V-staartje. Wie heeft er nog meer tips? (ook mbt tot het houtbouwen)

    mvg,

    Eric
     

Deel Deze Pagina