Bug Hlg

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Theo, 10 mei 2003.

  1. Bavo

    Bavo

    Lid geworden:
    11 mrt 2005
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Hove
    hallo,
    eerst en vooral is het belangrijk te selecteren bij het hout, je hebt plankjes van 2 mm balsa die zo plooibaar zijn als papier, en je hebt er van 2mm die bijna hardhout lijken. Die laatste is meestal veel zwaarder, dus voor je begint te bouwen, de juiste plank kiezen: niet te zwaar, maar voldoende sterk :) .
    En voor de rest: met cyano lijmen, en niet met epoxy, dan smeer je nogal makkelijk, en zit je weer een gram of twee extra...

    Zijn er nu al maten voor die kruisstaart, of moet ik even freestylen? :D
    ik ben nu in de bouwfase waar ik de staart moet gaan maken voor mijn tweede rompje...
    greetz Bavo
     
  2. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Ik lees nog steeds van alles of V-staartjes en Depron delen. Kijk eens naar het draadje in dit forum over MicroDLG. Hier zie je hoe het heel goed mogelijk is een DLG-kruiststaart te maken met torsieveertjes en heel licht 2mm balsa. Dit zal een hele verbetering zijn voor de Bug als je hem met de DLG techniek wil werpen.
     
  3. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    Ik ben ook zo ver dat ik dit toestel ga bouwen, men eerste Hlg :D
    heb planne af laten printen.
    Hoe maken jullie de ribben?
    knippen jullie die uit en op een stuk basla plakken of houden en dan de rib uisnijden of doen jullie het anders?
    (+ ik heb er nog een gekocht, gebouwd dan wel :p )
     
  4. DeltaMike

    DeltaMike

    Lid geworden:
    29 jun 2004
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Bennekom
    Er is een trucje om de omtrek van de ribben op het balsa te krijgen: ribben op papier uitprinten met een laserprinter, papier me de inkt naar beneden op het balsa leggen en dan met de strijkbout erover..
    Nadelen zijn wel dat het hout kromtrekt (weer op te lossen door het plankje om te draaien en dan kort even de strijkbout erop te zetten) en het hout kleurt wat donkerder door de warmte.. Verder werkt dit altijd zeer goed!
     
  5. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Hmm, ik heb een hitte pers die aan 2 kanten warmd. :D Kan een A3 onder. En ik heb nog n laserprinter ook. Dus als er iemand is die et eens wil proberen, kom maar naar Roosendaal met je hout. ;)
     
  6. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
  7. helaas.
    ik lkkr bezig met bouwen aan mijn BUG
    kom ik erachter dat de spanwijte 78 cm hoort te zijn AUW!
    die van mij was maar 53 (ongeveer)
    tja,dat krijg je als je gewoon maar een tekening uitprint.
    jammer. ik denk dat dit wel te klein is geworden om RC in te bouwen, maar een gewoon vrijevlucht modelletje van maken? of kan het wel.
    grtz. auke
     
  8. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    Mja ik kies toch voor de simpelste manier :p ik laat wel paar meer A3tjes uitprinten.
    hmm zou eigelijk nog een strijkbout moeten kopen :?
     
  9. nu opnieuw begonnen met de BUG.
    kan iemand mij mischien vertellen hoelang de tailboom moet worden? ( de buis die uit de romp naar het roer loopt)
    groeten
     
  10. laat maar.
    ik weet het al.
    op de JEPEG versie had hij dat stukje niet uitgeprint, maar zo komen de PDJ
    jes mee naar huis. handig zown papie :lol:
     
  11. toch weer een vraagje.
    hoe bevestig je een werpstiftje in de vleugel van de bug. zodat je m met een DLG beweging kan starten.
    MVG
     
  12. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Een werpstift is voor de Bug niet nodig. Je pakt de tip gewon tussen duim en wijsvinger
     
  13. dat maakt het lkkr makkelijk :lol:
    bedankt
     
  14. JeroendB

    JeroendB

    Lid geworden:
    1 jun 2006
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Amersfoort
    Waar kan je de Bug kopen?? en anders waar is een goede bouwbeschrijving met tekeningen en benodigheden te vinden??

    Jeroen
     
  15. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    ..of je leest even et topic.
     
  16. JeroendB

    JeroendB

    Lid geworden:
    1 jun 2006
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik heb de pdf mallen hier op het forum gevonden en uitgeprint (3x A3). Ik heb gelezen dat de breedte van de vleugel 78cm moet zijn. Als ik 1 vleugelhelft opmeet is tie 37cm.... Het 4mm koolstof staafje is wel 4mm op de tekening dus je zou zeggen dat de schaal wel klopt....
    Niet dat het heel veel scheelt maar omdat dit het eerste vliegtuigje is wat ik wil gaan bouwen twijfel ik gelijk of ik deze mal wel moet gebruiken....
    Hoe de vleugel te bevestigen aan de romp mis ik ook dus ik neem aan dat dit een tekening is die je kan gebruiken als je al enig voorkennis hebt, en die heb ik niet ;-(

    Deze tekening kwam ik ook op het forum tegen:
    [​IMG] dat lijkt meer op de originele?? En misschien meer duidelijker voor een beginner maar is daar ook aan te komen??

    Ik zie dat de vleugels gemaakt worden op de tekening met alle spanten vertikaal. Vervolgens moet het onder een hoek aan elkaar geplakt worden. Hoe wordt dit gedaan?

    Een simpel vliegtuigje maar een hoop vragen;-)

    Jeroen
     
  17. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    daar gaat ie weer

    Maar wat je beter kunt doen (en veel simpeler is) is het bouwen van een OFA. Dan hoef je niet met ribben te rommelen en ben je eerder klaar dan met een Bug. Bovendien vliegt ie ook nog eens beter.

    Kijk in het 'MicroDLG' draadje en wacht op de definitieve tekeningen, ze zullen verschijnen op www.f3k.nl

    Leon

    [eigenaar van een (gecrashte) Bug en bezig met een OFA]
     
  18. Jon van Dijk

    Jon van Dijk Guest

    Zoo ik heb de tekeningen binnen, vanavond krijg ik ze op A3 formaat.

    Begin meteen met een vraag, ik moet 2 servo's aanschaffen.
    Nu zag ik dat HetRc 5 grams servo's verkoopt.

    HETRC 5 gram servo specs:

    Coreless motor
    Nylon gear
    Dimensions: 0.82" x 0.44" x 0.86" / 20.9mm x 11.4mm x 22mm
    Weight: 0.18oz / 5.1 g
    Data: 4.8V: 0.10sec/60 deg, Torque 4.8V: 10.2 oz/in (0.7 kg/cm)
    Operating Voltage: 4.0-7.0 Volts
    servo arms included
    Full warranty on electronics not on gear

    Kan ik er hier 2 van kwijt in het modelletje?

    En nog een vraag over de staart buis, is deze nu van cabron of koolstof. Ik heb namelijk foto's gezien met een carbon buis, maar ook van koolstof. Wat is de buis die julie mij aanraden?

    vriendelijke groet Jon

    (net begonnen en al zoveel vragen :wink: )
     
  19. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
  20. Jon van Dijk

    Jon van Dijk Guest

    Oke top, heb ik alleen nog een goede micro ontvanger nodig en cellen voor cellen heb ik leuke lichte gevonden. Alleen ben bang dat je daar niet eens 1 servo op kan laten draaien.

    Specification
    Type 1/3 AAA
    Size 15 x 10,5
    Weight 4 g
    Weight max. duration lasted current 0,5 A
    Capacity 100 mAh
    max. drawer current 0,1 A

    Deze geven zeker net te weinig stroom om 2 servo's en een ontvanger genoeg stroom te geven?

    en ontvanger, ik heb een 4 kanaals 40mhz FM zender (Futaba skysport) alleen de standaart ontvanger die daar bij zit weegt 28 gram. Zijn er vrij goedkope ontvangers te koop die hier goed ingaan?

    vriendelijke groet Jon
     

Deel Deze Pagina