Bug Hlg

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Theo, 10 mei 2003.

  1. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Nee, hoor, dat gaat prima. Ik heb een accupack van 4 van die celletjes in mijn Bug gehad. Gaat prima, enne lekker licht.

    Sietse heeft een GWS Pico ontvanger gebruikt. Schijnt het prima te doen. Ik heb zelf een Jeti Rex 5. Iets duurder maar werkt prima!

    Leon
     
  2. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ziet er goed uit. een kleine ontvanger en 2 servootjes trekken niet zoveel hoor (mits ze niet brommen).

    Ik had een mailtje gestuurt naar vapextech en eentje terug gehad dat ze momenteel idd ook bezig zijn met de 1/3 en 2/3 AAA's.


    http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=1938
    deze is goedkoop genoeg :D, en ik ben er best tevreden over. Voor meer zekerheid zou je ook kunnen investeren in een MZK ofzo.
     
  3. ariekraakjr

    ariekraakjr

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Leeuwarden
    @Sietse
    ik heb de 6 kanaals versie daarvan...werkt prima en heeft iets meer bereik.
     
  4. Jon van Dijk

    Jon van Dijk Guest

    Hmm even langs de modelbouw winkel straks om te vragen of ze zo'n Mkz Penta of een Jeti hebben liggen.

    Verder tja toch nog een vragen :oops: , Ik zelf lees dat de diktes van het hout bij ieder nogal verschilt, ik zelf zie bij sommige 1 mm balsa voor de ribben en sommige gebruiken 3 mm. (ook 2 en 1,5 gezien) maar wat is nou nog gewoon stevig? En voor het rompje gebruiken julie dan 1,5 of 2 (zie daar ook weer verschil tussen)
    En de achterlijst zal ik dan berken of balsa nemen? (voorlijst neem ik aan wel berken zodat de boel wat sterker wordt?)
    Hoor nu dat de wingtips niet van balsa moeten maar van triplex, lopt dit?

    vriendelijke groet Jon
     
  5. Jeroen_RC

    Jeroen_RC Guest

    Ik zit met dezelfde vraag die Jon stelt.. antwoord...? iemand?

    Gr Jeroen
     
  6. Jon van Dijk

    Jon van Dijk Guest

    Oke misschien de vraag wat apart gesteld,

    dus dit zijn de dingen die ik nodig heb om het hout te halen:
    De ribben: mm?
    De voorlijst: materiaal? mm?
    De achterlijst: materiaal? mm?
    Het rompje: mm?

    en de wingtips zijn die van balsa of triplex en hoe dik?

    Ik weet dat de maten op de tekening staan maar als ik hoor dat het nog
    lichter kan zou ik wel graag willen weten tot hoevere het echt goed vliegt.
    En nog heel blijft met landen.

    vriendelijke groet Jon
     
  7. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Als je de originele Bug tekening bekijkt staan daar inch-maten in (zelf omrekenen)

    1/16"
    Berken, 1/8" (buigen door nat te maken)
    Balsa, 1/2"
    Zijden: 1/8"
    Onder/bovenkant: 1/16"
    Balsa. Op de tekening staat 1/8" maar 1/16 kan ook.

    Staart: 1/16"
     
  8. Jon van Dijk

    Jon van Dijk Guest

    bedankt,

    Ik zelf heb de pdf tekening daar staan niet de diktes geschreven. Dacht dat ze klopten maar de maten die worden gegeven wijken toch af. Ik neem de orginele inch maten. Bedankt voor de moeite.

    vriendelijke groet Jon

    (pp de pdf kan je alleen de maten meten, wordt niks aangegeven hoe het echt moet wezen, deze weiken van elkaar af)
     
  9. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb mijn Bug af. Ik heb een ander profiel toegepast en een iets grotere spanwijdte.
    De massa is 99 gram, maar dat is te danken aan de super kleine ontvanger / servos

    Het stabilo / richtingsroer is 1 mm balsa bekleed met vlieger papier (niet licht wel relatief stijf/sterk).
    Het pookje is rond 6 mm koolstof. De vleugels hebben een beuken voorlijst (net
    zo als het origineel), ronde koolstof buisligger, en koolstof achterlijst met capstrips
    op de ribben. De onderkant is bekleed met 15 um Mylar (super glad, zeer makkelijk
    te verwerken, verkrijgbaar bij Mike Woodhouse) en de bovenkant met Icarex (verkrijgbaar
    in een vliegerzaak). Ik heb de vleugel nog niet geturbuleerd, ga het eerst zonder proberen,
    daar het Icarex enigzins 'ruw' is. Zie bijgaande fotos

    Cheers

    Bart

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  10. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hé Bart,

    Ik heb je Super Bug gezien en hij is eh, super. :D

    Ik hoop dat je wel de originele tekening hebt gebruikt, want voor je het weet staat er een boze Amerikaan voor de deur :lol:

    Waar slaat dit op zou je denken, wel lees de volgende post maar eens op RCgroups.
    Een bouwer uit Singapore heeft via via de tekeingen gedownload van het NL modelbouwforum en is gaan bouwen.
    Hij was enthousiast en is een draadje begonnen op RCgroups.
    Niets mis mee toch?

    Precies. Wel lees het onderstaande draadje maar.

    RCgroups Bug draadje

    +++Beste wensen voor 2007+++

    Frans
     
  11. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Frans,

    Bedankt, ik hoop dat hij ook super vliegt. Ik kende RCM nog van vroeger. Nog
    voor mijn vrije vlucht tijdperk. Mijn vader had zelfs een abonnement. Er stonden
    altijd mooie kisten in. Ik heb dus keurig de tekening besteld en enige dagen
    later had ik hem thuis. Geen enkel probleem en in totaal dacht ik iets van USD 10.

    Ik had het draadje over die modelbouwer uit Singapore al gelezen en eerlijk gezegd
    snap ik de reakties wel (hij had het gelukkig niet over ons forum).

    Overigens ik heb mijn Bug alweer twee keer moeten repareren. Tijdens de maiden
    in het park hier in de buurt vloog ik hem in een boom met een zogenaamde "Aanen dive" :D
    maar dan veel lager. Gelukkig kreeg ik de Bug eruit helaas met een kapot richtingsroer.
    Ik heb wel een oma met wat klein kinderen een vermakelijke middag bezorgt. Ze bedankte
    me zelfs toen ze wegging op het moment dat ik de Bug bevrijd had :?

    Op oudejaars dag heb ik nog een desparate poging gedaan de 2e taak van de
    winter postal te vliegen...maar de Bug woei zo'n beetje uit mijn handen en na
    een 5 seconden rugvlucht met wederom schade aan het richtingsroer ben ik maar
    gestopt. De Bug is weer klaar en zal zeker vliegen met mooier weer.
    Hopelijk tijdens de koude jatten cup in Arnhem

    Overigens ook nog de beste wensen voor 2007

    Cheers

    Bart
     
  12. Peter Aanen

    Peter Aanen

    Lid geworden:
    20 apr 2006
    Berichten:
    387
    Locatie:
    Wolvega
    Heee Bart,

    Als VV-vlieger zoeken wij toch wel weer die bomen op he. :lol:

    Maar na een seizoen oefening gaat het knuppelen al steeds beter. Tot de Kouwe Jatten Cup,

    Peter
     
  13. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Hallo,

    Misschien dat de discussie nu ff een andere kant opgaat maar zelf ga ik niet DLG'n op de Kouwe Jatte Cup. (ondanks dat ik mezelf wel tot de relatief fanatieke smijterts reken)
    Hier zijn een paar redenen voor. Op de eerste plaats wil ik de Kouwe Jatte Cup als vrije vlucht wedstrijd vliegen en daarbij is het moeilijk in te plannen wanneer je ff tijd vrij hebt voor wat anders (boomlandingen bijvoorbeeld :):)) maar dat is natuurlijk een persoonlijke beslissing.
    Verder zul je niet kunnen DLG'n temidden van de vrijvluchters omdat de F1B jongens nogal wat thermiekdetectieapparatuur (leuk scrabblewoord trouwens) hebben welke ook de 35 Mhz. gebruikt en zul je moeten gaan DLG'n met andere RC zweefvliegers ergens bij de brandtoren dus.
    Hoe leuk ze ook zijn, deze klassen, het een moet niet ten koste van het ander gaan, wat dan ook meteen geldt voor het aantal deelnemers aan een van beiden.

    Arno
     
  14. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Die frequenties....
    Nog niet eens aan de thermiek..dinges gedacht.
    D'r wel al aan gedacht contact op te nemen met de ALC en het plan door te geven, maar we moeten natuurlijk niet onze eigen ruiten in gaan gooien/slingeren.
    Misschien eens voorstellen dat de heren met thermiek...dinges ook verschillende kristalparen meenemen?

    Moet uit te komen zijn.
     
  15. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Denk niet dat ze die hebben. Was tot nu toe geen noodzaak toe.

    Maar het klopt wel Pim gebruikte een normale zenderset voor het ontwerp van de thermiek detectoren.

    Als de radio vliegers er wat extra meenemen kunnen ze uitwisselen zodat iedereen kan vliegen.
     
  16. Peter Aanen

    Peter Aanen

    Lid geworden:
    20 apr 2006
    Berichten:
    387
    Locatie:
    Wolvega
    Zojuist contact gehad met Erik over het DLG-en tijdens de kouwe jatten Vrije Vlucht (VV) wedstrijd op zaterdag 13e januari op het rozendaalse veld bij Arnhem vanaf 10.30.
    Er wordt geen officiele wedstrijd voor DLG georganiseerd. Zelf ben ik wel van plan dan daar te gaan DLG-en, samen met enkele andere VV vliegers (mits goed weer). Wie in de buurt is voor een lol-wedstrijdje of evt. voor het vliegen van de 3e taak van de winterpostal: komt naar het rozendaals veld. Bij slecht weer kan de VV-wedstrijd uitgesteld worden naar de 20e of de 27e. Het telefoonnummer welke daarvoor 's morgens op de 13e geraadpleegd kan worden volgt nog.

    Bekend is nog niet of we bij de VV-vliegers gaan staan, of bij de brandtoren (dezelfde lokatie als de DLG-meeting afgelopen zomer). Dit wordt ter plekke bekeken. Over die thermiek-detectoren; ik heb me laten vertellen dat deze op de 40 Mhz zitten, en niet op de 35 Mhz.

    Peter
     
  17. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Let wel op dat radio vliegers op 35 en 40 mhz zitten
     
  18. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Bij goed weer kom ik ook DLG vliegen.
     
  19. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    :evil: :evil: De 13e moet ik alweer werken !!!!! :evil: :evil:
     
  20. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik zit op 40 Mhz (hoop dat dan geen problemen geeft) Overigens de vrije vlucht vliegers
    vonden de modellen (met name The Bug), de presentatie, de CRRC simulator en de
    DVD van de Polecat challenge erg leuk. Ik heb niet de hele DVD laten zien, maar even Phil Banes
    (die bijna een kist in tweeen gooit), Joe Wurtz (die gewoon met twee vingers in de neus wint)
    en Mark Drela...Nu nog even een demo in het echt en DLG wordt steeds populairder.
    We hebben vandaag ook tijdens de vergadering de max. oppervlakte limiet van 8 dm2 laten
    vervallen voor vrije vlucht chucks (als proef voor dit jaar), dus dat geeft ook mogelijkheden om met een
    vrije vlucht DLG te gaan vliegen en mee te doen aan wedstrijden.. ik ga er zeker een
    bouwen voor het nationale kampioenschap vrije vlucht in juni...er werden ook al iedeen
    geopperd om met een A2 te gaan DLG, moet kunnen dacht ik... :|
    Cheers

    Bart
     

Deel Deze Pagina