Bug Hlg

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Theo, 10 mei 2003.

  1. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Volgens mij heeft de crash een hele andere oorzaak :p

    (Zie toch echt een paar bier flesjes op de foto........)
     
  2. Frans

    Frans Guest

    Ben weer in het bezit van een nieuwe Bug,

    Handige dingen die powerstrips..

    Het rompje en V-staartje bestaat nu geheel uit 1mm kruislinks verlijmt balsa. Nu is hij wellicht sterker dan de 1,5 mm versie..

    Groetjes Frans
     
  3. Frans

    Frans Guest

    Heb vanavond super gevlogen met mijn Bugje!!

    Ben namelijk met een vriend aan de kustlijn gaan hellingzweven. Er stond volgens de meter een 2 soms 3 beafourt briesje. Vluchten zo lang als je zou willen(Had wel iets meer kunnen gebruiken, moest nu echt op zoek na stijgwind). Ik sta echt verbaast te kijken van de preformance van deze kleine rakker.

    Verder heb ik even snel een site in elkaar getikt over het tuigje. Op het moment staat er nog niets op, behalve 1 filmpje!!, Dit zal echter in de komende week(en) veranderen.

    Groetjes Frans
     
  4. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    En waar kunnen we die site vinden? :wink:
     
  5. Frans

    Frans Guest

  6. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Ok tnx!
    Wil het wel graag zien ;)
     
  7. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Van de week ook maar begonnen met het bouwen van mijn BUG, wel iets zwaar uitgevallen, mede door de vleugelversterking in de knik... kom uit op, ongeveer 125 grm dacht ik. (4x110)

    Vanmiddag afgemaakt, en vanavond gevlogen. Eerste vlucht duurde, 20 min! 8)

    aan de dijk wel te verstaan, ben na 20 min maar gestopt, omdat ik geen idee had hoelang ik kon vliegen op m'n accutje.
    [​IMG]

    [​IMG]


    na die 20 min accutje weer geladen, en met devine wezen vliegen :twisted: Damn das gaaf aan de helling :p Hij klimt lekker snel, en dan een duikvlucht onder je door! (je staat dus op de dijk)
    maar goed, das offtopic natuurlijk
    [​IMG]


    accutje weer vol, en zon was onder
    [​IMG]

    morgen maar eens een normaal handstartje maken, en wat DLG pogingen...

    (moet je trouwens tegensturen als je hem de lucht in Slingert?)
     
  8. peytr

    peytr Guest

    Dag Joost,

    Mooi ding geworden joh! Hoe heb je die romp zo mooi gekregen? bespannen met folie of andersins? In ieder geval mooi dat er weer een bug bij is want het is een prachtding.
    Wat betreft slingeren: Ik heb zelf geen ervaring maar vlieg veel samen met Frans die je in deze thread met een kapotte Bug en wat bierflessen kunt bewonderen.

    De ervaring leert (ook in het Yahoo! forum trouwens te lezen) dat de V-staarten nog wel eens uit elkaar vliegen bij het slingeren. Verder gaat een SAL met de Bug beter met een kruisstaart en vliegt het hele ding ook wat rustiger. Bij een goede worp is tegensturen met de Bug overigens niet echt nodig maar het is daarbij belangrijk dat je je pols 'op slot zet'.

    Je hebt het nu weliswaar uit de tweede hand, maar Frans is op dit moment kamperende, dus ik dacht dat ik je maar beter kon antwoorden dan wachten tot hij er weer is. Hij maakt indrukwekkende worpen en vliegt het ding geweldig, al zijn mijn vliegtuigen natuurlijk beter :wink:
     
  9. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    uh, ja... moest dat niet dan? had nog restje Ora light liggen... en onbehandeld balsa is zo kwetsbaar ;) (kijk eens op eerste pagina... nóg een bespannen BUG, niet bespannen is vreemder volgens mij :lol: )

    bedankt voor de gooi 'tips' zal het morgen proberen (en filmen)
     
  10. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
  11. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    eerste HLG en DLG probeersels :)
    het waait redelijk

    foto nu hij nog heel is...
    [​IMG]

    zelf DLG'en gaat toch nog niet zo goed, zonder tegensturen gaat hij vrij snel... op z'n kant :oops:
    [​IMG]

    Gelukkig vinden de mannelijke leden van m'n familie het ook allemaal fantastisch, dus daar maak ik dankbaar gebruik van :p
    pa ff laten gooien, en ik tegensturen...
    [​IMG]

    dát ging perfect! nog even wennen aan het model, en de juiste hoogte trim instelling zoeken.
    Op een gegeven moment slingert m'n vader hem weer de lucht in, en ik vlieg rustig een beetje tegen de wind in.... begint hij opeens een beetje te stijgen! Thermiek? hoedanook, ik bleef 1 min en 10 sec. in de lucht 8) WAUW!

    filmpje:
    http://members.lycos.nl/modelvlieg/filmpjes/Bug_Launch.gif

    na 45 min maar gestopt, thuis accu met 0.1A tot 4.8V ontladen, kreeg er nog 25mAh uit.... (ontvanger+servo's trekken gelukkig wat minder stroom)


    ik ga maar eens een drukschakelaartje op m'n zender maken, zodat ik met m'n linkerhand hoogte kan regelen, en tegen kan sturen als ik met rechts de BUG de lucht in slinger...

    dat DLG gebeuren is trouwens niet zo goed voor je antenne ophanging (van je zender)
    hier zaten al wat scheurtjes in... ga ik eerst maar repareren....
     
  12. peytr

    peytr Guest

    Ha Joost,

    Je weet niet half hoe geestig ik deze opmerking vind. Heeft iets te maken met een polemiek tussen Frans en mij :lol: Uitleg moet even wachten tot Frans terug is van vakantie, hij zal wel een toelichting willen geven, denk ik.

    Ja, daar zit wat in.....wij zijn echter op dit moment behept met gewichtsbesparing en gebruiken kruislings verlijmd balsa. Een beetje spanlak erop en eventueel bespannen met erg, erg dun tissue. Door een servet in aparte lagen uit elkaar te trekken beschik je over zeer licht tissue dat zich met spanlak lekker laat aanbrengen. Brengt wat verband in een dergelijk rompje. Ook langslatjes in de hoeken leveren meer stijfheid. Is lichter en vooral sterker, behoudens resistentie tegen duindoorns enzo. Ik heb een zwevertje van 1,5 mtr span :offtopic: dat nu al enkele maanden stand heeft gehouden op deze manier. tuigje heeft enkele vertical dives overleefd. Maar bespannen met polyesterfolie is zo'n beetje de norm, inderdaad......
     
  13. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Okey boys het wordt nog eens wat met het DLG-HLG in Nederland.
    :lol: :lol: :lol:
     
  14. peytr

    peytr Guest

    Dag Theo,

    Inderdaad ja. En goedkoop vliegen ook. De Bug is voor HLG/DLG snuffelaars echt een fantastisch ding. Ik heb er zef geen maar probeer naarstig een betere tegenhanger te maken, bij wijze van vriendschappelijke competitie tussen Frans en mijzelf. Hij heeft echter al meerdere Bugs gemaakt en het vliegt werkelijk geweldig. SAL gaat, door het koolstof stokje in de vleugel, ook prima: Ik schrik er altijd van als ie dat ding weer een hengst geeft. Presteert weliswaar niet als de top of the line DLGs, maar wegens economisch voordeel :wink: maak je dat goed met fanatiek slingeren. Als je in het Yahoo! forum rondsnuffelt zie je ook veel lui die ingewikkeld gedoe zat zijn en het evangelie herontdekken door met zo'n vlo te smijten.

    Het wordt tijd voor een Bug fly-in!
     
  15. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    welk yahoo forum?

    :D tja, er komen steeds meer BUG's bij... weet dat 2 forum leden dit model ook al in de planning hebben staan...


    (1min en 10 sec, dat is aardig lang toch? of zit ik nu nog ruim onder jullie tijden?)


    straks weer vliegen 8)
     
  16. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Heb ik nog niet gehaald Joost, maarja mijn dochter laat me nooit sturen :wink:
     
  17. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Wie dan? [​IMG]
     
  18. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    oeps, ik bedoel er eigenlijk 3 [​IMG]

    Theo
    Jorrit
    Niek
     
  19. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Hij staat ook bij mij in de planning...
    Maar het is voorlopig te mooi weer om te bouwen!
     
  20. Jeppie

    Jeppie

    Lid geworden:
    6 jan 2003
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Amsterdam
    Bij mij ook: in de planning. Tekening in huis.
    Ik denk erover om hem (haar?) in koolstofbuis met Depron "Beplanking" te bouwen.

    Eerst nog kist voor mijn E-tecs en Razor350 bouwen (en vliegen)
     

Deel Deze Pagina