Bug Hlg

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Theo, 10 mei 2003.

  1. Crazylegscrane

    Crazylegscrane

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    544
    Locatie:
    De Ronde Venen
    Ik ben ook een BUG aan het bouwen, dat wil zeggen hij is af, alleen de besturing moet er nog in, maar......

    wie kan mij vertellen waar bij de BUG het zwaartepunt kan/mag /moet liggen?

    Van mijn apache werpzwever weet ik dat hij vrij ver naar achteren kon.
    Is dat met de BUG ook zo??

    Gaarne en reactie van een van de vele vliegers (of....Theo??)


    alvast bedankt!

    Groetjes Martin
     
  2. :? 8O :roll: :evil:

    Die van mij vliegt nog niet, maar ik heb wel een (heeeeeel onduidelijk) plaatje waar het zwaartepunt opstaat gevonden.

    hij staat op het tweede plaatje in de eerste post helemaal onderaan

    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3420&start=0
     
  3. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    CG ligt op 10,5cm vanaf de achterlijst.
     
  4. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Laurens,

    Ik heb je Bug gezien, de constructie van jouw staart sprak mij wel aan, dat moet licht worden. Ik heb nu ook een veel te zware staart van mijn Red Herring 'uitgehold' en met oralite bespannen. Gevolg: De twee folielagen plakken aan elkaar en mijn staart staat krom door de krimp-kracht van de folie. Waardeloos dus.

    Hoe ga jij ervoor zorgen dat je staartvlakken niet kromtrekken? Ik wil de staart van mijn Bug ook lichter maken. Er moet nu nog € 0,30 aan gewicht voorin.

    Trouwens, vandaag weer even gevlogen met mijn Bug maar het zwaartepunt op 10,6 cm van de achterlijst vond ik te neuslastig, hij dook zo het gras in.
    Iets meer naar achteren vloog bij mij beter.

    Groeten, Leon
     
  5. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Staartje van 3mm depron?? Lekker licht!!
     
  6. @ Wubbe & Theo

    Ik had dezelfde problemen (krom en folie tegen elkaar) met de balsa staart die ik gemaakt had. Omdat ik wel snel wilde gaan vliegen had ik zelf al bedacht dat 3mm deprom wel zou gaan. Er zit nu dus een 3mm depron staart op, maar jammergenoeg heb ik de aansturing verprutst :cry: de heveltjes pasten niet goed, en omdat ik weinig tijd had heb ik snel wat geprobeerd, maar dat is niet gelukt :cry: Hij heeft dus ook nog niet gevlogen. Ik ga nu een staart maken van twee haaks op elkaar gelijmde 1mm balsa plankjes. ipv. 1 groot gat maakt ik daar een aantal (ronde) kleinere gaten in zodat de folie niet aan elkaar kan plakken. (zoiets als de Disco van Robbe)

    Ander probleem is dat de linker vleugelhelft op het oog krom staat. Ik moet nog meten hoeveel. Ik hoop dat dit niet erg is.

    Is er belangstelling voor meer foto's ?? (mislukte staart, Depron staart, gefolide model, enz.) :?:

    Kan iemand een duidelijke beschrijving/foto plaatsen hoe de aansturing precies aan de roeren zit. Ik heb helemaal geen ervaring met een V staart zeker niet met zo'n kleine. (met zoekken heb ik 2 foto's gevonden maar die zijn niet scherp)

    Laurens

    PS: mijn BUG weegt 106 gram, met depron staart, 4*110mah accu RX 600 ontvanger 2*FS30 servo 1mm koolstof stuurstang en twee kwiklinks :evil: solarfilm baspanfolie, 1,5 &1mm romp 1,5 mm vleugels 3mm koolstof in de vleugel 5mm koolstof buis staart.

    onder de 100 gram moet makelijk kunnen met wat lichtere componenten. dit had ik gewoon nog liggen.
     
  7. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Laurens,

    Ik denk dat Theo wel kan uitleggen hoe de staart constructie in elkaar zit (hij heeft mijn Bug gebouwd). Ik heb (nog) geen digitale camera maar kan er volgende week eek lenen, dan kan ik de constructie tonen, maar erg ingewikkeld is het niet.

    2 haaks op elkaar staande balsa plankjes? Da's ook niet zo gek. Ik heb gisteren een 1 mm balsa plankje ge-glasvezeld, ook een mogelijkheid maar het kan lichter!

    Enne, foto's zijn altijd leuk. Ook van mislukte staarten...

    Groeten en succes, Leon
     
  8. Hier wat nieuwe foto's van mijn Bug.

    [​IMG]
    De mislukte staart
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]



    Ik ga nu een nieuwe staart maken. Als die klaar is maak ik er nog wel een foto van.
     
  9. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    @ Laurens

    Kleine opmerking. Die metalen kwiklinkjes kun je op een makkelijke manier vervangen door 0.8 of 1mm staaldraad te nemen en dit aan je carbon stuurstang te lijmen. Je stuurstang verlengen dus. Aan het eind een Z buigen en klaar. Scheelt veel gewicht en ruimte.
    Je stuurstangen staan nogal onder spanning zo te zien op de foto. Ze maken een behoorlijke bocht om uiteindelijk in de staartboom te verdwijnen. Gaat dit nog wel soepel? Beter is het om de servo's zo te plaatsen dat de stuurstangen mooi rechtuit lopen.
    Probeer anders eens het single-pull systeem. Dan kom je dik onder de 100gram vliegklaar.

    Les 1 voor de beginnende DLG'er
    Elke gram is er 1 teveel :!:
     
  10. @ Theo

    Ik weet dat het beter kan (op jou manier) maar ik wil er nu eerst eens mee gaan (proberen te) vliegen :lol: . Ik ga ook niet verder met het maken van een andere staart. deze is (voorlopig) ook wel best.

    De spanning in de stuurkabel valt erg mee hoor. Het lijkt op de foto erger dan het is, maar het zou idd beter kunnen.

    Ik heb dit meer als een soort test modelletje gezien. Als het leuk is ga ik mischien (ooit) wel een grotere bouwen. Maar ik moet/ga nu eerst weer een paar andere projecten af gaan ronden voor ik weer wat nieuws ga doen (Ik ben nu met vier modellen tegelijk bezig waarvan ik de BUG nu af/klaar vind. (mischien ga ik nog wel die stuurkabels verbeteren om gewicht te besparen.)

    Laurens
     
  11. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Even over theo's opmerking:

    Ik zie dat iedereen aan het proberen is om de lichtst mogelijke constructie te maken. Bijvoorbeeld voor stuurstangen en staartvlakken zijn er vele keuzes.

    Wat is nu het lichtst?

    Stuurstangen (single-pull uitgezonderd):
    - koolstof
    - verenstaal

    Staartvlak:
    - een volbalsa (standaard BugHLG)
    - een volbalsa met spanlak
    - iets dikker, maar dan met gaten en met spanfolie
    - een dunnere maar dan ge-glasvezeld en ge-epoxied
    - bij professionele DLG's zijn de staartvlakken weer anders opgebouwd, volgens mij uit schuim en dat ge-glasvezeld en ge-epoxied
    - depron
    - .. nog meer keuzes?

    Wat is nog praktisch zelf te doen en het lichtst?
     
  12. PL

    PL Guest

    I have a simple question.

    Where can I get some plans about the Bug Hlg?
     
  13. @ Wubbe

    Met Balsa staartvlakken heb ik alleen maar problemen met kromtrekken. Ik heb al vanalles geprobeerd. Nu zit er een Depron staart op. dat werkt best.

    Het model:
    Je kan (denk ik) beter gewicht besparen door een single pul systeem te gebruiken, dunnere koolstofstaf/buis, zijkanten v.d. romp van 1mm balsa, lichte bespanfolie, balsa voorlijst (ipv vuren), de plastic breekbout in een plastic moertje war vastzit in een balsa blokje (ipv. vuren)

    De electronica:
    Hier is het meeste winst te halen voor de mensen met (te)veel geld er zijn ontvangers van 2.9 gr met 3g servo's en een 9 gr lipo = ongeveer 18 gr.
    Nu zit er (bij mij) een ontvanger van 10gr servo's van 4 gr en een accu van 26 gr in = 44 gr

    Kan dus 26 gr minder :!: :!: :!:

    dan is een BUG van onder de 80 gr mogenlijk :!: :!: :!:

    @ PL

    Send me an PB I have them (3*A3 pdf sheet)
     
  14. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Kromtrekken? Je moet geen bespanfolie gebruiken, ik heb daar nooit iets rechts mee kunnen fabriceren. Kan ook aan mij liggen natuurlijk, ik ben niet zo handig met de strijkbout :oops:

    Ik heb nu een staartvlak dat licht en recht is. 1 mm balsa, bekleed met 18 grams glasvezel en met de 'Wax Paper Bagging' methode gemaakt. Da's in ieder geval recht. Maar of het het allerlichtste is weet ik niet.

    Lichte R/C apparatuur? Ik twijfel of een lichte batterij wat oplevert. Als je toch lood moet toevoegen om het zwaartepunt goed te krijgen kun je toch net zo goed een zwaardere accu nemen?

    Ik ga eerst eens leren vliegen met mijn huidige setup, dan eens kijken naar dat single-pull systeem. Theo heeft nu uitgelegd hoe dat moet, ik heb alleen twijfels over het feit dat de servo's nu continu een 'tegendruk' voelen. Zou dat geen extra accucapaciteit kosten?

    Wat weegt jouw Depron staartvlak eigenlijk?
     
  15. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Het stroomverbruik door die tegendruk is te verwaarlozen..
    Een lichte Bug komt ongeveer uit op 85 gram vliegklaar.
     
  16. Geen idee, en hij zit er nu op vast gelijmt.

    Ik ga morgen een nieuwe maken met wat verbeteringen (o.a. met een torsieveer). Dan wil ik hem wel voor je wegen.

    Je kan voor een balsa staart ook (span)lak gebruiken ipv folie dan trekt het ook niet krom, maar ik vind dat er niet mooi uit zien, en je kan geen uitsparingen maken.
     
  17. robin hood

    robin hood

    Lid geworden:
    31 okt 2004
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Arnhem
    hallo allemaal
    zou iemand mij de plannen kunnen sturen alvast bedankt
    mvg robin hengeveld
     
  18. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Uit draadje "Beginner: vragen over bouwen BUG"

    Romp
    Zijkanten zou ik me niet zo'n zorgen over maken 5 mm langer maken aan beide zijde en na montage met een schuurblokje aanpassen.

    Gereedschap:
    Scherp mesje, stalen lineaal, snijplank, schuurblokje, klein punttangetje, klein ijzerzaagje en (folie)strijkbout(je)..... daar moet het mee kunnen
     
  19. Marang

    Marang Guest

    Bedankt Dirk voor het verplaatsen en de eerste antwoorden.
     
  20. Vraag 2:

    Daarvoor staat er op de tekening een mal voor de 1e rib. de eerste rib van de vleugel staat schuin zodat de V stelling automatisch in de vleugel komt bij het aanelkaarlijmen.
     

Deel Deze Pagina