Bug Hlg

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Theo, 10 mei 2003.

  1. Marang

    Marang Guest

    Oke duidelijk.

    Worden de twee vleugelhelften alleen via deze twee (binnenste) ribben aan elkaar gelijmt?
     
  2. Ghost_Whiper

    Ghost_Whiper Guest

    zie hier de fotos van mijn bug het is de eerste keer dat ik bespan dus het is niet helemaal goed gegaan bug fotos
    er zit een gat in de vleugel en hij is krom getrokken door het bespannen
     
  3. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    ???? Vleugel in twee delen?????
     
  4. Ghost_Whiper

    Ghost_Whiper Guest

    ja ik heb eerst de twee helfden gemaakt toen de ene wit bespannen en de 2de rood bespannen ze liggen nu te drogen morgen nog een beetje folie eroverheen en klaar zet ik er gelijk meer fotos bij
     
  5. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    Hej. ik ben er ook even een aan het bouwen
    (niet schieten! ja ja, ik maak men puppeteer af! maar kon toch even niet verder, is een slecht excuus. maar.. maar.. maar.. :p)

    [​IMG]
    [​IMG]

    leuk ding, erg simpel om te bouwen.

    wel een tegenvaller dat die enorme berg 9gram servo's die ik heb nogsteeds waardeloos is :p heb 2 5grams servo's er in gebouwd

    zit nog te twijfelen om de staart aan te sturen super dun staaldraad of met visdraad en een elastiekje als tegenkracht..
    óf zo'n veer metaaltje in het roer, maar heb ik geen verstand van. ooit iets over gelezen en kan het niet meer vinden.. zal wel staaldraadjes worden dus..

    vleugeltips iets versterkt met een stukkie balsa, maar komt nog iets glassigs over ivm het "DLG" gedeelte..

    ps, dit resultaat is na 1 zondagmiddagje bouwen, wel irritant dat alle spantjes per paar geschuurd moeten worden, volgende X weer een recht profiel :p

    anyway, groeten

    mvg
    Rico
     
  6. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
  7. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    mijn pa kwam met een leuk idee.

    indoor zweven

    zet een straalkachel of een ventilator op de grond voor de nodige termiekbel of stijgwind en dan zweefwedstrijden indoor vliegen. lol :D

    gisteravond even een luikje gemaakt voor het voorcompartiment(je)
    voor de batterij en ontvanger.

    luikje dicht
    [​IMG]
    luikje open
    [​IMG]
    luikje dicht van binnen
    [​IMG]

    aan de buitenkant over het gleufje komt natuurlijk nog een mooi rood gefolied aerodynamisch schuifje 8) ..

    mvg
    Rico
     
  8. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    [​IMG]
    [​IMG]

    setup tot nu toe:

    staart 6mm carbon
    vleugel 4mm carbon
    servo's W060/HS50= 2x6= 12 gram
    ontvanger Hitec feather= 8 gram
    batterij 30gram
    folie: oracover en transparante oracover

    gewicht tot nu toe (exclusief stuurlijntjes en roerhoorntjes, inclusief onbespannen staartvlakken)

    115 gram

    best netjes dacht ik zo.. voor een eerste (die niet perfect mag zijn anders is de 2e altijd slechter :p haha)

    :)

    mvg
    Rico.

    ik heb gister wat met torsieveertjes zitten klooien. ging niet echt goed, maar heb al een oplossing voor mijn probleem (getordeerde roertjes)

    maar met 4cm is mijn torsieveertje te kort en komt er te veel kracht op het roertje waardoor het balsa open splijt. dat is op te lossen met secondelijm maar da's weer gewicht..

    mijn torsieveertjes waren 6cm + 2x 2xm in het roer/staartvlak.

    dat is totaal 20 cm staaldraad in het toestel en een beetje stuurdraad (verwaarloos ik voor het gemak even)

    als ik voor staaldraad aansturing zou kiezen (geen druk op de servo's) zit er 2x 30 cm staaldraad in het toestel

    dat is 3x zo veel

    ik had 1 meter van dat spul maar mijn weegschaal meet niet naukeuriger dan 1 gram. met 1 staaldraad geeft hij 0 gram aan

    gezien de onnaukeurigheid ga ik ruim zitten en er van uit dat de hele draad zeg.. 2 gram weegt.

    60cm is ongeveer de helft, dus 1 gram aan staaldraad.
    (maar niet alles op het uiteinde van de staart!)

    20cm is 1 derde gram, maar wel aan het uiteinde van de staart.

    volgens mij (schiet mij maar af als het niet zo is) maakt het dus helemaal niets uit of de aansturing nu met staaldraad is of met een torsieveer.

    - behalve het zuiniger omspringen met de stroom.
    - het gemak van inbouwen.

    kan iemand dit afschieten of bevestigen?
    mvg
    Rico
     
  9. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Rico, je wil een single-pull aansturing maken met visdraad ofzo begrijp ik? Wat voor materiaal gebruik je voor de torsie veertjes? Op mijn HighLight maak ik namelijk gebruik van 0,3mm verenstaal en dat in een [ vorm gebogen. Gaat perfect en scheurt niet uit de depron stuurvlakken. Voor mijn BUG heb ik destijds gewoon 0,8mm staal gebruikt als aansturing voor de roeren. Dit liep binnendoor de koolstof staartbuis zoals te zien is op de tekening. Werkte probleemloos. 0,5mm zou ook een prima alternatief zijn, en is tevens lichter.

    Mijn BUG woog 110 gram als ik me niet vergis. Wel geinig zo'n dingetje. Flinkje hype tijdens het Modelvliegkamp van 2004, maar voor het serieuze zweefwerk presteert hij toch onder de maat. :) Ben benieuwd wat jij ervan vindt overigens...
     
  10. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Hallo,

    Lijkt het maar zo, of klopt het echt dat je bijna geen V-stelling hebt in de vleugel? Te weinig of geen v-stelling resulteert in een slecht te sturen/vliegen Bug... het is echt belangrijk dat je die 10 graden (kan zelfs iets meer) aanhoudt.

    Hans
     
  11. Op de tekening staat 10 cm

    mijn BUG heeft een hoek van exact 10 graden. dat resulteerd in 6.8 cm. Dit is dus eigenlijk teweinig.

    Ik heb nog niet goed kunnen testen. de langste vlucht duurde ongeveer 20 sec. Dat was op de (vlakke) hei.
     
  12. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Nee hoor, 10 graden is een mooie waarde voor een enkele v-stelling...Zelf had ik volgens mij idd 10 cm, wat resulteert in ongeveer 15 graden v-stelling...vloog ook goed! Vorig jaar was er wel een clublid die de Bug met een bijna platte vleugel had gebouwd; daar viel bijna geen bocht mee te draaien.

    Qua vliegtijden/prestaties kun je stellen dat elke gram die je eraf weet te krijgen 1 à 2 seconden vliegtijd oplevert. De best vliegende Bug's bij ons op de club (20 stuks) konden in dead-air 35-40 seconden vliegen. Het loont sowieso de moeite om een SAL/DLG start te maken, je uitgangshoogte verdubbelt dan bijna tov een klassieke "speerworp".

    Hans
     
  13. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    Wat is SAL als ik vragen mag?

    sideway arm launch :?: gokje..

    V-stelling lijkt op de foto idd minder.

    op de tekening staat idd 10cm.
    mijne is ongeveer 8 cm (hoogte van een potje balsa filler :p)

    morgen ff afbouwen.

    [ torsieveertje was trouwens 0.4mm haltronics-staaldraad.

    ik ga het nog een X proberen, maar dan niet met een [ maar met een 90' offset. of zou dat te weinig kracht opleveren voor tijdens een werpstart?

    ik twijfel nog of ik de staart ga bespannen, is afhankelijk van waar het zwaartepunt komt. als die staartlastig is dan zeker niet, maar erg neuslastig dan weer wel denk ik.

    is het een optie om CA hinges te gebruiken ipv de "foliescharnier"? ben er niet zo heppie mee in combinatie met de torsieveertjes..

    mvg
    Rico.
     
  14. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    Hij is AF. jej wat een werk.. (not) :p

    startgewicht komt uit op 120gr. glijhoek gok ik op ongeveer 1:10 ofzo.
    kan nog veel minder, ik heb erg "snel" gevlogen. stukje terug trimmen of wat gewicht naar achteren..
    sturen was wat marginaal, met volle stick's ging die mooi de bocht door. nu de roer-horntjes ongeveer in lengte verdubbeld. maar nog niet zo gevlogen.

    er zit nu een "tijdelijke" staart aan.
    6mm koolstof met níet bespannen 2.5mm balsa V-staart en de aansturing met 0.5mm staaldraad. scharnieren van CA-hinge (in vieren gesneden)
    wordt wel erg vochtig (nat!) in het gras :!:

    ik ga nog een 2e staart maken van 4mm koolstof met torsieveertjes, single pull, en bespannen 2.5mm V-staart

    Ik had een nieuwe Hitec Feather 40Mhz gekocht. die zou 500ft (150m) bereik moeten hebben
    Helaas, na 15 meter als een duif met een hartaanval naar beneden.. 8O gelukkig is die sterk genoeg om wat klappen op te vangen in het gras.. :?
    heb alle overige mogelijk heden (storing, batterij, zender) uitgesloten.
    terug naar de winkel dus.. :(

    en nog wat foto's
    [​IMG]
    [​IMG][​IMG]

    Groeten
    Rico
     
  15. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    HiTec Feather.......BRRRRR....Bagger!!!!!!
    Ik heb in het verleden nooit meer gehaald dan 80 meter in open veld. Maar dit terzijde. 120 gram is redelijk veel voor zo'n Bugje. Honderd gram is netjes maar liever nog iets minder.
     
  16. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    Welke ontvanger raad je aan? dan ga ik em inruilen

    maar ook voor een waardeloze hitec feather is 15 meter écht te weinig!!
     
  17. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Hallo,

    Ik heb ook een Hitec Feather in de Bug gehad en kwam qua reikwijdte eigenlijk niet in de problemen, dus die 100 meter moet haalbaar zijn...

    Voor het Bug clubproject hebben we vorig jaar voor zo'n 15 mensen een setje gekocht van 2xWaypoint 060 en een MZK Penta ontvanger (3 gram). Die Penta ontvanger is heel veel beter dan die Hitec, dankzij de slimme software van Peter Berg die de meeste storing eruit filtert.

    Wel moet gezegd worden dat een aantal gebruikers op dit forum niet heel tevreden waren over de kanaalscheiding. Zelf hebben we daar nog nooit iets van gemerkt in het open veld; ik ken deze verhalen ook alleen maar van zaalvliegers. Een Penta met een korte Azar-antenne heeft een tijdje trouwe dienst gedaan mijn dlg-kist; reikwijdte prima en storing/glitches niet waargenomen.

    De Penta is te koop bij een aantal e-shops in NL en Duitseland en kost ongeveer 35 euro excl. minikristal(euro 6,00).

    http://www.rc.jepe.biz/
    http://www.paf-flugmodelle.de/empfanger/mpfanger.htm
     
  18. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Of de bekende Jeti Rex5 (nieuwste versie) daar gaan gewone kristallen in
     
  19. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb zitten kijkennaar die jeti rex5. Waar kan je die goedkoop krijgen? Ik heb hem al tussen de 30 en 40 euro gezien, maar die 30 euro is wel uit duitsland, dus dan kan je weer de verzendkosten erbij tellen.

    En heeft die ook echt een goede reikwijdte? Er staat op rctechnics ook 1 van 2,9 gram. Waar zit dat verschil dan allemaal in? Wil hem trouwens gaan gebruiken in wat vleugeltjes en DLG

    alvast bedankt
     
  20. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Hallo,

    Die Jeti Rex serie met signaalprocessor (MPD) is een hele verbetering tov de oude Rex serie die erg gevoelig is voor glitches. Die volledige reikwijdte zal idd wel gehaald worden. In de diverse Forums heb ik nog geen rare verhalen over deze ontvangers gehoord, een clublid van ons vliegt de Rex5MPD in een zwevertje wat inmiddels al flink hoog heeft gezeten...geen enkel probleem!

    Bedragen van ongeveer 40 euro zijn normaal voor deze MPD ontvanger (ook in Duitsland!). Die 30 euro is waarschijnlijk voor de "normale" Rex5. en die zou ik echt niet aan durven raden.

    Die ontvanger van 2,9 gram bij RCtechnics kan ik niet vinden...
     

Deel Deze Pagina