Buggy keuze schaal 1/8. Zie door de bomen het bos niet meer

daar zat ik ook aan te denken, alleen vond het verschil tussen de standaard middendiff olie en het geadviseerde , zo hoog.. daarom begon ik te twijfelen

De vraag was meer, circuit ? bashing ? veel asfalt ? losse ondergrond ?

Beter dan standaard :-) Dan kan ik je een paar dingen aanraden :

- Idd, dunnere olie in de diffs. Beetje aanpassen naar je eigen voorkeur.
- Mod achterschoks (zoek maar ff in het Vorza topic) of de langere met andere brug.
- Bescherming van chassis en achtertrein, door middel van mudguards en skidplates.
- Op 4S is de standaard tandwielverhouding behoorlijk 'undergeared', fijnste wat mij betrefd op 4S is 46/18. Qua optrekken maakt het niet zoveel met standaard, maar je krijgt veel meer controle en snelheid.
- Betere servo, de standaard is echt niet zoveel soeps, verschil is echt groot tijdens het rijden met betere servo. Goede servo arm plaatsen, de standaard buigt door met goede servo.

Daarna kun je nog verder gaan met wce spul om bv de speling in de aandrijving te verminderen, maar dan praten we over stevige bedragen.

*edit* Klopt idd, standaard is 100k midden, maar dit zit ergens tussen een fout van HPI of extreem bashing setup, diverse lange topic strings al over geweest in Vorza topic. Maar denk dat iedereen het er wel mee eens is dat 100k een belachelijke waarde is, zelfs met speedruns, op on road banden, op asfalt is het te dik.

Laatst bewerkt:
Altijd offroad, beetje op geimproviseerde offroadcircuits (leiderdorp). De mod achterbrug ken ik, gaat ook nog wel komen.

Mudgeards heb ik, skidplates niet.

denk dat ik dan maar naar 46 18 ga,

heb een goede Savox titanium gear servo, en aluminium servo arm

sorry, mijn auto is minder standaard dan ik dacht.. was alweer vergeten wat ik er allemaal in had gestoken in ruim een jaar tijd..

bedankt voor je uitgebreide post ..

ga eens sparen voor een andere tandwiel setup en olie

De vraag was meer, circuit ? bashing ? veel asfalt ? losse ondergrond ?

Beter dan standaard :-) Dan kan ik je een paar dingen aanraden :

- Idd, dunnere olie in de diffs. Beetje aanpassen naar je eigen voorkeur.
- Mod achterschoks (zoek maar ff in het Vorza topic) of de langere met andere brug.
- Bescherming van chassis en achtertrein, door middel van mudguards en skidplates.
- Op 4S is de standaard tandwielverhouding behoorlijk 'undergeared', fijnste wat mij betrefd op 4S is 46/18. Qua optrekken maakt het niet zoveel met standaard, maar je krijgt veel meer controle en snelheid.
- Betere servo, de standaard is echt niet zoveel soeps, verschil is echt groot tijdens het rijden met betere servo. Goede servo arm plaatsen, de standaard buigt door met goede servo.

Daarna kun je nog verder gaan met wce spul om bv de speling in de aandrijving te verminderen, maar dan praten we over stevige bedragen.

*edit* Klopt idd, standaard is 100k midden, maar dit zit ergens tussen een fout van HPI of extreem bashing setup, diverse lange topic strings al over geweest in Vorza topic. Maar denk dat iedereen het er wel mee eens is dat 100k een belachelijke waarde is, zelfs met speedruns, op on road banden, op asfalt is het te dik.

Mod achterbrug is maar een paar euro, veren kun je eventueel ook hergebruiken, in de mod beschrijf ik wel dat ik andere erop heb gezet. Maar de ball end heeft geen invloed op veren.

Offroad en af en toe circuit (precies wat ik dus ook doe), 8k-10k-5k, je kunt prima wat foetelen door voor 5k en 10k te mixen op ongeveer 8k te maken, heb je maar twee flesjes nodig.

Tandwielen kun je ook 48/18 doen, blijkbaar krijgen de meesten (ik kreeg het standaard er net niet lekker op) die combo er ook zonder problemen op. 48 of 46 maakt niet zoveel. En past de 18T echt niet, zoals bij mij, kan de 46T altijd nog.

Jullie maken de keuze voor mij nu wel erg moeilijk. Pffff.....hardcase of softcase?

Nadeel van forum's vind ik altijd. Opinions are like assholes, everybody's got one :-)

Veiligheid staat bij mij voorop. Wil wat dat betreft daar geen enkele concessies in doen.

In ieder geval wil ik 2x 2S Lipo's in mijn Vorza. Dat staat vast.

Nu nog de keuze: softcase of hardcase?

Nick gewoon doen waar je je het beste/makkelijkste bij voelt.
Het blijven allemaal lipos, gewoon er een beetje verantwoordelijk en voorzichtig mee omgaan, en het is gewoon veilig. Gebruik zowieso een lipo sack om te laden.
De rest snap ik niet echt, als je zowieso 2 accus wilt (zou niet weten waarom?...) dan moet je zowieso hardcase nemen. 2 Softcase gaat niet werken.
Grts

Nick gewoon doen waar je je het beste/makkelijkste bij voelt.
Het blijven allemaal lipos, gewoon er een beetje verantwoordelijk en voorzichtig mee omgaan, en het is gewoon veilig. Gebruik zowieso een lipo sack om te laden.
De rest snap ik niet echt, als je zowieso 2 accus wilt (zou niet weten waarom?...) dan moet je zowieso hardcase nemen. 2 Softcase gaat niet werken.
Grts

Wat ik dan weer niet snap, is waarom je af zou wijken van wat HPI adviseert voor wat betreft de accu's. De regelaar is voorzien van twee Dean's connectors, dus 2 Lipo accu's. Ik zou dus de aansluitingen moeten gaan aanpassen. Nadeel van een 4S pack is ook, als er een cel defect is, kun je gelijk de gehele pack weggooien.
Waarom zou ik dus voor een 4S pack gaan?

Een lipo bag ga ik zeker aanschaffen. Wel zo veilig.

@ Nick

Ik ga het verhaal niet nog een keer vertellen hoor, maar kijk simpelweg wat anderen dan Geertja vertellen en vinden in de diverse topics, daarna mag je zelf je eigen conclusie trekken.

No offense Geertja, maar met jouw verhaal sta je naar mijn mening echt alleen.

*edit*
Qua defect gaan maakt 2S of 4S maar heel weinig uit, de packs moeten 100% gelijk zijn, dus ook een wat ouder gebruikt pack samen met een nieuw pack is echt geen goed idee. Dus of nu 1 van de cellen van de 2 packs kapot gaat, of je een cel defect hebt in je 4S packs, nieuwe kopen moet je toch.

Voordeel van een 4S is simpel, je hebt een stekker minder aan te sluiten in de Vorza, nadeel is dat er geen goedkope (lees Hobbycity) 5000mAh+ of 40c+ packs te koop zijn en je dus aangewezen bent op de 2s packs.

Laatst bewerkt:
@ Nick

Ik ga het verhaal niet nog een keer vertellen hoor, maar kijk simpelweg wat anderen dan Geertja vertellen en vinden in de diverse topics, daarna mag je zelf je eigen conclusie trekken.

No offense Geertja, maar met jouw verhaal sta je naar mijn mening echt alleen.

*edit*
Qua defect gaan maakt 2S of 4S maar heel weinig uit, de packs moeten 100% gelijk zijn, dus ook een wat ouder gebruikt pack samen met een nieuw pack is echt geen goed idee. Dus of nu 1 van de cellen van de 2 packs kapot gaat, of je een cel defect hebt in je 4S packs, nieuwe kopen moet je toch.

Voordeel van een 4S is simpel, je hebt een stekker minder aan te sluiten in de Vorza, nadeel is dat er geen goedkope (lees Hobbycity) 5000mAh+ of 40c+ packs te koop zijn en je dus aangewezen bent op de 2s packs.

De battery tray van de Vorza heeft aan beide kanten uitsparingen, dus ik begrijp niet waarom die hardcase lipo's moeilijk gaan passen?

Kijk eens naar de volgende foto:

39236824.jpg

Die uitsparingen zijn toch niet voor niks? Sorry, maar ben eigenwijs.

Sorry snoebel, aleen jij bent dat.
Wat ik zeg is logisch en klopt, kijk op buitenlandse forums waar comments zoals de mijne eerder de boventoon voeren in dergelijke discussies over lipos in 1/8 scale offroaders door mensen die er volgens mij zelfs nog aardig wat meer van snappen als jij en ik.
De mensen die er wat vanaf weten weten dat er aan bijde kanten voor en nadelen zijn, zoals kurtje die al zegt dat het eigenlijk zo weinig uitmaakt dat je het persoonlijke voorkeur kunt noemen.
Maargoed 6S is zowieso te snel en softcase is levensgevaarlijk - ©snoebel

De battery tray van de Vorza heeft aan beide kanten uitsparingen, dus ik begrijp niet waarom die hardcase lipo's moeilijk gaan passen?

Kijk eens naar de volgende foto:

39236824.jpg

Die uitsparingen zijn toch niet voor niks? Sorry, maar ben eigenwijs.

O, dat is je vraag :-)

Nou het makkelijkst erin gaan deze :

T4500-4-30HC(1).jpg

Dan heb je maar 1 stekker om aan te sluiten, verder niks nodig.

Daarna krijg je deze packs :

turnigy5000hdroar-17976.jpg

Dan heb je twee stekkers aan te sluiten, doordat kabels vrij dik zijn is het niet echt makkelijker ze netjes weg te werken, maar heel kort maken helpt wel.

Als laatste de packs met geen vaste kabels :

17265.jpg

Ze zitten als gegoten, da's geen discussie :

vorza1109095.jpg

Maar je moet een kabel maken tussen de packs en de stekkers van de ESC, kunt twee kabels maken, eentje per packs, of een doorlus maken tussen de packs en een enkele stekker gebruiken.

De kabel die je erbij zit gaat denk ik niet passen, omdat de stekker recht is en je niet zo heel veel plaats meer over hebt zul je moeten kijken naar bv deze connector :

losb9387.jpg

Alledrie gaan er dus prima in, maar de een heeft wat voor en nadelen ten opzichte van de anderen.

Tuurlijk, het allermooiste is een 6000mAh packs, 4S (of zelfs 5S) en 50c+, maar die heb ik nog niet betaalbaar kunnen vinden. Ze zijn er trouwens wel hoor :

ORI14050-450.jpg

Maar dan spreken we wel over 250 dollar adviesprijs.

Laatst bewerkt:
Sorry snoebel, aleen jij bent dat.
Wat ik zeg is logisch en klopt, kijk op buitenlandse forums waar comments zoals de mijne eerder de boventoon voeren in dergelijke discussies over lipos in 1/8 scale offroaders door mensen die er volgens mij zelfs nog aardig wat meer van snappen als jij en ik.
De mensen die er wat vanaf weten weten dat er aan bijde kanten voor en nadelen zijn, zoals kurtje die al zegt dat het eigenlijk zo weinig uitmaakt dat je het persoonlijke voorkeur kunt noemen.
Maargoed 6S is zowieso te snel en softcase is levensgevaarlijk - ©snoebel

Boh, jij geeft ook niet op ook he. In hoeveel topics hebben we het hier nu al over gehad ?

6S is een kwestie van smaak, ik vind 4S meer dan voldoende met een 2200kv motor, 5S zou nog kunnen, 6S vind ik overkill. Moge duidelijk zijn dat je een buggy met 2200kv en 6S (en dus bijna 50.000 RPM) funest is voor de aandrijflijn, als je dat soort snelheden wilt doen kun je volgens mijn bescheiden mening beter kijken naar bv een Serpent 966e, daar kan het niet hard genoeg gaan. De wedstrijd buggy rijders rijden met 1800-1900kv motors en 4S, geloof me, als het sneller zou gaan door andere motor of 6S was dat de keuze van hun geweest. Als ik het advies geef om 4S te rijden is dat om normaal te bashen of zelfs voorzichtig te proeven aan circuit rijden, voor de meesten meer dan genoeg power en snelheid met juiste vertanding. 6S is leuk qua snelheid, maar hoeveel mensen kopen er nou een Vorza om speedruns te doen ?
Daar is op zich niks mis mee, ieder zijn ding. Maar ga me nou niet vertellen dat het nog controleerbaar is op die snelheid met een buggy.

Ik heb nooit gezegd dat softcase lipo levensgevaarlijk is, ik ben alleen van mening dat hardcase veiliger is. Punt.

En ja, ik weet ook echt wel dat er mensen zijn die probleemloos rijden met softcase lipo's, sterker nog, ik gebruik ze ook in de Merv en Revo. Daar zitten ze in het chassis en een stuk beter beschermd. (2200mAh 2S in Merv en 2x 9000mAh SMC 2S in Revo)

Laatst bewerkt:
Van mij hoeft het niet door te gaan ik heb vaak genoeg al aangegeven dat ik het weinig uit vind maken.
Ook dit soort opmerkingen van mij zie jij blijkbaar over het hoofd:

"Nick gewoon doen waar je je het beste/makkelijkste bij voelt."
"Dus als je geen goede 4S hardcase kunt vinden kun je gerust softcase gebruiken."
Als ik voor een normale prijs een GOEDE hardcase accu kon kopen had ik dat ook gedaan, zoals ik al eerder heb aangegeven. Maar goedkope hardcases zijn mij de moeite niet, en mensen die er aardig meer van weten zijn het daar mee eens. Zeker bij de 4S hardcase van HK
Ook zit hij praktisch net zo goed beschermd als in die traxxas wagens
Het is allemaal wel duidelijk en een discussie van niks verder.

Over die snelheid is gewoon smaak idd, maar zeggen dat iets te snel gaat en verder niks klopt niet, te snel waarvoor? ik kan hiermee prima offroaden en redelijke speedruns doen tussendoor, hij is nog niet opgestegen of uit mijn zicht geraakt.
Als je het zelf niet controleren oid is dat een ander verhaal, of je op een track rijd en weinig ruimte heb

PS ik zou niet weten wat er 'op te geven' valt eigenlijk? kzeg namelijk nergens dat het een of het ander per definitie veiliger is....

Laatst bewerkt:
Mod achterbrug is maar een paar euro, veren kun je eventueel ook hergebruiken, in de mod beschrijf ik wel dat ik andere erop heb gezet. Maar de ball end heeft geen invloed op veren.

Offroad en af en toe circuit (precies wat ik dus ook doe), 8k-10k-5k, je kunt prima wat foetelen door voor 5k en 10k te mixen op ongeveer 8k te maken, heb je maar twee flesjes nodig.

Tandwielen kun je ook 48/18 doen, blijkbaar krijgen de meesten (ik kreeg het standaard er net niet lekker op) die combo er ook zonder problemen op. 48 of 46 maakt niet zoveel. En past de 18T echt niet, zoals bij mij, kan de 46T altijd nog.

oh die mod achterbrug, dacht ik te kennen (hoge shocktower en langere veren) maar je bedoelt dan toch wat eenvoudigers, ik ga het topic daarvoor nog wel eens uitpluizen. bedankt voor de tips..

Ook zit hij praktisch net zo goed beschermd als in die traxxas wagens

Dit is duidelijk nog een groot verschil, bij de Vorza ziet hij zijkanten en bovenkant bloot :) Bij een traxxas zit hij in een case...

Geertja hoe lang ben je met die Vorza bezig? Als ik het goed heb komt die nog ergens van een kennis van mij? Hier zijn mensen die al jaren bezig zijn met het rc gebeuren, en toch blijf je vasthouden aan dat feit.

Je zegt ik zou liever een lipo brand in een auto hebben als binnen, ik heb er liever geen... Binnen heb ik een brandzak om op te laden, in de auto liever een hardcase. Op wedstrijden is het niet voor niets verplicht, gebruik je softcase maak je een case errond geen probleem... Die regels zijn er echt wel voor iets ;)

Ik veroordeel niemand hoor die soft of hardcase gebruikt, maar je moet een beetje relativeren ;)

6S is hoe je het draait of keert nefast voor de aandrijflijn. De MMM kan dat aan (al zijn er meerdere defecten op 6S als op 4S) maar je aandrijflijn, pinnetjes, asjes, spur/pinion etc... slijten echt allemaal dubbel zo snel :) Er komen gewoon stukken meer krachten en plotselinge krachten op al die onderdelen te staan...

Trouwens ik gebruik niet alleen de turnigy hardcases, ik heb ook wel hardcases die een stukje meer kosten :) Softcase heb ik ook eentje, in mijn Sanwa M11x :D

Dat is nou precies wat ik al die tijd gedaan heb, het relativeren.
Alles wat ik eigenlijk heb gezegd is dat het weinig uitmaakt.
Hier heeft een bepaald iemand blijkbaar grote problemen mee.

Om die traxxas plastic bakjes die aan de zijkanten aan hangen zo zaligmakend te noemen? whatever, ik ben het daar niet mee eens.
Vind de accu tray met batterystraps en schockdempend materiaal die minder kans heeft om klappen te krijgen toch iets veiliger, als je daar anders over denkt oke.

Die slijtage zal mij een worst wezen, ik heb dit ding om bruut en snel te rijden. Die slijtage neem ik heel graag voor lief? Wat zal het kosten? voor 30 dollar oid heb je alle aandrijfassen + diffcups nieuw en dat is het enige wat je er echt sneller doorheen zal gaan jagen, + setjes banden natuurlijk.

Wat ik heb gezegd over die goedkope 4S hardcase die ook jij gebruikt is gewoon een keihard feit. Prove me wrong de ervaringen zijn er plenty.
Ik zal er geen woorden meer aan vuil maken, heb het wel gehad zo.
Grts

Zal me vast een ban opleveren maareuuhhhh: Kunnen jullie niet gewoon je bek houden ipv welles nietes ? Ieder heeft zijn mening ... probeer je mening dan niet aan de andere op te dringen.

Zo en nu zal het wel ff een tijdje geen MBF lezen meer worden ;)

Geertja hoe lang ben je met die Vorza bezig? Als ik het goed heb komt die nog ergens van een kennis van mij?

Denk dat ik die 'kennis' ken :p.
Heb die vorza een klein half jaar geleden van de hand gedaan, net voor dat ik de eco kocht.
Ik weet uit ervaring dat er verrekt weinig plaats is onder de body, maar heb daar zonder ongelukken ook softcase lipo's in gebruikt (gelukkig).

Voor mijn wagens gebruik ik op dit moment enkel hardcase lipo's, net iets veiliger tegen penetratie van de lipo.

Nu, ben zelf nog niet lang met rc bezig, maar weet dat ze op zowat alle clubs eisen dat je lipo's hardcased zijn. Of je nu een hardcase koopt of een softcase zelf van een hardcase voorziet zal niemand een worst wezen.
Dus maak er een doorzichtige case rond en je kan zien wat er met je lipo gebeurd en houdt het veilig(er).

@Pinky, toch altijd even opgewekt :D. Lezen kan altijd, ook met een ban :p.
En in weze heb je ook wel een punt (dat ik negeer, want het is en blijft een forum :p).

Back