Buigen van relingwerk

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door verwef, 6 aug 2003.

  1. verwef

    verwef

    Lid geworden:
    10 jul 2003
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ben op zoek naar een buigijzer(tje) voor 2 mm staf messing en of 3 mm staf aluminium om relingwerk en stuur inrichting voor mijn Rubin buigen. Wie o wie kan mij vertellen waar ik deze kan verkrijgen? Wie heeft er een andere oplossing gevonden om dit strak te buigen?

    Wel leverbaar (Toemen, vriendelijkheid kent geen grenzen!!) een buigijzer voor 2 en 3mm buis gevonden, heeft iemand hier ervaring mee of deze ook voldoet voor staf?
     
  2. bol

    bol

    Lid geworden:
    30 apr 2002
    Berichten:
    736
    Locatie:
    poeldijk gem:_Westland
    volgens mij moet je staf ook gewoon met de hand kunnen buigen
    voor buis heb je wel een buigijzer nodig i.v.m. knikken
     
  3. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Hallo Verwef,

    de messing staaf kun je gewoon buigen met een combinatietang en je handen, wil je een radius gebruik dan een rondbektang.

    Als je dikkere messing wil buigen gloei hem dan eerst uit. ( Roodgloeiend maken met een vlam en afkoelen).

    Buigen van aluminium kan ook, maar ligt aan de kwaliteit van de aluminium, je hebt buigbare maar ook een soort die breekt als je hem wilt buigen.

    André
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Als je nou een staaf van iets over een grote radius wil buigen. Of mischien een bepaalde vorm wil aanbrengen, dan kun je deze vorm van hout maken op een plaat en het materiaal hiertussen buigen. Zo kan je er ook meerdere maken die dan precies de zelfde vorm hebben.
     

Deel Deze Pagina