Buikwiel, waar te krijgen???

Hoi,

Ik ben op zoek naar een eenvoudig buikwiel, zoals die vaak bij zwevers gebruikt worden. Ik heb al diverse online shops doorgespit, maar krijg het niet gevonden.

Is buikwiel de juiste naam? Waar kun je deze krijgen?
Wat is de Duitse/Engelse term (met Radkasten kom ik er niet)?

Ik kan tot nu toe alleen een paar (erg dure) intrekbare landingsgestellen vinden. Heb bij Natterer, Hobbycity, Lindinger etc. gezocht, maar heb zo'n vermoeden dat ik de verkeerde zoekterm gebruik... :?

Ik heb voor de duidelijkheid een plaatje uit de handleiding van een Graupner zwever geknipt, ik zoek dus zoiets, kant en klaar, kast, as en wiel. Gat in romp maken, dit erin schuiven en klaar.

buikwiel.jpg

bij de discis van graupner is er een bijgeleverd. misschien staat daar in de handleiding een onderdeelnummer van?? is ok niet al te moeilijk om zelf te maken denk ik.

bij de discis van graupner is er een bijgeleverd. misschien staat daar in de handleiding een onderdeelnummer van?? is ok niet al te moeilijk om zelf te maken denk ik.

De plaatjes en de tekst komen uit de bouwbeschrijving van de (nieuwe) discus (1200);)
Er staat nergens een bestellingsnummer (tenzij ik er heb overgekeken).

grts

niels

Misschien is het handig er even bij te zetten waarvoor je hem wil gebruiken.
Welke afmeting de zwever heb zeg maar.

Robert& Niels, heb 'm inderdaad uit manual van de Discus geknipt :oops: Staat geen nummer bij helaas. Uit manual blijkt wel dat het uit meerdere nummers bestaat die samen het setje vormen.

Bertus, wil 'm in mijn Easystar zetten, nu heeft die een klein duwtje nodig om op gras te kunnen starten, met wiel in romp verwacht ik fatsoenlijke grondstarts te kunnen maken, zo'n zweverwiel is subtiel, steekt niet uit en dus niet kwetsbaar en nauwelijks van invloed op aerodynamica etc. Lijkt me wel een experiment waard :yes:

Johan, bedankt voor nummer :D, maar dat is van een los wiel, zoek een setje, met "radkasten" erbij.

Bedankt voor reacties, maar tot nu toe nog geen setje gevonden ?! :(
Ik kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben die hiernaar op zoek is, dit moet toch zo te krijgen zijn? Maar waar??? :confused:
Zelf maken is natuurlijk een optie, maar voorkeur gaat naar setje (kast nauwelijks groter dan wiel, licht en eenvoudig).

Ik denk dat er met een licht toestel als een Easystar geen winst te halen valt; het toestel zal niet zwaar genoeg zijn om het wiel aan de vaste grond te krijgen, het blijft min of meer hangen op het gras. De weerstand van de grashalmen die langs de romp aaien raak je niet kwijt met een wiel.

Zullen we samen zo'n DIscus kopen, hou jij het wiel en dan behelp ik me wel met de rest... :D

Hahaha, mooi voorstel Bart, ik zal er eens over nadenken :hammer:

Veld waar wij vaak vliegen is erg strak (kijk hier maar eens, daar zie je ook starts door een duwtje te geven), verwacht in de "koeiewei" waar ik regelmatig vlieg er geen baat bij te hebben, maar op zo'n strakke grasmat denk ik dat het voldoende is voor normale grondstart :yes:

Hoi Johan,

Had je vorige bericht net gemist (was mijn laatste reply aan het tikken, daarna PC uit :oops:).
Kastje wil ik om geen bewegende delen in de romp te hebben en geen vuil binnen te krijgen. Wat zijn IMA's???

IMA was de Firma van Willem Braveboer .

Heeft veel styro modellen gehat en was mede de beginner met het indoor gebeuren .

Asjes uit hout werd veel gedaan op de hercules en transall .
67384954ec48b0ea9.jpg

Is sterk genoeg

67384954ec48e0869.jpg

Weegt 20 gram

Heeft iets langer geduurd als 5 min . :D

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de foto's Johan :thumbsup:
Zelf maken is geen probleem, zeker niet met voorbeeld (waarom houten as???), ik heb momenteel echter geen hobbyruimte waar alles "klaar" ligt, i.v.m. verbouwing waardoor m'n spullen verspreid over huis, zolder etc. liggen :(

Ik moet dus spullen tevoorschijn gaan halen, als ik toch een wiel moet bestellen of halen (heb ik zo niet liggen), zou ik graag een kant-en-klare versie nemen :yes:

Als je ziet wat je allemaal kunt krijgen, verbaas ik me hoe langer hoe meer dat zo'n wielsetje niet zo te krijgen is... :?

Nog iemand met de gouden link of binnenkort maar aan het knutselen gaan?:confused:

Houten asje omdat het licht en sterk genoeg is . ;)
Het is ook makkelijk te verlijmen .

Dat ABS asje bij dat setje is lang zo sterk niet .

Zal hem effe in een Twinstar inbouwen , word de grondstart ook makkelijker . :D

En als je al 25 jaar modellen bouwt heb je gewoon heel veel in huis (en op de zolder)

Mvg Johan

Haha, ik geloof je direct Johan, heb het wel eens gezien :shock: en dan ben ik nog niet eens op je zolder geweest :rolling:
Voor Twinstar was een tweede setje nodig, Jeroen heeft er één (deze dus) en denkt er ook aan om die op wielen (laag bij de grond) te gaan zetten 8)

Gat gesneden (nieuw breekmesje nemen)

6738495607ac01397.jpg

Plaats van de houtjes getekend .

6738495607ac3fec7.jpg

En dat ook uit gesneden .

6738495607ac6b612.jpg

Past perfekt en gezekert met een paar druppels CA . ;)

6738495607c89c90d.jpg

Mvg Johan

Goed bezig Johan :thumbsup:

Dat bedoel ik nou, als je setje eenmaal hebt, zit ie er in no-time in :yes:
Laat je het even weten als je ermee gevlogen hebt? Ben benieuwd naar de ervaringen 8)

Vorige zondag er mee gevlogen en bodenstart gemaakt.
Is na 5 meter in de lucht .
Je moet wel met de rolroer werken om hem recht te leggen door dat eene wieltje . :D

Kon alleen maar 1 vlucht maken omdat een gws propje gescheurt was en afbrak door de kou .
Die kunnen niks hebben met de vorst .

en ik hat natuurlijk geen reserve mee . :(

Mvg Johan

Back