[build] Flugmodell Chopper in 3mm XPS - sub250

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Maarten-Corsair, 28 sep 2022.

  1. Maarten-Corsair

    Maarten-Corsair

    Lid geworden:
    25 mrt 2020
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik ga mijn eerste stapjes zetten in de wereld van het RC-vliegen :thumbsup:

    Allereerst ga ik beginnen met de bouw van de Chopper van Flugmodell.

    sidenote: ik ga zeker ook nog langs een lokale vliegclub.....dit om fatsoenlijk te leren vliegen en natuurlijk kennis te maken met collega-vliegers. Ik wil echter even laagdrempelig kijken of ik het bouwen an sich als onderdeel van de hobby mij ook aanspreekt.

    https://www.flugmodell-magazin.de/downloads/trainer-und-feierabend-modell-chopper/


    Ik gebruik voor de bouw 3mm XPS ondervloer van de Karwei.


    De reden dat ik met snijden en plakken start is om te zien of ik de (model)bouw leuk vind om te doen. Het wordt mijn eerste toestel dat ik ga maken.

    Gister heb ik een beginnetje gemaakt met het snijden van enkele onderdelen en dat vond ik al erg leuk om te doen, een tube UHO POR is onderweg met PostNL.

    Heerlijk ontspannen aan de werkbank met een muziekje en kopje thee lekker creatief bezig zijn.

    Stay tuned for more :D
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2022
  2. Maarten-Corsair

    Maarten-Corsair

    Lid geworden:
    25 mrt 2020
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Amersfoort
  3. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Hey wat leuk, mooi model heb je gekozen, en het schiet al aardig op. Probeer zo licht mogelijk te bouwen, klinkt stom maar het is wel de sleutel, vraag je bij elk onderdeeltje af of je het echt nodig hebt en of het niet lichter kan. Ik pak de chips en nootjes erbij en ga je volgen.
     
  4. Maarten-Corsair

    Maarten-Corsair

    Lid geworden:
    25 mrt 2020
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Amersfoort
    Thanks, welkom aan boord :)

    ik heb lang gezocht en denk dat dit een heel leuk toestel is om te leren bouwen en ook een beetje wegwijs te worden in servo”s, motoren en terminologieën als thrust en dergelijke.

    Wel ga ik braaf de handleiding even volgen, met wat meer bouwervaring kan ik later wat meer gaan “freestylen”.

    het is ook een relatief fors toestel met 60cm lengte en een spanwijdte van 75cm, dus geen onstabiel klein zwabberding ;)

    Morgen ga ik eerst even langs RC-Planes hier in Barneveld voor wat plankjes 3mm balsa en de 2 servotjes die ik dan alvast heb voor tijdens het bouwen.
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2022
  5. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Zeker met balsa moet je uitkijken met het gewicht. Per mm dikte mag het balsa 10 gram wegen. 10x100cm.
    Dus een plankje van 3mm mag hooguit 30 gram wegen. Als je zelf geen weegschaaltje hebt vraag dan ernaar in de winkel. Je mag best alle plankjes wegen hoor.

    Voor liggers 15mm per mm maar zwaarder moet je echt niet gaan. Ook de nerfrichting is bepalend voor wat je ermee gaat doen.
     
    Bruno van Hoek en Maarten-Corsair vinden dit leuk.
  6. Maarten-Corsair

    Maarten-Corsair

    Lid geworden:
    25 mrt 2020
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Amersfoort
    Vrijdag even langs RCplanes in Barneveld voor balsa, de twee aanbevolen servos (met 0 ervaring maar even niet gekozen voor Aliexpress experimenten, ik kan deze altijd nog hergebruiken in de toekomst ) en een tube UHU POR lijm.

    UHU.jpg

    Via amazon is een servo tester onderweg.

    Het plankje is 42 gram.....in de bouwtekening staat dat er " balsa 3mm Hart" gebruikt moet worden.

    Op een Duits forum tref ik:

    Zitat von »http://www.balsaworld.com/holzbeschreibung.htm«


    Ultra-Leicht: Unter 0,07 g/cm3 (70 kg/m3), technisch praktisch nicht verwendbar und auch nicht im Handel.
    Weich: Von 0,07 bis 0,125 g/cm3 (70-125 kg/m3)
    Mittelhart: Von 0,125 bis 0,175 g/cm3 (125-175 kg/m3)
    Hart: Von 0,175 bis 0,25 g/cm3 (175-250 kg/m3)
    Extra-Hart: Über 0,250 g/cm3 (250 kg/m3), verwendet für einige besondere Anwendungsbereiche.


    Het plankje is 3mm x 10cm x 100cm = 0,3 x 10 x 100 = 300 cm3

    Het plankje mag volgens bovenstaande tussen de 52,5 gram en 75 gram wegen.

    Ik ga het in elk geval er maar even mee proberen :)
     
  7. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Nou dan lig je mooi op gewicht. Ik had max. 45 gram gezegd bij 3mm. Je hebt er in elk geval op gelet en volgens mij is dit dan precies goed.

    Welke servo's heb je gekocht en hoe zwaar zijn deze?Ben ik wel naar benieuwd.
     
  8. Maarten-Corsair

    Maarten-Corsair

    Lid geworden:
    25 mrt 2020
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik keek even naar je 30 gram @ 3mm dikte.......die plank van 100x1000mm zou dan 30 gram mogen wegen. Maar de handleiding gaf aan om balsa "Hart" te gebruiken en dan is het zelf nog iets te licht als ik dat staatje hanteer :).

    met de 45 gram voor spanten kom ik inderdaad prima uit.

    De servo's zijn de Hi-Tec HS-40

    https://www.multiplex-rc.de/produkte/112040-servo-hs-40

    Gewicht: 0.005 Kg , oftwel 5 gram.....ik lees ook 4,8gram op diverse andere websites maar dit is van Hi-Tec/Multiplex zelf
     
  9. Maarten-Corsair

    Maarten-Corsair

    Lid geworden:
    25 mrt 2020
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Amersfoort
    Kleine vordering gemaakt.

    Het XPS foam is gesneden, dus tijd voor het balsa. Ik heb wat onderdelen uitgesneden zodat ik deze kan verlijmen.

    wat een ontzettende leuke hobby, lekker ontspannen de onderdelen snijden en rustigjes aan verlijmen. Lekker leerzaam ook...materialen......maar ook electronica-zaken om mijzelf eigen te maken.

    Vanavond nog even een stukje verder, dan gaat de motordrager op zijn plek in elk geval.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • Fuse.jpg
      Fuse.jpg
      Bestandsgrootte:
      253,3 KB
      Weergaven:
      82
  10. Maarten-Corsair

    Maarten-Corsair

    Lid geworden:
    25 mrt 2020
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Amersfoort
  11. Maarten-Corsair

    Maarten-Corsair

    Lid geworden:
    25 mrt 2020
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Amersfoort
    Ff wennen aan dit forum met de foto bestanden, to be continued
     
  12. Maarten-Corsair

    Maarten-Corsair

    Lid geworden:
    25 mrt 2020
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Amersfoort
  13. Maarten-Corsair

    Maarten-Corsair

    Lid geworden:
    25 mrt 2020
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Amersfoort
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  14. Maarten-Corsair

    Maarten-Corsair

    Lid geworden:
    25 mrt 2020
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Amersfoort
    bij het lijmen van de XPS plaat van mijn vliegtuigje smolt de smeltlijm stukjes van de plaat weg.

    ik kon net op tijd wat lijm weghalen en afkoelen door te blazen maar het scheelde weinig of de vleugel was niet vastgelijmd maar losgesmolten.

    Grote boosdoener in dit verhaal is mijn KWB lijmpistool met 11mm lijmstiften, deze gaat tot 195 graden en dat is dus iets te veel van het goede.

    Dus op Amazon maar even de Dremel 930 gekocht, die is instelbaar op 105 óf 165 graden en gebruikt lekkere dunne 7mm lijmstiften met een kleine precisietip :)
    Er zijn dan ook 2 verschillende soorten stiftjes, met 105 graden Lowmelt en 165 graden highmelt.


    19 euro d:)b

    https://www.dremel.com/nl/nl/p/dremel-lijmpistool-930-930-18hobby-v470
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2022
  15. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Het is niet instelbaar tussen 105 en 165 graden, maar je kunt kiezen uit 105 of 165 graden. ;) Ik heb 'm ook, is een fijn lijmpistool. :cool:

    Heb 'm zelf via Conrad gekocht, daar waren de lijmpatronen ook het goedkoopst een jaar geleden.
    GG01 sticks zijn voor de hoge temperatuur (165 graden)
    GG02 sticks zijn voor de lage temperatuur (105 graden)
     
  16. Maarten-Corsair

    Maarten-Corsair

    Lid geworden:
    25 mrt 2020
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Amersfoort
    hoi Alm,

    dank je wel, ik heb mijn post even verbetert, ik was iets te enthousiast aan het typen geslagen.

    "Dus op Amazon maar even de Dremel 930 gekocht, die is instelbaar op 105 óf 165 graden en gebruikt lekkere dunne 7mm lijmstiften met een kleine precisietip :)
    Er zijn dan ook 2 verschillende soorten stiftjes, met 105 graden Lowmelt en 165 graden highmelt."

    Bedankt voor je aanvulling in elk geval, ik ben ook heel benieuwd hoe die mij gaat bevallen. Het werken met zo'n lijmpistool is supermakkelijk en ook voor andere klussen is het (tijdeijk) vastzetten met smeltlijm een hele handige om als optie te hebben in het gereedschap-arsenaal.

    Vrijdag komt die binnen :)
     
  17. Maarten-Corsair

    Maarten-Corsair

    Lid geworden:
    25 mrt 2020
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Amersfoort
    Allereerst even een dankwoordje naar forumlid Berto :thumbsup:

    voor het verlijmen van de servos moesten deze gecentreerd worden. Aangezien mijn tester nog onderweg was vanuit Amazon had ik hem een berichtje gestuurd of hij mij misschien kon helpen.

    Afgelopen woensdagavond even naar Zeewolde gereden en kennis gemaakt met een zeer bevlogen RCvlieger in zijn mooie garage/workshop vol vliegtuigen en onderdelen, lekker even gekletst over de hobby en met 2 gecentreerde sevotjes kon ik weer huiswaarts.

    Berto, heel leuk om je ontmoeten en nogmaals hartelijk dank dat je mij even wilde helpen, top!!!.



    Vandaag vleugel 2 gemonteerd……met mijn nieuwe Dremel lijmpistool, wat een verademing.

    Superfijn dingetje met die 7mm lowmelt stiftjes, komt nog meer dan zat uit en lijmt erg goed. Geheel druppelloos ook en een handige kleine spuitmond om makkelijk overal bij te komen.


    ook de servos gemonteerd, middels een template uit de bouwtekening.


    wordt al een heuse vliegmachine :)
     
  18. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Ben wel benieuwd hoe je servo's kunt centreren, met digitale heb ik er wel van gehoord dat je meer kunt instellen maar van analoge niet?
     
  19. Maarten-Corsair

    Maarten-Corsair

    Lid geworden:
    25 mrt 2020
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Amersfoort
    ze zijn in het midden gezet, met de armpjes 90 graad (dus haaks) op de lengterichting van de servo.

    dit omdat ik na het vastlijmen van de servo niet meer met een schroevendraaier bii het schroefje kan komen.

    hoe het ook heet, ze staan nu zo recht mogelijk conform bouwinstructie. Later als ik groot ben en ook een zender, accu en esc heb kan ik finetunen.

    ik ben nog erg groen in de wereld van RC en door zelf te bouwen leer je een hele hoop, ik vind het ook erg leuk te doen.

    zondag even acrylverf halen, ik heb een leuke paintjob in gedachten ;-)
     
  20. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Verlengsnoertje met een dimmer ertussen kan ook een oplossing zijn. :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina