Hallo, Ik heb voor mijn speedboot een buitenboordmotor gekocht. Aangezien deze vrij schaars zijn heb ik hem maar bij ali besteld. Kwaliteit ziet er goed uit alleen slipt de flexibele as heel erg er valt bijna geen normaal gas mee te geven , is dit te verhelpen?
kwaliteit is dus toch niet zo goed als je denkt. begrijp alleen niet hou de as zou kunnen slippen. Kijk alle koppelingen eens na, vermoed dat er een schroef onvoldoende is aangedraaid. flexi assen kunnen ook maar in 1 richting draaien , in de verkeerde draairichting gaat ie stuk.
Ik heb ook zo'n motortje en ik denk dat Marc gelijk heeft dat het om een los schroefje van de koppeling gaat. Wat "normaal gas geven" betreft, de gebogen flex-as levert dermate veel weerstand op dat je wel een dot gas moet geven om de as aan het draaien te krijgen. Als de as eenmaal draait kun je wel weer gas terugnemen. Soepel langzaam varen met deze motortjes is denk ik niet echt mogelijk en dat is wat mij betreft ook een groot nadeel van dit type buitenboord motortjes. Vanwege de hoge weerstand van de flex-as is oververhitting van het motortje ook een potentieel probleem. Ik heb zelf de kunststof askoker vervangen door een van messing pijp en heb ook een andere glijlager gemonteerd maar dat levert in mijn optiek weinig winst op. Ben er tot nu toe niet in geslaagd om een passend brushless motortje te vinden dat qua koppel beter presteert dan het originele brushless motortje van deze outboard. Groet, Arjan
Hallo Arjan. ja wat jij zegt klopt denk ook wel ja. want als die eenmaal draait is het goed te regelen en het klinkt vrij bekend allemaal. en goed insmeren met vet? en wat voor vet? dan word de weerstand ook minder neem ik aan.
Ik wil hier nog even op terug komen Arjan, Ik heb de esc draadjes wat ingekort en met een 3s lipo gaat die aardig rond zonder al teveel gas te geven. Bij mij in ieder geval.
Faab: Vraag anders eens aan Lex Verkuijl hier op het forum. Die heeft ervaring met zijn 152Vo-scheepjes met buitenboord-motoren.
Meen dat maar 1 draairichting mogelijk was met flex-as??? Verder kwam ik het smeren een een tijd gele tegen... in de behandeling van bouwwijze en constructies van een Riva dacht ik... Werd er met regelmaat met WD40 gesmeerd... dat waren wel wedstrijd bootjes... dus elekctro-speed. Ik verbaasde me er over... want WD40 blinkt niet uit in smeren... Maar werd per heat gesmeerd? Of op gezette tijden... @HendricX kan er vast meer over vertellen... en zeker ook @pompebled Heren zijn bekend met constructies snelle aandrijvingen! Gr Bas
Alles wat je koopt, moet je vóór gebruik demonteren en nalopen op niet of slecht aangedraaide en geborgde verbindingen/stelschroefjes. De spullen zijn in de fabriek geassembleerd (vaak niet eens erg goed), het vaarklaar maken moet je zelf doen... Heb je een linkje naar deze BB-motor? Groeten, Jan.
Ja ik draai alleen vooruit en ik smeer met teflonspray. maar doet het nu goed hoor en ik vaar geen uren dus weinig slijtage
https://nl.aliexpress.com/item/4000133408539.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dneG9ih De link. Overigens draait die nu goed en naar behoren!