Buitenloper keuze voor Calmato

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door djjr, 17 jun 2009.

  1. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Ik heb een calmato met 6,5cc brandstofmotor. Deze wil ik graag vervangen voor een elektromotor. Nu weet ik niet precies welk type ik het best kan gebruiken. Ik ben bij rctechnics de volgende tegen gekomen. Kan iemand mij vertellen of hier een geschikt model tussen zit. Graag zou ik op 3s vliegen om dat ik al een paar accu's heb 4000mAh 3s. 15c



    BM2908 Brushless Outrunner 1100KV
    BM2915 Brushless Outrunner 930KV
     
  2. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Laatst bewerkt: 17 jun 2009
  3. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Welke maat Calmato, de .60 of .80? In ieder geval zijn de twee voorgestelde motoren veel te licht. Mocht je vaker in het buitenland bestellen dan is deze motor een goede keuze voor 3S in combinatie met een APC-E 10x5 propellor. Of deze motor met een APC-E 11x5,5.

    Op een 3S LiPo ga je tenminste 1100Kv nodig hebben. 1200Kv of meer ben je beter af gezien de ervaringen met een 1400EP die op 3S het pas lekker deed met de 1450Kv en een APC-E 10x5.
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2009
  4. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Het is de standaard brandstof Calmato hoogdekker. Er zit nu de standaard 6,5cc (gx40) motor op met een 12x6 prop. Span is 1550mm gewicht volgens de spec. 2,4kg.

    Buitenland bestellen geen probleem.
     
  5. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    @sleurhutje: zelfs die motors zijn nog aan de lichte kant lijkt mij. Ik zou toch zeker voor 2-2,5kg thrust gaan.
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Gezien de 6.5cc brandstofmotor, zal het de .40 zijn.

    Met beide motoren zal zijn Calmato vliegen, maar redelijk marginaal.

    Deze zou ie gewoon goed mee moeten vliegen, wel op 4s:
    BM3520 Brushless Outrunner 830KV
     
  7. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Bedankt vast voor de snelle reacties. Hij hoeft niet als een raket af te gaan. Het zou mooi zijn als het vergelijkbaar vliegt als met de brandstof motor. Het is een leskist maar ik ben dat geklooi met die brandstof zat en het zeulen met de bij behorende atributen.

    @ hezik bij die motor geven ze een 13" prop op. Nu is het zo dat de 12" al door het gras maait zou het een probleem geven al ik een 12" prop op deze motor zet?
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2009
  8. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
  9. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
  10. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    De 35-42 1100Kv zit in mijn BMI Super Dimona 2400 met een 11x5,5 APC-E, weegt 2170 gram en gaat half gas met een 4S 3000mAh al lekker vertikaal. Met een 3S 2200mAh en 1450Kv op een 1400EP van 1930 gram met G-Sonic 11x6 was het ook goed stijgen tot 60*. Beperking was de capaciteit van de accu. Dus op een hoogdekker die iets zwaarder is goed vergelijkbaar met een 6,5cc. Zeker met zo'n dikke accu voldoende.

    Posted via Mobile Device
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Paar discussies en bouwdraadjes over geweest, even zoeken op 'Calmato' en 'elektro' of 'elektrisch' in de titel.
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Onze clubcalmato vliegt perfect met een 600Kv motor op 6S LiFePo.Bij een vermogen van rond de 600W op een 11x8 prop heb je ruim voldoende vermogen voor de start en nood en kun je met halfgas prima vliegen.

    Je kunt overwegen je 3S packs in serie te zetten en op 6S te gaan vliegen.
    Zo kun je wegens de hogere spanning met een vrij lage stroom voldoende vermogen halen om prettig te vliegen en een lange vliegtijd halen. Je zult dan ongeveer een motor nodig hebben van 510kv bij 250gram a 300gram.

    Groet,
    Gerben
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Speciaal voor deze vragen is de database bedacht (sticky bovenaan in dit forum).
    Daarin kun je zien dat je een motor nodig hebt die ongeveer 9% weegt van het totale vliegklare gewicht. Iets minder kan, iets meer ook maar dit is een aardig gemiddelde om "gewoon" te kunnen vliegen.

    Als je Calmato vliegklaar 2400 gram gaat wegen betekent dat een motor van ongeveer 215 gram.
    Om op 3 cellen enigszins efficiënte propsnelheden te halen zul je dan een kV van rond de 1000 moeten hebben.

    Lifepo is 3,3V per cel, dus dat is 19,8V ofwel 5 of 6 cellen Lipo. Dat kan maar is niet echt nodig; je hebt ongeveer 300W vermogen nodig, wat op 3 cellen een stroom trekt van iets meer dan 30A. Dat is geen enkel probleem. Als je met 4000 mAh cellen vliegt geeft je dat ruim 6 minuten vol-gas op. Met wat throttle management haal je dan zeker de 10 minuten per accu. Op 6 cellen (=22,2V) haal je 300W met bijna 14A. Dan kun je 20 minuten aan een stuk vliegen.

    Voordeel van twee 3-cellen packs na elkaar gebruiken is dat je er één kunt laden terwijl je met de ander vliegt.

    Succes met je zoektocht
     
  14. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    300 Watt lijkt me echt te weinig. Daar zal hij niet lekker mee vliegen denk ik. Vooral als je er een 6S 4000mAh inzet, die is dan natuurlijk flink zwaar.

    In mijn Decathlon zit nu een motor, die tot 2000 Watt gaat. De calmato heeft een spanwijdte van 160 cm en een gewicht van 2830 gram. Nou, die gaat als de brandweer. Ik vlieg dan op 6S met een 80A regelaar.
     
  15. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Richtlijn 150-180W/kg voor schaalvliegen, 300-350W/kg voor kunstvlucht en 450-600W/kg voor 3D?

    Volgende Drive Calc (met 3S 4000mAh LiPo, 10,5V gemiddeld):
    Turnigy 3542-1100Kv / APC-E 11x5,5 --> Static thrust 1676gr. / 386W / Vopt. 60km/u
    Turnigy 3542-1450Kv / APC-E 11x5,5 --> Static thrust 2152gr. / 608W / Vopt. 67km/u
    Turnigy 3542-1450Kv / APC-E 10x5 --> Static thrust 1915gr. / 472W / Vopt. 67km/u

    Kortom 3S en een Turnigy 3542-1450Kv met APC-E 10x5 is uitstekend op een Calmato te vliegen, lange vliegtijden en weinig gras maaien. ;)
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    300W te weinig? Dat is 125W per kg, daar kun je echt wel mee vliegen hoor. Als je bijna 7x zoveel denkt nodig te hebben weet ik niet wat je met die Calmato wilt gaan doen. Beetje dwaas om met dat soort getallen te gaan smijten lijkt mij.
    Natuurlijk kan het maar dit is wat je ongeveer nodig hebt om normaal te vliegen.
    Overigens werkt een elektromotor net wat anders dan een verbrandingsmotor; je kunt best een motor hebben die 2000W kan leveren maar dat doet hij pas als je de juiste prop monteert.
     
  17. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    De kans dat een elektromotor juist 2000W trekt met een verkeerde prop is groter. ;) Veel vermogen gaat verloren in warmte-ontwikkeling en efficiëntie is dan ver te zoeken. :?
     
  18. morgoth924

    morgoth924

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    594
    Locatie:
    Gierle, Belgium
    Mijn calmato sports 1400 EP beschikt over zo'n 450 Watt bij volgas take off, is meer dan voldoende (4s a123). De brandstof versie is vermoedelijk een beetje zwaarder, maar met alles tussen 350 en 500 Watt zal hij heel goed te vliegen zijn, misschien is zelfs 300 Watt voldoende.

    Je brandstofmotor fietst een 12*6 prop rond, misschien erg makkelijk houden en zoeken naar een motor waarvoor de fabrikant dezelfde ideale propmaat opgeeft? Of dat nog op 3S gaat lukken, weet ik niet.

    Mijn elektro kadett wordt de lucht in getrokken door een 11*5, met een beetje beleid kan ik met een 3700mAh 3s lipo 15 minuten vliegen, zelfs dan is de cutoff nog niet bereikt. Moet er wel bij vermelden dat deze kist een pak lichter is dan de calmato.
     
  19. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    ho ho, ik zeg nergens dat 2000 Watt aan te raden is voor deze calmato. Ik doe alleen een suggestie dat mijn Decathlon leuk vliegt met die setup. Het is overigens een misverstand dat hij ook daadwerkelijk 2000Watt gebruikt. Alleen de motor kan maximaal 2000 Watt leveren. Daar komt hij met de huidige prop niet aan denk ik.

    Maar Arjen, misschien praten we lang elkaar heen. Bedoel jij dat het maximale vermogen van de motor niet meer dan 300 Watt moet zijn, of dat je niet meer dan 300 Watt nodig hebt om te kunnen vliegen met de calmato?

    In het laatste geval ben ik het er mee eens, maar in het eerste geval zou mijn persoonlijke keuze toch meer richting een 500-600 Watt motor gaan.
     
  20. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    :offtopic:

    Volgens mij heb je voor kunstvlucht toch meer vermogen nodig dan voor 3D. Dit is al enkele keren ter spraken gekomen hier op het forum. Dat was dus de conclusie.
     

Deel Deze Pagina