Bulb IOM

Ik ben op zoek naar iemand die iets voor mij kan draaien.
Ik ben op zoek naar een tussenstuk van ongeveer 12 cm lang die onderstaande delen met elkaar verbind.
Het tussenstuk dient hol te zijn daar dit wordt gevuld met lood of loodkorrels..
Diameter buitenzijde is 35 mm en binnendiameter dient 25 mm te zijn. Dit tussenstuk dient aan te sluiten op de smallere gedeeltes van beide stukken (zie foto)
Materiaal van beide stukken ???? Goudkleurig en redelijk zwaar.
Tussenstuk mag van een ander materiaal zijn en moet wel bevestigd kunnen worden aan beide gedeeltes.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat dit een bulb gaat worden voor meerdere zeilboten.

Wie o wie heeft wat vrije tijd over ?

Pendelaar

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Laatst bewerkt:
Waarom ga je deze draaien, kun je in lood in 2 helften gieten.
Halve houten mal maken, deze in vuurvaste cement drukken een week laten drogen
en dan 2 maal een halve bulb gieten, exact op gewicht brengen en afwerken met polyester plamuur.
Met bulb calculator kan je een mal tekenen ;)
De vorm op je foto is ook niet ideaal voor een bulb de neus is veel te scherp

Laatst bewerkt:
Hoezo te scherp voor een IOM, vaar al jaren met dit ontwerp van Anders Wallin en tot op heden kan ik erg goed mee in Europees verband tijdens wedstrijden. Op beide foto's is links de voorkant van de bulb.
Aan het traditionele lood heb ik uiteraard ook gedacht maar ik wil wat anders, vandaar mijn vraag.
Zie verder onderstaande link om een idee teven waar de bulb vandaan komt.

IOM Building | anderswallin.net

Laatst bewerkt:
Als je een bulb maakt in een ander materiaal dan lood krijg je een lager soortelijk gewicht dus voor het zelfde gewicht een groter volume en meer nat oppervlak, dit is nadelig voor de prestaties
Het linker deel van je bulb op de foto vind ik inderdaat te spit, een lange spitse bulb geeft alleen een licht voordeel bij hoge snelheid als je zonder drift door het water beweegt, dus voor de wind met veel wind.
Daar je bij een wedstrijd 2/3 van de tijd aan de wind zeild doe je dit voordeel te niet, zeker met licht weer.
Heb je link bekeken, prachtig materiaal maar wedstrijden winnen met een RC IOM is 90 % de stuurman en 10 % het ontwerp ;)

Kijk even bij Prothmann Bleigewichte in Duitsland een kleein stukje er staan foto's bij hoe hij zijn kielgewichten maakt
Deze persoon maakt ze op de gram veel zeilers bestellen daar hun kielgewicht

Gr Tom

Beste Tom,

Bedankt voor je reactie.
Echter, ik ben niet op zoek naar een kielgewicht voor een IOM, die heb ik genoeg liggen.
Ik heb zoals beschreven een gedeelte van het profiel van een IOM kielgewicht die ik wil gebruiken (testen) op meerdere boten, niet alleen IOM.
Door een tussenstuk te draaien die hol is kan ik deze er tussen plaatsen en vullen met divers materiaal.
Zo kan ik dus met gewicht varieren en dit testen onder meerdere boten.

Pendelaar

Back