Bulbsteven.

Heren bouwers, wie kan mij vertellen wat een bulbsteven is?

Ik heb de Smit Rotterdam te koop staan (hier en op marktplaats) en nu kijkt een bieder naar het schip en schrijft me, hij had wel willen bieden maar de bulbsteven is niet goed gebouwd,het is mijn eerste boot en had geen ervaring.

Hij legt me niet uit wat ermee bedoeld word, als ik dat weet kan ik daar lering uit trekken.

Wie heeft het antwoord op de vraag,

bvd, Theo.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Heren bouwers, wie kan mij vertellen wat een bulbsteven is?

Beste Theo, op deze pagina wordt het één en ander uitgelegd over bulbstevens. Over het algemeen zou je kunnen zeggen dat ze bedoeld zijn de stroming rond de voorkant van het schip zodanig te beïnvloeden dat de vaarweerstand met name bij hogere snelheid minder wordt. Er zijn talloze uitvoeringen van, omdat het hele principe een hele lange ontwikkeling heeft meegemaakt. Om van een specifiek schip te weten hoe de bulb eruit ziet heb je een gedetailleerde tekening en/of foto's nodig. Een spanten- en lijnenplan geeft je dikwijls al een eerste indicatie van de algemene bulbvorm die voor een schip is toegepast.
Ik vermoed dat van de Smit Rotterdam de gegevens wel her en der bekend zijn bij bouwers van dit type schepen.

Groet,

Ad

Beste Theo, op deze pagina wordt het één en ander uitgelegd over bulbstevens. Over het algemeen zou je kunnen zeggen dat ze bedoeld zijn de stroming rond de voorkant van het schip zodanig te beïnvloeden dat de vaarweerstand met name bij hogere snelheid minder wordt. Er zijn talloze uitvoeringen van, omdat het hele principe een hele lange ontwikkeling heeft meegemaakt. Om van een specifiek schip te weten hoe de bulb eruit ziet heb je een gedetailleerde tekening en/of foto's nodig. Een spanten- en lijnenplan geeft je dikwijls al een eerste indicatie van de algemene bulbvorm die voor een schip is toegepast.
Ik vermoed dat van de Smit Rotterdam de gegevens wel her en der bekend zijn bij bouwers van dit type schepen.

Groet,

Ad

Ad, bedankt voor je uitleg, je zou denken ik maak hem zo glad en scherp,
maar dat werkt niet zo.
Weer wat geleerd.
Theo.

Zal wel flink in de verkoop prijs schelen denk ik
mvg
Frederik
ps de meeste zien alleen de fouten dus voor de rest niets
Dus de fouten daar word op gelet

Ik denk dat de potentiële koper nu hoopt dat je met je prijs gaat zakken...
Net als je bij de autodealer staat en bij de inruil van je "oude" auto plotseling allerlei mankementen worden gezien waar, toe de auto bij dezelfde dealer in onderhoud was, nooit iets over geroepen is...:onweer:

Weer wat geleerd.

Theo, het blijft toch altijd weer "learning all the time".

Dit is de gedetailleerdste die ik zo snel kon vinden (Billing Boats model):

l.aspx

Dan zie je wel wat verschil, maar ik vind dat niet overheersend. De hele bouw van jouw schip ziet er voor de rest toch heel verzorgd uit? Wellicht dat de voormast wat scheef staat, maar hoeveel keer ik al mastjes heb aangestoten..........

Dan zie je wel wat verschil, maar ik vind dat niet overheersend.

Dit!
Het lijkt niet echt op het plaatje wat je laat zien.

Laatst bewerkt:
Dan zie je wel wat verschil, maar ik vind dat niet overheersend.
Het lijkt niet echt op het plaatje wat je laat zien.
Ik zie wel meer dingen die niet zó horen.
Laten we wel redelijk blijven.

Lekker duidelijk, waarom doe je dat zelf dan niet een beetje?

Wat een gedram, laat iedereen in zijn bouwwaarde.
Plaats in het vervolg alleen opmerkingen die betrekking hebben op de vraag van de TS.

Afbrekende kritiek is zo makkelijk, maar draagt niets bij.
Probeer je ook eens voor te stellen dat Theo er vast veel plezier aan heeft beleefd,
als hij dan leest dat anderen het maar "schroot" vinden komt dat nogal l*llig over.

Zie dat je zelf nog niets gebouwd hebt, dus houd je een beetje in met commentaar geven.

Lekker duidelijk, waarom doe je dat zelf dan niet een beetje?

Wat een gedram, laat iedereen in zijn bouwwaarde.
Plaats in het vervolg alleen opmerkingen die betrekking hebben op de vraag van de TS.

Afbrekende kritiek is zo makkelijk, maar draagt niets bij.
Probeer je ook eens voor te stellen dat Theo er vast veel plezier aan heeft beleefd,
als hij dan leest dat anderen het maar "schroot" vinden komt dat nogal l*llig over.

Zie dat je zelf nog niets gebouwd hebt, dus houd je een beetje in met commentaar geven.

Had ik maar niets gezegd, ik heb er veel plezier van gehad, en veel geleerd.

Het was mijn eerste boot, en heb hem gebouwd voor mij zelf en wat ik mooi vind. En van niets, iets maken dat geeft mij een kick.

Ook mijn andere boten wijken af,maar ik krijg er veel leuke reacties op,
voor mijn duwboot (verkocht 300 €) was veel belangstelling.
Maar ik heb weinig ruimte ik moet ze weg doen(doet wel pijn)

Groet Theo.

Had ik maar niets gezegd, ik heb er veel plezier van gehad, en veel geleerd.

Onzin Theo, je moet je daardoor niet uit het veld laten slaan. Laten we toch realistisch zijn: het plezier staat voorop, samen met het steeds weer leren van hoe je dingen kan doen, en wat veel vaker voorkomt (bij mij tenminste): hoe je ze niet moet doen. Daarbij moeten we niet de pretentie hebben dat we allemaal museumstukken maken die tot op de kleinste details waarheidsgetrouw zijn.

Ik vind het wel jammer dat je met tegenzin je boten moet verkopen. Ik heb tot nu toe gelukkig nog wel plaats, hoewel er iemand hier rondloopt die daar wel eens anders over denkt. Maar gelukkig komen we daar nog steeds uit.

Veel plezier met het verder bouwen.

Groet,

Ad

Had ik maar niets gezegd

Theo trek het je niet aan.
Er zijn nu eenmaal personen op de wereld die vinden dat ze werk van anderen moeten afkraken.
Daar is werkelijk niets goed.
Ik had een collega die het in de winter in de onverwarmde loods te koud vond.
Nu is er een kachel, gaat ie weer zeuren "1 keer de deur open en het is weer koud".
Nu mag jij raden wie nooit de moeite nam om de deur dicht te doen.
Is er een afstandbediening voor de deur op de heftruck, zelfs daar is hij te lamlendig voor om even op dat knopje te drukken.
Daar kun je het gewoonweg nooit van winnen, altijd wat te zeuren.

Veel plezier verder met de hobby.

beste Theo,

ik heb je foto eens bekenken van je smit rotterdam
en voor je eerste houten modelschip heb je er een mooi scheepje van gemaakt , ik heb de boot zelf ook gehad , en weet hoeveel werk en tijd er in zit , en vooral omdat het een houten romp is , is niet 1 romp gelijk. en
dat hij een beetje afwijkt van de echte, dat doet er niet toe,

ga zo door met modelboten bouwen!:D

mvg Jan

Beste Theo,

Mijn reactie was een reactie op Ad zijn commentaar en was helemaal niet de bedoeling om jou model af te kraken. Verre van dat zelfs.
Ad plaatst een foto van de Smit Rotterdam van BB en schrijft: "Dan zie je wel wat verschil, maar ik vind dat niet overheersend."
Dat vind ik wat naief van Ad omdat hij zelf toch wel oog heeft voor detail als ik zo z`n werk bekijk. Ik zie namelijk wel verschil.
Nogmaals, ik kraak niets af en mocht je toch dat gevoel hebben dan excuses daarvoor.
Veel plezier met bouwen.

Voor Baggeraar, je hebt een IM.

Back