Bungee lanceerpaal ??

Ik zat even te denken over de techniek die men gebruikt om modellen af te schieten met een stiek.
wanneer je dit met een schuine hoek omhoog doet, zou dat dan niet beter gaan.
telkens als je met een bungee een model wegschiet zie je dat het model eerst even de neiging heeft om naar de grond te willen.
wanneer je de bungee op een paal doet die naar beneden klapt, dan schiet je het model schuin de lucht in.
Zou deze techniek niet beter werken.
wat denken de jullie hierover
ik heb even een tek. gemaakt van wat ik bedoel
;)
gr Albert
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat mij betreft gaat de bungeestart puur om snelheid, niet om hoogte. Pas als de bungee losschiet, is het tijd om up te geven. Maar misschien is dit extra goed, wie weet. Gewoon proberen, en vooral foto's en fimpjes posten!

Hugo

Als je de bungee start modellen 2 tikjes up geeft op de trimming is er ook niks aan de hand .

En bij de nieuwe zenders kan je een startphase progameren die je via een schakelaar aan/uit zet . :D

En de plaats waar de haak zit is ook bepalend .

En als je een goede bungee elastiek hebt krijg je die nooit van de grond zoals op de tekening .
Dat moet de paal al 5 meter hoog zijn . :D

En dan is de trekkracht ook niet te vergeten .
Bij 1 meter boven de grond moet je zeker ook 1 meter de grond in met je paal .

Mvg Johan

Wat ik wel al vaker heb gezien is dat men een paal zet onder de normale bungee.

Men duwt een flinke haak de grond in, dan komt er een stuk normale lijn en op de plek waar de lijn overgaat in elastiek komt de paal te staan. deze paal staat los op de grond en zit ook niet vast aan de bungee. Het model wordt dan meestal van uit de hand gestart. Nadeel, je moet met 2 man zijn.

Normaal gesproken geef je een beetje hoogteroer als je start. De instelhoek van de vleugel krijg je vanzelf door de dolly. Hierdoor komt de neus iets omhoog.Als je model op de grond ligt, kan hij alleen maar omhoog toch?

Heb 10-tallen bungee start gedaan zonder enig probleem. Wel een goede elastiek (de zwaartse van MPX) en voldoende uitrekken. Ik mat de spanning en dat was ongeveer 15 à 17 kg voor een motorzwever van 3.5 kg. Ik had ook een zwaardere pedaal, die van MPX is nogal klein. Is de meest veilige start voor o.a. motorzwevers.

Back