Bungee vraagje

• Topicstarter Topicstarter Cutter
  • Startdatum Startdatum
C

Cutter

Guest
Hallo,

Ik heb vanmiddag mn eerste bungee startjes gemaakt met de Robbe Disco en de mini bungee launch van Robbe. Alleen na een stuk of 10 startjes klapten mn vleugels doormidden. Ik startte niet recht tegen de wind in,
(was vanwege de omgeving niet mogelijk) maar met zo'n 70 graden crosswind.

Het leek me logisch dat als de vleugels doormidden gingen, dat dat dan in het begin van de klim zou gebeuren, aangezien dan het meeste kracht op de vleugels komt, maar t gebeurde vlak voor het ontkoppelen. Toch het elastiek te hard gespannen?

Ik had net een nieuwe romp gemaakt(na een crash was de neus nogal kapot) en nu is de vleugel dus aan de beurt..

Maar nu de vraag:
Is het nodig om de vleugel extra te versterken voor een bungee start?
en zoja, hoe?

Ik ben ondertussen ook bezig met een Asw-17 mini, die nogal dunne vleugels heeft, dus misschien ook handig om dezelfde eventuele versteviging daar ook toe te passen.

Bij voorbaat dank,

Marc

Een lier of bungee geeft flinke krachten op je vleugels als je te veel up geeft. Ze klappen over het algemeen in het middendeel samen. Je kunt je vleugels versterken door op het middendeel aan de boven- en onderzijde een laagje glasweefsel doek en epoxy aan te brengen. Dat is echter geen garantie, bij voldoende wind en/of up breekt alles. Met beleid up geven werkt het best maar ja....die laatste meters proberen er uit te halen blijft verleidelijk :-)

@ vw4style elastiek icm lijn.

@PH_AJH Bedankt voor de tip:)
Die laatste metertje zijn idd verleidelijk! doe ook aan 1:1 zweven en daar ben je ook alsmaar aan het trekken, dus misschien dat een beetje afleren voor de modelbouw..

@ vw4style elastiek icm lijn.

@PH_AJH Bedankt voor de tip:)
Die laatste metertje zijn idd verleidelijk! doe ook aan 1:1 zweven en daar ben je ook alsmaar aan het trekken, dus misschien dat een beetje afleren voor de modelbouw..

hoe is je verhouding van elastiek en lijn?

ad7e_1.JPG

Artikelnummer: RO5094

Mini-Hochstartvorrichtung
Ideal für leichte und kleine Segelmodelle, wie Silence, Disco, Breeze usw.
Modelle bis 150 cm Spannweite und 700 g Gewicht werden sanft und stetig bis auf eine zuverlässige Ausgangshöhe von mindestens 100 Metern gezogen.

Lieferumfang:

- 20 m hochelastisches Gummiband
- 100 m Hochstartschnur
- Seilwimpel
- Hochstartring
- Spule zum Aufwickeln
- Erdhaken

Ik heb zelf vroeger het rubber van dit setje ook gebruikt voor een Candy van PAF, 150 mm spanwijdte, 400 gram. Dat ging altijd erg goed. Wel had ik een eigen lijn er aan gemaakt van zo'n 60 meter (beperking door grootte van het veld).
Gezien de (niet zo) sterkte van het rubber vermoed ik dat de kans groter is dat door een eerdere wilde landing er mogelijk al een zwakkere plek ontstaan is. Andere mogelijkheid is dat door het cross-wind starten de vleugel die in de wind stond meer krachten te verduren heeft gehad waardoor er een verzwakking is opgetreden.

Robbe Disco - ARF zwever. - De precies vleugelconstructie kan ik zo snel niet achterhalen.

Kun je aangeven wat er kapot gegaan is? Heeft de bevestiging het begeven, of is er een vleugelpen gebroken, of is er een breuk gekomen waar de vleugelpen ophoudt?

Zo kunnen we misschien het zoekgebied wat verkleinen.

Hans

Laatst bewerkt:
de vleugellijst is bij de bevestigingsschroef gebroken, en de neus vd vleugel tussen de eerste en tweede spant van rechts.

De vleugel constructie is als volgt:
balsa vleugellijst, en balsa vleugelneus, en de spanten hebben boven en onder op de dwarsas van t vliegtuig een 5x2 mm steviger hout, ik weet zo niet wat voor hout precies.

Ik denk dat het punt waar hij op de vleugelneus is gebroken als wat was beschadigd door een grondzwaai, en de vleugellijst is natuurlijk een beetje verzwakt door het gat van de bevestigingsschroef..

Is het een idee om duur het midden van de spanten een gaatje te maken en door de hele vleugel zo'n koolstof? vliegerstok te plaatsen?

Marc

Marc,
het lijkt mij wel een goed idee om een carbon ligger door je vleugel te maken te maken.
Echter moet de buis vrijstrak door de ribben, anders verlies een stuk stevigheid van de vleugel ( als de gaten vrij ruim zouden zijn). De liggers in beide vleugel-delen zul je wel moeten verbinden met elkaar, zodoende krijg ook stevigheid in de "V-vorm", anders klapt je vleugel daar weer dubbel. Ofwel door een ijzeren staafja van +/- 10-15cm in de juiste v-vorm te buigen en in de carbon buizen te schuiven, ofwel een carbon staafje van dezelfde lengte, die in de buizen past, in het midden te verhitten met een vlam. De epoxy verbrandt dan ( dus buiten doen). Het verhitte (midden)stuk bestaat nu uit losse carbon-vezels. Vervolgens ontvet je de rest van het staafje goed, of licht opschuren(denk aan/ pas opvoor carbonstof). Smeer het staafje in met wat epoxy, doordrenk het stuk met de carbonvezels goed en schuif het staafje vervolgens goed in beide vleugel-carbonbuizen. Zet vervolgens de vleugel te drogen er op lettend dat deze de juiste V-vorm heeft.

Wil je demontabele vleugeldelen houden (ik neem aan dat dat nu zo is) ga dan voor het gebogen metalen staafje.

Ik hoop dat mijn verhaal hierboven toepasbaar is op jouw situatie.
Ten aanzien van je ASW-17 mini durf ik niets te zeggen, ik ken deze niet. Misschien dat je met de zoekfunctie op het Duitse forum RC-Network nog wat tips kunt achterhalen over de ASW-17.

Succes.
Hans

Back