Bungy zelf maken

WV

verslagschrijvers
Voor mijn laatste project, de YAK 23, moet ik nog een bungy hebben.
Over voetpedalen en lanceerinrichtingen heb ik al vanalles gevonden, maar over de basale dingen als lengte, diameter, soort touw en elastiek vind ik niets...
Wie helpt mij verder?
Volgens de bouwbeschrijving heb ik een kracht van 8 kg nodig.

Wouter,

Bungee is niet nodig voor de YAK23 is met 3/4 gas gemakkelijk te handstarten doe zelf niet anders, vliegt weg als een hoogdekker trainer.

Sterker nog heb er niet eens een haak in gezet.

Doe overigens al mijn RBC jetjes handstarten, MIG29, F100 en natuurlijk de YAK23.

Als het goed is zijn er afgelopen weekend plaatjes geschoten van de handstart hoop dat ze gelukt zijn, ga ze dan zeker hier plaatsen.

Ton

Schans

Er zijn ruwweg 3 methoden voor een bungee start:
- Toestel in de hand houden, stiek strak en dal laten gaan. Net als bij de zwevers.
- Toestel op een dolly.
- Toestel op een schans.

Ik heb zelf 2 keer flink schade gehad omdat het toestel (een sniper) niet omhoog ging maar begon te tollen on zijn lengte-as. Het ging allemaal zo snel dat ik niet kon zien wat er nu precies mis ging. Het gras was kort misschien een bultje of kuiltje... Het is een mooie start die vaak goed gaat maar bij mij soms ook niet.

Ik heb daarna een schans gemaakt en sindsdien nooit meer problemen tijdens de start. Ik denk dat er genoeg mensen die nooit problemen hebben gehad met de dolly maar ik doe het voortaan met een schansje van PVC pijpen.

Helemaal mee eens als het dan toch met een bungee moet dan zeker met een schans.

In vele gevallen is sturen niet eens nodig, je vliegt zo weg omdat je al vliegsnelheid en draagvermogen hebt bij het verlaten van de schans.

Ton

Het elastiek kun je kopen in bijv. watersportwinkels. De trekkracht moet ruwweg 5 keer het gewicht van je model zijn.

Back