Burnelli UB-14

Waar en wanneer ik eerst las over Burnelli en zijn vliegtuigontwerpen dat weet ik niet meer, het kan best wel eens hier geweest zijn. Maar ik heb er een behoorlijke fascinatie voor opgebouwd, zozeer dat ik er zelf eentje wil bouwen. Die moet niet noodzakelijk kunnen vliegen, ik ben maar een beginnend bouwer dus de eerste beschouw ik eerder als een "mock-up", om ervaring op te doen in het bouwen, en om een model te hebben dat een visueel beeld geeft.

Ik vond tekeningen (een ingescand tijdschriftartikel van làng geleden) op burnelli maar heb het toch erg lastig met deze tekeningen, die blijkbaar bedoeld zijn voor ervaren of zelfs gevorderde bouwers. Ook de bijhorende tekst is erg summier.
Heeft iemand misschien deze plans ook al gevonden en effectief uitgewerkt?

Bovenal, kan iemand me de tekening uitleggen onderdaan de pagina met een grote omcirkelde 2? We zien daar de romp in doorsnede, met links een motor, de vleugel in stippellijn. Maar midden in de romp getekend staat er nog een aparte constructie die ik hoegenaamd niet begrijp, of zou het een vooraanzichtsnede van de vleugel zijn?

Bij voorbaat dankend,
KA

Ik zie een verdeling van de raampjes in de zijden.

Boven de raampjes zit een main beam, dit zal een doorlopende constructie zijn, plank op zijn kant, om de vleugels "doorlopend" te maken.

Landingsgestel intrekbaar met balsa tandwielen? Dan buiklanding?

Als je het model vliegend maakt zul je overal het meest opvallende toestel hebben. Ik kende het niet maar ziet er goed uit.

Dan zouden de zijwanden van de "romp/vleugel" als vakwerk zijn uitgevoerd? Ik was net klaar om ze uit een plankje te zagen... maar voor een mock-up zal dat wel geen kwaad kunnen zeker?

De beschrijving houdt het landingsgestel niet-intrekbaar, om de eenvoud. De balsa-tandwielen vormen een sort mechanische parallelschakeling van twee "rubbermotors" per propeller. Een alternatief daarvoor is de zgn. Hovespian movement, een term die ik nergens op het internet tergvind dus daar zou wel eens wat ironie kunnen inzitten.

Bedankt voor het meedenken, kameraad, vliegend zal ik hem wel niet hebben op 1-2-3 vrees ik...

Back