Burshed motor schoonmaken

Hallo allemaal,

Ik heb net mijn brushed motor vervangen voor een: Thrust B-Spec 12-turn 1:10.
Ik heb een Traxxas xl-5 esc.
En rijd met een 2s lipo.

Nu is mijn vraag, als ik 3 minuten heb gereden begint mijn motor opeens te roken.
Ik dacht dat ik heb is schoon moest maken, omdat dan misschien het vuil eraf gaat.

Maar welke olie gebruiken jullie nadat je de motor hebt schoongemaakt.

Ik had gedacht om hem in het water schoon te maken.

Verdere tips zijn altijd welkom!

Alvast bedankt,
Job de Ruiter

Met welke olie vet u hem daarna in?
WD40
een borstel motor kun je gewoon onderwater dompelen ..liefts even met een 8,4v accu een min of 4/5 laten draaien.
water verschonen ..weer 2 min ..eruit halen ..ff droog wrijven ..wd40 op de lagertjes ..en hij is weer toppie ..
soms is de motor zelfs nog wel sneller

Oke, super!

Die heb ik nog wel in de schuur liggen.

succes ermee ..let maar op dat het echt werkt ,
zo komen zelfs oude motoren weer mooi tot leven ..ik heb een vlieg-motor
een oude ''Mabuchi RS-550'' nu 10 jaar oud ..maar draait nog als een jonge god! :cool:

eeuhm is hier ook een xl-5 ESC kenner.
want ik heb me motor nog niet in het water gedaan en hij knippert snel achter elkaar groen, wat die normaal niet doet...

ik heb hem aan de praat gekregen.
maar na 10sec rijden rookt die al.
ik heb de motor pas 4 dagen dus ik stuur hem op en kijken wat ze doen.

tips zijn altijd welkom

eeuhm is hier ook een xl-5 ESC kenner.
want ik heb me motor nog niet in het water gedaan en hij knippert snel achter elkaar groen, wat die normaal niet doet...

op je zender zit links boven 2 draaiknopjes, de ene voor de stuur servo om die recht te zetten, de ander voor je gas. Draai daar even aan en zet de esc dan opnieuw aan, waarschijnlijk staat dat " draaiknopje " voor je gas niet op 0

Rook komt door een te hoge temperatuur, en een te hoge temperatuur door overbelasting...

Motorspanning te hoog, tandwieloverbrenging niet goed.

Ja is mogelijk als je wel binnen de specificaties van de motor blijft qua voltage.

Laatst bewerkt door een moderator:
kan ik wel met lipo op brushed motor rijden?
hij rookt namelijk al na enkele seconde

Hallo Jobbo,

Heb je de motor wel laten inlopen?
Nieuwe koolborstels hebben maar een héél klein contactvlak met de collector, als je daar gelijk vol gas mee gaat boenderen moet alle stroom door twee kleine puntjes en daarvan wordt de boel heet, zo heet, dat het rookt...

Als je pech hebt, is je collector al ingebrand.

Groeten, Jan.

dat denk ik dan, ik heb hem al opgestuurd en maar ff kijken wat ze doen.

Hoe moet je hem inrijden? gewoon langzaam rijden voor een tijdje?

Back