Butterflyflaps

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Coenen

Guest
Effe een vraagje voor mijn clubgenoot "Electric Harrie". Hij vliegt momenteel alleen maar met verschillende soorten Hotliners en nu wil hij weten (en ik eigenlijk ook) hoe je het beste de butterflyflaps insteld. Wij zijn gestart met de flaps bijna vol down en de rolroeren gedeeltelijk omhoog, in deze stand klimt het model heel erg en smeert af. Nu zijn we bezig geweest om door steeds meer diep erin te mixen dit goed te krijgen. Dit hebben wij in combinatie met de flaps gedaan deze hebben we iets minder uitslag gegeven en nu remt het model netjes af en klimt niet meer. Het model blijft nu geheel controleerbaar.

Nu mijn vraag hebben wij dit nu goed gedaan of is er nog een andere manier voor, of zijn er speciale regels voor.

Wij zijn ook begonnen met de flaps vol diep en de rolroeren 50% omhoog en geen diep. Het bedienen van de butterflyflaps in welke snelheid dan ook leide direct tot het behoorlijk omhoogsteken van de neus en vol overtrekken.
Nu hebben we ongeveer 45 % diep bijgemixt en het model remt mooi af en wil niet meer de neus omhoog duwen. Het model is nu op enkele meters te landen, terwijl het vroeger altijd heel erg ver doorduwde.

Hoi Theo,

Butterfly = rem. Dus maximale flaps down, maximaal rolroeren up. Hoogteroer naar believen bijmixen.

(Het loont ook om de flaps mee te mixen de rolroeren voor het sturen - en - de rolroeren mee te mixen met de flaps voor thermiek en speed vliegen)

Have fun.

Hoi Theo,

ik heb het op dezelfde manier gedaan zoals jij beschrijft (3,2m F3B zwever). Flaps zo ver als gaat omlaag (bij mij is dit helaas niet meer dan zo'n 60-70 graden denk ik), rolroeren omhoog 50% ongeveer, zodat er nog beweging mogelijk is om te kunnen corrigeren tijdens het landen en dan hoogteroer bij stellen middels testen. Ik merk net als Bert een duidelijk verschil in reageren op het ingemixte hoogteroer wanneer ik langzaam of snel vlieg (hoe sneller hoe meer "down"). Uiteindelijk de beste positie bepaald bij niet al te langzaam vliegen, want je wilt uiteindelijk snelheid afbouwen :).

Groetjes,

Bob

Oja, en ik heb de butterfly op de gasknuppel zitten, dus kan ook doseren; als je de butterfly langzaam laat "opkomen" (<-rij te veel auto de laatste tijd ;)) dan kan je al bij hogere snelheden beginnen zonder dat hij zijn neus direkt naar boven wil duwen.

Groetjes,

Bob

"Electric Harrie" heeft de butterflyflaps op de schuif net naast de gasstick zitten. Dit is ook redelijk goed te doseren. Om dit nu nog om te zetten naar de gasstick is denk ik een beetje gevaarlijk in noodsituaties aangezien hij ook regelmatig met snelle electro motormodellen vliegt.

Jongens bedankt voor al die antwoorden, ik zal hem doorgeven dat we het goed hebben gedaan.

Hoi Theo,

ik heb hem juist op de gasstick zitten vanwege die reden. Gas geven=sneller=versnellen=geen butterfly en Gas los=langzamer=remmen=butterfly ;)

Maar hier kun je altijd je eigen ingeveing aan geven, anders krijg je hier weer een "welke vliegmode (1,2,3 of 4) is het beste?" thread :D

Groetjes,

Bob

Back