Byron F16 taileron???

Hallo

Ik ben van plan om deze winter mijn Byron F16 te gaan uitrustem met een turbine.Ik weet nog niet of het mijn oude KJ 66 gaat worden of mijn JJ -1400(als ik die goed aan het lopen krijg.

Nu is mijn vraag ,heeft het nut om ailerons in te bouwen of voldoen tailerons ook goed/
Wie heeft hier ervaring mee.
bij ons op de club verschillen de meningen maar niemand heeft echt ervarin ermee,
Ik heb nog 2 nieuwe digitale graupner servos ligggen met 7kg stelkracht,zouden die daarvoor voldoende zijn?

alvast bedankt

eric hendriks

Dag Eric,
tailerons zouden voldoende moeten zijn, kijk maar naar de F-16 en F15 van Avonds deze vliegen ook enkel op taileron.
Heb al wel een Byron f-16 zien vliegen ook enkel taileron, was zelfs een impeller.

Van de Avonds kisten weet ik dat ze goed zijn Byron heb ik zelf geen eigen ervaring mee.
Ik heb een kennis die de PA F-15 met ailerons had gemaakt en hij was niet zo tevreden met enkel op ailerons te vliegen (stuurde te log).

Hoi Eric, ik heb in het verleden veel gevlogen met de Byron F16 en heb beide opties toen geprobeerd.
Alleen op de taileron beviel mij slecht, waarschijnlijk was de uitslag niet groot genoeg maar als een kist met windstilte moeilijk door een bocht wil dan is de keuze snel gemaakt. Ik heb zelf ook een PA F16 en die vliegt met weinig uitslag al door een bocht.
Persoonlijk zou ik zeggen zet er maar ailerons in. Als je de elevators apart gaat aansturen kun altijd het verschil testen.
Wat de servo's betreft die kunnen het zat doen, ik vloog de impeller F16 toen met 3.5 kg servo's en die kon al aardig hard vliegen.

Voordeel van alleen met tailerons vliegen is natuurlijk minder gewicht en makkelijker te bouwen.

Mijn PA F15 vliegt ook alleen met taileron en had daar mijn bedenkingen bij.
Echter het vliegen gaat prima en daar heb je niet speciaal ailerons voor nodig.

Let wel dit kan natuurlijk wel per kist verschillen hoe fijn het vliegt (en een F15 is natuurlijk wel iet slogger dan een F16 ;-) ).

Hoi,
Ik heb ooit een Byron F16 omgebouwd naar (eigenbouw) turbine. (7kg) Uiteindelijk heb ik alleen tailerons overgehouden en toegepast (om eenvoud en gewicht) Ook richtings rudder vastgezet en servo/aansturin eruit. (vanwege gewicht en zwaartepunt) Gezien de grote van de stuurvlakken/pendels is dit effectief genoeg. Ook om met (zeer) lage snelheid te vliegen.
De bedachte servoos met 7 kg stelkracht is prima.
Zoals Berto al aangeeft, houdt de kist zo licht mogelijk.... alles eruit wat nog ruikt naar de impellor toepassing en de motor zo ver als het zwaartepunt toelaat naar achteren, waar door een zo kort mogelijke (alu) pijp benodigd is.
De kist vliegt als een tierelier. (zoals bijna elke F16)

De Byron F16 is een mooi formaat om hiermee te experimenteren. (let wel op of de bestaande vleugel bevestiging sterk genoeg is.... breng koolstof pijp aan...)

Succes

Jacques

Back