C-130 Hercules, 3mtr 4x 10cc (BosModelAir)

Berto,

Zoals je waarschijnlijk weet heb ik nog gevlogen met de C130 van Skip Mast.

Deze wat een klein beetje kleiner dan de jou. Als je wat vliegadvies nodig hebt over de gedragingen van het toestel dan zeg je het maar hé.

Stevo

Als je wat vliegadvies nodig hebt over de gedragingen van het toestel dan zeg je het maar hé.
Kom maar op, meldt hier maar eens hoe die kist van jou vloog.

Alvast bedankt.

Ik ga er vooralsnog vanuit dat de Hercules net zo vliegt als de Nomad.
De kist is ook even groot weegt iets zwaarder, heeft een dikkere romp maar 2x zoveel vermogen.

De kist zal dus ook wel wat minder baan nodig hebben dan de Nomad om los te komen.
Maar wel weer iets meer uitrolbaan zonder flaps maar gelukkig zitten die er wel op (die mis ik bij de Nomad wel).

Verder zal de rolsnelheid bedroevend laag zijn (net als de Nomad) en er lekker "schaal" mee gevlogen gaan worden.

Ik verwacht zelf weinig problemen zolang er maar geen 2 motoren aan 1 zijde uitvallen (mocht dat wel gebeuren dan is dat waarschijnlijk nog wel iets tegen te sturen met het grote richtingsroer zolang ik maar niet boven kwart gas kom).

Naja, ik hoop binnen 2 maanden een maiden video te kunnen laten zien, wat de uitkomst ook is ;-)

Als je wat vliegadvies nodig hebt over de gedragingen van het toestel dan zeg je het maar hé.

Ik vraag me af of er veel reden is om te veronderstellen dat beide modellen veel overeenkomen qua vlieggedrag . . .

Verschillende profielen, instelhoeken, etc. :-?

We (jij) zullen zien! :p

jan.

Yep, ze hebben geluk dat dat op de grond gebeurt is, in de lucht was de kist zeker niet heelhuids aan de grond gekomen.

Gisteravond zijn de rechtermotoren ook voorzien van gasservo`s.
De carburateurs liggen nu lekker schoon te trillen, ik ga ze straks uit elkaar halen, nog verder schoonmaken en dan alle 4 gelijk afstellen.

Misschien heel misschien van het weekend even afstellen op het werk als ik baliedienst heb (maar wil eigenlijk ook de vleugels van de Super Decathlon dan bespannen.......).

Soms zit het mee soms zit het tegen

Vanavond lekker bezig geweest, alle 4 de carburateurs gemonteerd, 4 pushrods gemaakt en afstellen maar.

En dan geven de binnenzte 2 servo`s een knik en is het over:confused:
De buitenste reageren nog naar behoren maar bij de binnenste servo`s lijkt het alsof er tandwielen kapot zijn, beide servo`s doen nog maar 45 graden.

Mhhh, da`s minder dus ik ga ze maar even demonteren en kijken of ik in m`n tandwielen bakje nog passende heb liggen anders gaan er op de binnenste motoren gewone servo`s ipv micro.

En ik wil zo graag proefdraaien van het weekend........... :cry:
Wie weet gaat dat nog lukken ;-)

Geluk is met de dommen

Zo ik kan van het weekend proefdraaien zoals het er nu naar uit ziet.

De binnenste servo van de linkervleugel is tijdens het afstellen waarschijnlijk tegen de eindstop geblokeerd geweest en wilde niet meer.
Na het openen en het constateren dat er geen schade was weer gemonteerd en die werkt weer.

De binnenste servo van de rechtervleugel had wel schade opgelopen en daar was 1 tandwiel vn stuk.
Die had ik ook nog liggen dus na vervanging het geheel weer gemonteerd en het werkt weer.

Wel gek dat het beide MX-2 servo`s zijn.

Naja, op naar het volgende.

De uitlaten en props monteren (de motorkappen laat ik er nog even af) en dan kan het afstellen beginnen.

Ben van plan om eerst elke motor afzonderlijk aan de praat zien te krijgen (alle carb. zijn eraf en kompleet uit elkaar geweest dus naar de afstelling van elk zal gezocht moeten worden) als het goed is staan ze grof zoals ik ze gedemonteerd heb maar dat zal wel niet helemaal goed uitkomen.

Als elke motor los goed draait gaan we ze afstellen tov elkaar.

Dat gaat een leuke klus worden :yes:

Ach perfect syncroon hoeven ze niet te lopen als ze maar een beetje bij elkaar in de buurt zitten en redelijk gelijk oppakken da`s bijna nog belangrijker.

We zullen zien, ik hoop dat jullie snel weer van me horen met positief nieuws (of een sikkeneurige Berto omdat het niet wil lukken ;-) ).

Nu eerst de bouwtafel weer even vrij maken voor de Skymaster of Super Decathlon :cool:

Zo om mezelf (en jullie) even lekker te maken hier een paar filmpjes van een Hercules:
[URL="
Hercules[/URL]

[URL="
2 motoren uit op 1 zijde resulteert in een crash[/URL]

[URL="
aan het stunten[/URL]

[URL="
Hercules 1 met 3,6 mtr spanwijdte[/URL]
[URL="
Hercules 2 met 3,6 mtr spanwijdte[/URL]

[URL="
een errug grote C-130[/URL]
Jammer dat daar niet van die mooie sterren op zitten:wink:
Maar zonder gekheid Berto ik ben jaloers :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Die sterren zijn er desnoods zo af maar dat mag niet van Onno :nooo:

En jaloers hoef je niet te zijn, als je ziet wat deze kist ons gekost heeft dan kan ij dat ook waarschijnlijk nog wel betalen :yes:

O nee he heb je hem ook weer ;-)

Misschien heel misschien als jij er ook bij bent en de motoren morgen redelijk willen lopen de 2de een maiden met goed weer........................

Maar ik beloof niets ;-)

50% werkt al

Jaja, de buitenste motoren draaien :banana:

Beide motoren draaiden vrijwel direct, na een kleine grove afstelling draaiden ze ook redelijk gelijk en pakte redelijk op.
Maar die draaien dus, alleen op die motoren zou de kist al kunnen vliegen zoals het aanvoelde.

Zo nog even de binnenste motoren aan de praat zien te krijgen.

Dan alle 4 nog even wat fijner afstellen en dan eens alle 4 laten lopen.

Maar dat zal ik wel even buiten moeten doen want die oude Webra`s met G-Sonic props maken een Takke herrie :hammer:

Jaja, de buitenste motoren draaien :banana:

Beide motoren draaiden vrijwel direct, na een kleine grove afstelling draaiden ze ook redelijk gelijk en pakte redelijk op.
Maar die draaien dus, alleen op die motoren zou de kist al kunnen vliegen zoals het aanvoelde.

Zo nog even de binnenste motoren aan de praat zien te krijgen.

Dan alle 4 nog even wat fijner afstellen en dan eens alle 4 laten lopen.

Maar dat zal ik wel even buiten moeten doen want die oude Webra`s met G-Sonic props maken een Takke herrie :hammer:

Heb ze jaaaaaren geleden horen lopen, in de lucht was het een prachtig geluid, het ding was binnen 5 meter los en ging als een engeltje met heimwee omhoog, zelfs op kwart gas ging ie nog als een raket.
Morgen vliegen met de Fat Albert?

Ger.

Morgen werken :-( :-)

Maar de binneste motoren lopen :banana: ook nu het echte afstellen nog :roll:

Dat deze kist weinig aanloop nodig heeft wil ik best geloven, de Nomad is van hetzelfde formaat, iets lichter en 2x 10cc en die start ik 9 van de 10 keer met niet meer dan half gas en dat is al vrij snel los :-)

Verwacht vand e Hercules dus nog sneller :-)

Net wel tot de ontdekking gekomen dat tank nummer 2 lekt op de plug dus dat gaan we eens even zien te verhelpen.

BWAHhhhhh, wat een geluid!!!!!

Nou heb net nog even op de valreep alle 4 de motoren tegelijk draaiend gehad:o

De motoren moeten nog echt goed afgesteld worden maar heb toch een aantal tellen vol gas kunnen draaien met alle 4 en kan niet anders zeggen dan,

BWAHhhhhhh, wat een geluid!!!!!!!!!!!!!!!

Naast de helm die Onno altijd standaard op heeft tijdens de maidens ;-) kunnen we nu ook wel voor iedereen op het veld oordopjes mee gaan nemen :confused:

Vermogen voelt ook aan als veel, ben bang dat deze Hercules netzo kan wegtrekken als de Fat Albert :cool:

Naja, eens kijken of ik morgen nog aan wat fijnafstellen toekom, links en rechts zit er nog een klein verschil in en de rechtermotoren lopen nog wat minder.

Morgen weer een dag maar de maiden nadert gestaag :banana:

Onno met een helm. Dat willen we natuurlijk eens een keer op de foto :lol:

Ik heb besloten om komend weekend de Hercules niet te maidenen.

1, Onno`s helm wordt te klein dus we moeten op zoek naar een grotere ;-)
2, de motoren moeten nog fijn afgesteld worden,
3, we hebben maar tot 15:00 de tijd,
3, Ik wil me even meer de tijd geven om te vliegen met de Skymaster
4, neem de hele auto in beslag en dan kan er weing anders mee,

Dus nog even geduld tot we hem echt meenemen.

Back