C-130 Hercules, 3mtr 4x 10cc (BosModelAir)

Ik ben groot fan van Viltclunks, maar laatst toch echt een viltclunkprobleem tegengekomen wat zuiver aan de clunk lag.

M'n Derwisj wilde niet meer rijk lopen, ik had de motor vervangen door de Mintor van de Alliance, en ik kreeg 'm niet rijk. Ik kon de hele naald eruit schroeven en dan bleef de motor goed lopen zonder te rijk te worden.

Na heel veel gepruts eindelijk de clunk eens bekeken en hoewel daar optisch niets mis mee was, er geen vuil inzat, enzovoort, bleek dat toch het probleem te zijn. Het vilt was gekrompen om het houdertje en zat er zo strak omheen dat de aanzuiging fors minder was geworden.

Dus.. voordat je een viltclunk monteert, even kijken of die nog wel goed doorstroomt en het vilt er niet te strak opzit :)
 
Ik ben groot fan van Viltclunks, maar laatst toch echt een viltclunkprobleem tegengekomen wat zuiver aan de clunk lag.

Na heel veel gepruts eindelijk de clunk eens bekeken en hoewel daar optisch niets mis mee was, er geen vuil inzat, enzovoort, bleek dat toch het probleem te zijn. Het vilt was gekrompen om het houdertje en zat er zo strak omheen dat de aanzuiging fors minder was geworden.

Viltclunks zijn voor benziner gedacht .;)

Ik heb bij Methanol motoren nooit een viltclunk gebruikt .

Bij methanol word het vilt hard en de haartjes laten los en gaan tussen de naald zitten .
Zo krijg je een afstellings probleem .

Een Walbro heeft hiervoor nog een zeefje in de carb.

Mvg Johan
 
Zo alle 4 de tanks hebben een viltclunk, misschien morgen even testdraaien op het werk maar ik denk dat we weer gaan gokken op Ede.
 
Ik heb ook een kistje gehad, waarbij ik problemen heb kunnen oplossen met een viltclunk.
Maar bedankt voor de waarschuwing, mochten er problemen komen weet ik dat ik daarnaar moet kijken.
 
kwamen er een paar viltclunks beschikbaar voor de Hercules.
Ik denk namenlijk dat dit wel eens kan gaan helpen bij het beter laten lopen van de motoren

Viltclunks hebben vooral zin als je met vervuilde brandstof vliegt. :eek:

Pak het probleem bij de wortel aan!


jan.
 
Viltclunks hebben vooral zin als je met vervuilde brandstof vliegt.
NIet helemaal waar.

Mijn ervaring is dat vilt clunks goed werken met tanks die je niet helemaal in het schuim kan ophangen en daardoor gaan trillen.
Vaak in samenwerking met eigenlijk te kleine tanks kan dit wel eens lijden tot een niet hele lekkere motorloop.

Deze faktoren zijn beide aanwezig in onze Hercules, de tanks zijn klein voor 10cc motoren (220cc maar) en liggen laag en ook nog eens direkt tegen de vleugel zonder schuim of iets dergelijks omdat de motorgondels vrij klein zijn.

We zullen zien wat de motoren woensdag doen, als de 2 binnenste (of buitenste) echt betrouwbaar lopen gaan we ervoor ;-)
 
De Hercules mag vanmiddag ook mee:
vervoera.jpg


vervoerb.jpg
 
JAJA

HIJ DOET HET!!!!!!!!!!!!!!!! :banana:

In de loop van de dag, verhaal, filmpje en foto`s :yes:
 
Laatst bewerkt:
En ik heb hem als enige van HEEL DICHT BIJ bekeken :)

Ik was geschrokken, maar het was stiekum ook wel een ontzettend mooi gezicht en geluid!
 
Ja, sorry, ik zag ineens iemand wegduiken :oops:
Tja, volgende keer ook als ik vlieg maar in de kist gaan schuilen???
 
Ik zat op mijn knieen met mijn rug naar het toestel om even snel een ander geheugenkaartje in mijn camera te proppen. Ik zat helemaal aan het einde van de hei op een hoek van het veld. Opeens hoor ik die vier motoren brullen en ik kijk om.. Net op tijd om die Hercules over me heen te zien/horen denderen.


Volgende keer in de kist. Helmpje op, klep op een kiertje. :D

Nee hoor, ik heb er alle vertrouwen in.
 
Laatst bewerkt:
verhaal, film en foto`s

Gister moest het dus maar gebeuren, lekker weer windstil dus een maiden moest er plaats vinden.
Hercules romp op de aanhanger en met max. 90 naar Ede.

Daar aangekomen alles opgebouwd en getankt en even met wat ander spul vliegen.

Toen de Hercules starten, motoren liepen elk voor zich redelijk maar als ze alle 4 draaiden nokte de 1 of ander er steeds net mee.
Naar een tijdje proberen wordt je het zat en moet er weer even gevlogen worden.

Ondertussen had Wesley de Hercules weer getankt en laat op de avond zou ik nog 1 poging wagen.
De motoren starten redelijk maar moesten nog wel afgesteld worden.

Met dank aan Mark die een helpende hand bood (tja, de zender, kist en afstellen gaat niet echt makkelijk aan zo`n bak) kwamen de motoren redelijk gelijk uit.
Nog niet top maar goed genoeg.

Nou dan is er geen weg meer terug en moet er gevlogen worden.

De start verliep op zich goed alleen week de kist wat te ver af naar links waardoor ik vanuit ons standpunt over de kist van Mark en Jaap (en Jaap zelf) vloog :oops:
Ook toen bleek direct dat de rolroeren weinig te zeggen hebben, dus daar moet ik wat aan doen.

Verder vloog de Hercules prima, zwaartepunt ligt iets te ver naar achter maar dat wist ik voor de start al.
Tijdens de fly-by viel de rechter buitenste motor uit maar dat heb ik amper gevoeld tijdens het vliegen.
Stationair staat nog veelste hoog.
En de rolroeruitslag moet ik nog zien te vergroten.

Al met al een geslaagde maiden :yes:

Hercules Maiden 2min 24sec / 14.5mb

hercules1.jpg

hercules2.jpg

hercules3.jpg
 
Zo ey, die kwam binnen als een F14 op een carrier!
Je hebt die motoren toch aan de praat gekregen dus... Maar mooi man dat ie vliegt... Misschien kunnen we de GPS een keer daarop zetten...
 
Back
Top