C&C Models L39 Breitling jet team

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door PH-MEL, 7 jun 2013.

  1. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Hahaha ja euh.... Sorry! :)

    Nee serieus, ik zou gewoon zien wat jouw servo's doen. Flaps zijn geen flightcontrols. Als t niet werkt selecteer je "flaps up", land wat sneller en monteer andere servo's! : mrgreen:
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Edwin,

    zoveel vliegers zoveel meningen.

    Hetgeen ik schrijf is puur mijn eigen ervaring(/mening), en wat een ander daar voor een waarde aan hecht is zijn keus.

    Ik zeg ook altijd dat iemand moet doen waar die zich zelf happy bij voelt.
    Die persoon vliegt er namelijk mee en niet ik.
     
  3. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Afgelopen dagen af en aan weer wat bezig geweest. Heb de kabelboom die ik een paar posts terug al heb laten zien eens definitief gepast. Hij kon nu helemaal de vleugel in doordat de kop van de tiptank eraf is.
    Zat zo goed dat ik hem gelijk maar heb laten zitten! (Ik lieg, heb em er wel effe uit gehad om hem na te maken voor de linker vleugel :)) Ik ben tenslotte toch met de verlichting bezig.

    Ook het landingslicht komt aardig in de richting. Ik heb nu een tweede spant gemaakt waarin de lamp zelf in zit. Deze wordt vastgeschroefd op het verlijmde spant in de tank.
    Ik dacht eerst om het kapje vast te schroeven maar ik hou zo weinig vlees over dat ik hem waarschijnlijk fixeer met wat druppels siliconen en afwerk met een zwart tape randje. Ik wil nl nog wel bij mijn LED kunnen komen als er iets mee is.

    Ook heb ik twee gaten geboord in de zijkant van de tank voor de Navigatie verlichting en strobe.
    Die kunnen straks dus ook eraan gesoldeerd worden en verlijmd worden.
    Het pijlvormige deel rondom de lampjes wordt netjes zwart gemaakt wanneer alles op zn plek zit. Geld ook voor de houten spanten van het landingslicht.

    Hieronder het resultaat. Eea zit nog niet verlijmd omdat ik nog wat soldeerwerk moet doen in de tank.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Flap servo's zijn besteld plus trays dus die komen volgende week binnen. Hopelijk is de eerste vleugel klaar voor de jaarwisseling!
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2013
  4. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Lampkes ook weer kloar:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En werkend;

    http://youtu.be/cOVRaAsnF08

    Heb ook de boel nog geschilderd, morgen het kapje erop en klaar is kees.
     
  5. willie63

    willie63 Guest

    ZO!!!! menneke!!! ik ben er......GIJ BINT GOED BEZIG ZIE IK..!!!
     
  6. Dakota

    Dakota

    Lid geworden:
    26 mei 2005
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Woerden
    Prachtige kist !

    Wie maakt nummer 4, 5, 6 en 7 nog even ?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Zou gaaf zijn!
    Ik weet wel dat er een No 7 bestaat van C&C. Ik had die namelijk als eerste besteld en later toch veranderd naar No 8. Die No 7 stond dus bij C&C in de stand op Jetpower en was de laatste dag verkocht

    Blijven de nummer 1 - 6 nog vrij! Wie oh wie?? :D
     
  8. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    Zeer mooie kist. Ben zelf ook een liefhebber van een l39. Ben erg benieuwd hoe de small vliegt. Blijf je draaitje verder volgen. Veel plezier met de bouw.

    Gert-Jan
     
  9. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Dank je wel Gert-Jan, Leuk dat je mee leest!

    Afgelopen vrijdag klaar met de opleiding! Dus weer tijd voor leuke dingen, Bouwen!

    Vanavond het kapje op maat gemaakt van het landinglight. Ik heb de rand van het kapje heel voorzichtig voorzien van wat contactlijm, en een de rand van de tip tank ook. Het houten frame waar de lamp inzit ondersteunt en centreert het kapje, zit als een huis en kan toch relatief makkelijk weer los zonder beschadiging mocht het nodig zijn. Het plakrandje afgewerkt met een zwart biesje plakfolie en klaar!

    [​IMG]

    Ook de flap servo op zn plek gekregen plus de linkage op maat gemaakt. E.e.a. zit nog niet volledig vastgeschroefd/geborgd want afstellen en zo doe ik pas als de kist compleet af is en ingeregeld moet worden.

    [​IMG]

    Sinds ik de kist heb hang je dan zo eens boven die lege romp te brainstormen wat en hoe en waar je alles gaat plaatsen. Eigenlijk merk je dan dat het eigenlijk het mooiste is wanneer je alle spullen hebt liggen tijdens het bouwen....
    Dus ook een turbine met accessoires....

    Mmmm eigenlijk was het het plan om de turbine van de Vision te gebruiken maar ja om die nou te slopen.... Hij vliegt immers net....

    Al een tijdje speelde dan toch een Kingtech door mn hoofd want daar hoor je veel goede berichten over, maarja, wel weer effe wat centen...

    En dan komt er ineens een mooie P-80SE met kerostart voorbij met slechts een uur op de klok en voor een prijsje....

    Kortom; toch een tweede tor gekocht voor de L-39!

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2014
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Kijk de opleiding is achter de rug en de buurman is weer aan het bouwen.

    Nu gaat het snel :lol: ;-)
     
  11. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Kortom......het virus heeft je vastgepakt en laat nóóóit meer los ghe ghe ghe! :D

    Groetjes,
     
  12. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Dat klopt helemaal Gerald! ;':D

    Turbine past er niet in:

    [​IMG]


    Nu wel :) en de tank ook! Die kon nl niet via de cockpit zonder de cockpitranden ver uit elkaar te buigen.

    Heb de intakes zo afgeslepen dat je van buiten net niet direct in de motor ruimte kan kijken.

    [​IMG]

    Verders begonnen aan vleugel twee, spantjes voor het landing light gemaakt en de tip van de tank eraf gezaagd. Vleugel een is klaar op wat afstelwerk en het aanbrengen van de luchtslang voor de remmen na.
    Afstellen doe ik altijd als allerlaatst. De remleidingen laat ik er nog af ivm het feit dat misschien de poten nog uit de retracts moeten voor het inkorten van de veren.
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2014
  13. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Weer lekker onderweg! Man, wat beleef ik een plezier aan de bouw! Maak me nu al weer druk over wat te doen als deze klaar is :D

    Landing light klaar voor montage, kabelboom er in, gaten voor strobe en navigation light klaar.

    Wat scheelt dat toch, vleugel twee is geen "research & development" meer, je weet nu hoe t moet dus gas erop! :)

    [​IMG]

    Ook nog een cool filmpje van de "echte" in actie:

    http://youtu.be/DJXfWCPxjgQ
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2014
  14. vwspeedster

    vwspeedster

    Lid geworden:
    3 jun 2008
    Berichten:
    292
    Locatie:
    houthalen
    Goed bezig, melvin. Word straks een mooi kissie
     
  15. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Thx Jurgen! ;-)

    Zo, afgelopen avonden weer wat gerommeld!

    De verlichting helemaal af gemaakt, spantje verlijmd, lampje gesoldeerd, zwart gemaakt en het glaasje pas gemaakt, ik ben erg tevreden, goed gelukt!
    Ook nog de groene en rode verf vlek wat voor lampjes door moest gaan zwart gemaakt (rondom de leds)

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    Ook nog de kieren tussen de flaps en rolroeren zwart gemaakt. Vondt t geen gezicht bij flaps down.

    Voor;

    [​IMG]

    En na;

    [​IMG]
     
  16. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    De afgelopen dagen af en aan weer bezig geweest, vleugel twee is voorzien van servo's en stuurstangen en ook die is zover klaar. Op naar het volgende; het vertical stab:

    In tegenstelling tot de vleugels is hier het rudder gewoon met pennen gemonteerd. (Flaps en ailerons zijn van elastoflap) Althans, die moet je nog verlijmen.

    Bij nadere inspectie bleken de pennen niet op een lijn in het roer geboord te zijn. Ook de uitsparingen voor de scharnierpunten waren niet helemaal haaks t.o.v. het roer gefreest.
    Allereerst dus de gaten weer opgevuld met balsa en vervolgens de gaten opnieuw geboord en de uitsparingen uitgevijld zodat de pennen goed passen en de scharnieren evenveel ruimte hebben aan beide kanten van het roer.

    Ook de ovale gaten in het vertical stab maar opgevuld en opnieuw met de juiste maat boor geboord. Vindt zelf dat dit nog een verbeterpuntje is voor C&C qua fabricage.

    Nu het roer goed gemonteerd kan worden is het tijd om te kijken naar de uitslag. Met net aan een halve centimeter naar elke kant is dit wat weinig.
    Als uitslag staat 2,5 cm voorgeschreven dus ik wil eigenlijk minimaal 3/4cm uitslag kunnen halen op het roer zelf. Dan heb ik voldoende speelruimte dmv afstellen op de zender.

    Ik heb me dus al de blubber zitten vijlen op de randen van het stab waar het rudder tegenaan loopt. Dremelen is geen optie, de randen werden er niet mooier op, de dremel chipt de verf eraf. Dus dan maar wat ouderwets handwerk!

    Ook de kabelboom voor de servo plus de led in de tip is al klaar, plus de aansluiting in de romp. Wederom MPX stekkers met emcotec soldeerplaatjes en wirebraiding/krimpkous.

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
     
  17. Danny-P47

    Danny-P47

    Lid geworden:
    6 feb 2008
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Hengelo
    Goed bezig Melvin,

    Dat word binnenkort vliegen ;)
     
  18. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Haha en gij geleuf da? Zal nog effe duren ben ik bang.... :D

    Het rudder heeft nu na twee avonden vijlen een nette rechte kier en voldoende uitslag (4cm naar elke kant)

    In principe is alles nu klaar om te verlijmen, heb de rand waar het rudder in draait nog zwart gemaakt van binnen en de scharnierpennen geschuurd.

    Vervolgens ben ik eerst de twee rompspanten die nog in de ruimte onder de cockpit kap moeten komen gaan passen, schuren en aftekenen op de juiste plaats.

    Dit heeft als reden dat ik deze spanten alsook het rudder wil gaan verlijmen met Hysol 9466 van Loctite. (Zelfde als BVM Aeropoxy, deze lijm heeft als eigenschap dat hij niet "loopt" en een goede sterkte, zowel trek als afschuif heeft en is hittebestendig tot 120 graden)
    Eerst moet dus alles voorbereid zijn voor verlijmen zodat ik na aanbreken van de lijm in een keer door kan.

    Tevens had de neus sectie een wat dun plekje, wanneer je in de romp keek zag je licht erdoor. Daar dus ook maar een glasmatje op gesopt.

    Eea effe laten uitharden en dan kunnen de spanten en het rudder verlijmt worden!

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    He he... Dat zit er in zeg... Pffff zweten!

    Alles was tip top voor bereid alvorens te gaan lijmen maar uiteraard gaat er toch iets mis.
    Tip van Flip: gebruik de Hysol met het daarvoor bestemde lijmpistool... Met twee stiften achterin drukken wordt een bende.... :teacher:

    Alles komt r aan de achterkant uit zetten...
    Afijn, de hele handel er maar uit gedrukt en leeg gelepeld met een spatel en dan maar old fasion roeren en met een houtje en aanbrengen!

    De spanten zitten alsnog keurig op hun plek:

    [​IMG]

    En ook het rudder zit er netjes in. Om te voorkomen dat er epoxy aan de scharnierende delen komt kreeg ik de tip om ze in te vetten met vaseline.

    Mmm vaseline heb ik niet in huis....

    [​IMG]

    Als je dus ooit ergens mn kist staat te bekijken en je ruikt menthol dan weet je waar het vandaan komt! :rolling:

    Ook de kabelboom geplaatst en de led in de tip geplakt;

    [​IMG]

    Morgen maar eens kijken of alles goed vast zit en ook nog wil scharnieren!
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Lekker bezig buurman :D
     

Deel Deze Pagina