C&C Models L39 Breitling jet team

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door PH-MEL, 7 jun 2013.

  1. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Zo, even hier eens de stilte doorbreken. Helaas maar van korte duur maar toch:

    Nu de Vision de deur uit is en de Sprint klaar is voor t nieuwe seizoen heb ik helaas een drastische beslissing moeten nemen voor mn L-39.
    Voor het overgrote deel van het jaar gaat ze terug in de doos.

    Komend seizoen wil ik me richten op het goed leren jetvliegen en mn brevet halen met de Sprint.

    Er komt een verbouwing aan van mn bouwzolder en nog een aantal andere zaken staan op stapel dus voorlopig heb/maak ik er even geen tijd voor!

    Komende winter gaan we lekker hier weer verder!

    :bye:

    [​IMG]
     
  2. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    Wat in het vat zit verzuurt niet.

    gj

     
  3. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    De winter is er (bijna) en de L-39 is weer uit de doos!

    De afgelopen tijd nagedacht over wat zaken mbt deze kist. Vooral wat betreft het landingsgestel.

    Na veel wikken en wegen heb ik toch besloten om over te gaan op electrische retracts.
    Net even betrouwbaarder en dat is wel zo prettig.

    Het zullen de Electron ER40's worden v.v. een RS200 Sequencer voor de gear & deuren. De huidige poten blijven er wel onderzitten want deze zijn immers (semi)schaal.
    Dit houd in dat de remmen nogsteeds op lucht blijven werken, aangestuurd door een jettronics single valve.

    De retracts zullen worden voorzien van stroom door een 2s Lipo welke ook gebruikt word voor de verlichting.

    First things first en dat zijn de wieldeuren. Die moeten er als eerste in.
    Ik doe dat voor het eerst en ik moet zeggen.... Wat een rotklus.
    De servo kan echt maar op een plek komen ivm de beperkte ruimte rondom de geardoor.
    Na twee avonden pielen ben ik er toch achter dat een normale servo niet gaat werken. Inmiddels zijn er dus 180 graden, digi MG servo's besteld welke qua eindpunt geprogrammeerd worden straks met de RS200 controller van de retracts.

    Wachten tot ze binnen zijn en dan gaan we weer verder...
    Maar we zijn in iedergeval weer begonnen!
     
    Edwin Lievaart vindt dit leuk.
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Jaaa het begin is er weer :yes:
     
  5. Dickie

    Dickie Guest

    troost je je bent niet de enige.

    Gr
    Dick.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 nov 2015
  6. Danny-P47

    Danny-P47

    Lid geworden:
    6 feb 2008
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Hengelo
    Hey Melvin,

    Goed om te lezen dat het L39 project weer opgepakt is!
    Ik ben benieuwd, laat de plaatjes maar komen :)

    Grt Danny
     
  7. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Heeey Danny! Jazeker, ben blij toe! Kist moet nu echt af want als je niet doorpakt komt t er nooit van. En das zonde van zo'n mooi model!

    Vanavond hulp gekregen van Berto.
    Hevel langer/korter, paats van de servo, hevel op de deur. Heel veel variabelen en niks kwam uit.
    Met de 180graden servo's en de hulp van Berto erbij is het toch gelukt!
    De alu ballinks hebben we moeten inkorten en een gat vergroot in het spant voor de servo maar we hebben de uitslag die we moeten hebben!

    Nu is het een kwestie van de deurscharnieren beter vast zetten en de servo definitief op zijn plaats maken dmv een plaatje op het spant.
    Dan volgt het maken van een definitiefe hevel op de deur en dan kan alles afgesteld worden met de ballinks.

    Ik ben blij dat ik nu weer wat verder kan!

    Deur dicht (ff zonder deur voor de foto)

    [​IMG]

    En de deur open:

    [​IMG]
     
  8. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Vanavond bezig geweest met een definitieve montageplaat voor de deur servo. Deze dient ook weer als vervanging van het stukje spant wat weggehaald moest worden om de servo op de juiste plek te krijgen.

    Morgen maar eens een hevel in de deur gaan maken, deze zit nu nog met dubbelzijdig tape erop geplakt.

    De servo hevel heb ik versterkt met een stukje epoxyplaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Eea moet nog definitief vastgezet/afgesteld worden maar toch even een filmpje.
    Ik ben nu in ieder geval zeker van de arm lengte en positie van de servo;

     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2015
    mac en Danny-P47 vinden dit leuk.
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Kijk buum, zo`n avondje klooien samen heeft toch wat goeds opgeleverd. Een lastige horde is genomen dus nu kun je weer lekker door bouwen :yes:
     
  10. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Jazeker Berto! Thx!

    De deuren vorderen gestaag, langdurige "pain in the ass" dingen zoals dit gaan ten koste van je motivatie. Ik ben dus maar even wat anders gaan doen. De bekabeling. Voor een groot deel is dat al klaar, alles in de vleugels zit er in. Ook de staart is al bedraad. Rest alleen de romp nog, met name de wing aansluitingen naar voren toe. Omdat ik nu een electrisch gear erin krijg moesten er twee pinnen meer bij komen dus heb ik een van de twee MPX stekkers vervangen voor een 8 pins versie. Op de acht pins zitten nu dan de drie lampjes per vleugel (flash, Nav en landings licht) en een gearpoot. Op de MPX stekker zitten de aileron en flap servo.
    Helaas zijn er geen inbouwhuisjes te krijgen voor de 8 pins dus dan maar een 6 pins versie modificeren!

    [​IMG]

    Oude situatie: twee van de drie gaatjes voor lucht zijn nu dicht en een van de twee MPX Stekkers is een 8 pins geworden. De luchtleiding blijft want ik heb nog wel lucht remmen:

    [​IMG]
     
  11. theo jetvlieger

    theo jetvlieger

    Lid geworden:
    17 jul 2007
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Hedel
  12. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Hoi Theo! Die hebben helaas ook maar 9 pinnen en ik heb er 14 nodig.
    (2 servo's plus drie lampjes en een gear)
    Zodoende is het nu een 6 pins MPX geworden voor de twee servo's en een 8 pins voor de drie lampjes en het gear.

    Work in progress:

    Dit is de rompzijde en aan de binnenkant is erg weinig ruimte. Vandaar dus geen mooi pcb'tje eraan maar direct op de pinnen gesoldeerd zodat de kabel straks zo dichtbij de stekker als mogelijk is direct naar achteren kan afbuigen.


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2015
  13. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Yess! Vd week is mn Electron gear binnen gekomen!

    [​IMG]

    Gelijk opgehaald en super happy er mee.
    Wat een grandioos spul, erg degelijk en 0 speling. Ik ben gelijk met het inbouwen aan de gang gegaan natuurlijk! Ik moet ze toch op een andere manier plaatsen, wat verder van de romp af omdat het blok waar de poot in zit langer is als de luchtretracts die ik eerst had. Anders komt het wiel niet netjes uit in de wielbak. Maar met wat minimaal vijlwerk vielen ze mooi op hun plekje!

    [​IMG]

    Het neuspootje kost iets meer werk, plaatsen is lastig, De andere maatvoering zorgt ervoor dat de totale neuspoot te lang word en niet meer door de opening in de romp gaat. Maar het komt goed, ik plaats de retract op het spant in plaats van er tegen aan. Zo valt de retract wat verder naar binnen en kan hij ook gewoon ingetrokken worden.

    Vanavond even mn neuswiel besturing opgebouwd:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2015
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Gaat helemaal goed komen, ziet er goed uit buum :thumbsup:
     
  15. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    En gemonteerd! Nu de deuren afmaken!

     
    Edwin Lievaart vindt dit leuk.
  16. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Ziet er goed uit Melvin.
     
  17. Danny-P47

    Danny-P47

    Lid geworden:
    6 feb 2008
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Hengelo
    Dat werkt toch wel mooi, die elektrische retracts!

    Keep up the good work Melvin!
     
  18. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Dank Danny! Komt goed!

    Vanavond weer een lekkere slag kunnen maken, alles van de rechter wieldeur nagemaakt voor de linker qua hevels, scharnier, servo armpje, montageplaat voor de servo.
    Dat gaat lekker vlot want t uitdokteren is al gedaan

    De rechter deur is helemaal klaar en na een schuurbeurtje staat hij weer in de zwarte verf.

    Als je dan naar je kist kijkt is er nog niks gebeurd, gaat stiekem toch veel tijd in de kleine dingen zitten.

    Ook nog aan het solderen geslagen, de Flap en Aileron kabelbomen gemaakt voor links en rechts. Ook bij deze heb ik de kabels direct op de MPX stekker gesoldeerd om het zo compact mogelijk te houden.
    De kabelboom komt anders te dicht bij het mainwheel.

    Na het solderen heb ik de kabels in de juiste richting geleid en de kabels afgeseald met plastidip.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Stieken even gemeten en er zit inmiddels 26 Meter kabel in de L-39!

    Nu word dat nog wel wat minder want ik hou ze altijd lekker lang tijdens de bouw want dan kun je nog alle kanten op, maar toch! Ik verwacht dat ik zo ongeveer op 23 meter servo/verlichting snoer uitkom!

    Was weer een lekker hobby avondje!
     
  19. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Yes! Mainwheel doors klaar! De afgelopen avonden heb ik weer wat zaken gedaan waaronder de linker deur afgemaakt. As we speak hangt hij te drogen en morgen alleen nog even op zn plek schroeven en de linkage vastzetten.

    Hier het eindresultaat van de rechter:

    [​IMG]

    Nu alle kabels gesoldeerd zijn kunnen ze in de romp. Eerst de braiding oftewel sleeve eromheen wat met wat meer servosnoer best lastig kan zijn.
    Heb daar wat moois op gevonden dmv een pvc pijpje.
    Sleeve erom, kabels door de pijp en vòila! Wel t pijpje goed afbramen!

    [​IMG]

    De kabels komen op bepaalde stukken tegen de rompwand aan te zitten.

    Ik heb laatst van een clubgenoot een mooie tip gezien om beugeltjes te maken en dit maar eens getest!

    Eerst een mal maken; een pvc pijp op een plankje tapen. Gebruik alu tape of de bruine dozen tape. Je kunt voor een kleiner formaat beugeltje ook een halve pvc pijp of een stuk koperen waterleiding pakken.

    [​IMG]

    Malletje klaar dan insoppen met epoxy en een stuk glasdoek erop leggen.

    [​IMG]

    Laten uitharden en dan krijg je dit:

    [​IMG]

    Met de dremel repen van snijden en je kunt ze zo met secondenlijm tegen de binnenkant van je epoxyglas romp plakken!

    Voordat de kabels erin gaan eerst even de motor ruimte gesopt met BVM Heatshield (keramische verf)

    [​IMG]
    Nog een laatste plaatje: Spaghetti!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2015
  20. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Oei Mel, lees jij de televaag??? ik schat je wel wat hoger in hoor :yes:

    Leuk hé die draad bomen samenstellen, ik moest dat in mijn dienst tijd ook doen op de ouwe F27 Frendship alleen waren alle leads wit en moest alles met plastic bussen van een i.d. code worden voorzien, ja hoor slimme jongens waren dat toen in de jaren vijftig toen de F27 werd ontwikkeld, was heeeeeelemaal niet omslachtig, ik zat hierna ook vrij snel op de flightline ingedeeld na wat stevig aandringen.

    Keep up the good work and enjoy.

    Ger.
     

Deel Deze Pagina