C&C Models L39 Breitling jet team

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door PH-MEL, 7 jun 2013.

  1. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Aaach moet kunne toch? Effe shoppen?

    Ja t is mooi werk die draadbomen maken, hoop gepruts maar als t eenmaal zit dan zit t voor jaren goed!

    Wist helemaal niet dat jij ook an vliegtuigen deed schroeven vroeger? Leuk!
     
  2. Dickie

    Dickie Guest

    Ger is niet de enigste die draadbomen gemaakt heeft:
    ik kan geen draadboom meer zien.
     
  3. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Tijd voor een prijsvraag!

    Al bladerend door het manual van mn Jetcat P-80SE kwam ik het volgende plaatje tegen!
    Wanneer je zo je turbine aansluit krijg je leuke effecten denk ik! Wie ziet m?

    [​IMG]

    Vanavond kabelboom nr twee gemaakt en erin gelegd. Rest nog de deurservo's solderen aan de snoeren in de kabelbomen en de main gear kabels aan de vleugelstekkers in de vleugel.
    Ik denk er aan om dan eerst kabel voor kabel even te testen. Zowel de verlichting als alle servo's. Nu kan ik nog overal bij mocht er iets verkeerd zitten.

    Helemaal tot in de neus!
    Misschien laat ik ze nog samen vallen in een of worden de verlichtings kabels op een eerder moment afgesplitst:

    [​IMG]

    Achterin; tevens rond de motor alles behandeld met BVM Heatshield:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2015
  4. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Strak hoor.
     
  5. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.358
    Locatie:
    Rutten
    kerostart op de gasaansluiting?
     
  6. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Dank Ger!

    @Edwin: jij mag niet meer raden!

    De slang moet door naar de externe kerostart die in de gloeiplug aansluiting zit. Niet in de gasaansluiting voorop. Krijg je een turbine vol met peut die never nooit start.
     
  7. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Kijk nog eens heel goed naar de fuel aansluitingen.
    Die nieuwe torretjes hebben toch de interne kero burner tegenwoordig???

    Vanaf de pomp ga je naar 2 klepjes, 1 naar de fuelring en 1 naar de kerostartplug.
    Eerst gaat de 'gas' kerostart klep pulsen tijdens opstarten, klopt gewoon, na preheat naar de 60 grd gaat de fuel ring voeding pulserend open todat de min rpm bereikt is en gaat de 'gas' klep weer dicht en de fuelring klep naar 100% open.

    Ja toch, niet dan. ik weet het zeker geloof ik..................
     
  8. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.358
    Locatie:
    Rutten
    Ja daarom ook mn vraagteken ik dacht hetzelfde maar het is maar net welke Melvin heeft natuurlijk.
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    De huidige motoren hebben ook een enkele aansluiting omdat de klepjes (en soms de pomp) onder de kap hebben zitten.

    Bij de tweede generatie kerostart (de eerste was zeg maar die externe keroplug) was dit nog niet onwikkeld.
    De gloeiplug zat al wel inwendig maar de 'gas aansluiting' werd gebruikt voor de kerostart brandstof.
     
  10. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Dit is inderdaad de 'tussen' stap. als je kijkt naar de leads naar de motor toe voor de starter en de kero burner, 3 leads.
    Bij de allernieuwste torretjes zit inderdaad alles onder de 'kap' hebben alleen een accu/voeding en een signaal stekkertje aan de motor zitten.
    Hmmmmmm, pompje, ECU, klepjes enz onder de kap, moet je toch wel een beetje verstand hebben van een chinese puzzel, past maar op 1 manier :yes: :D
     
  11. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    @Ger, berto, klopt!

    Maar de P-80SE, waar ik het over heb is dus zon "oud" 1e gen torretje. Kerostart was nl een optie die je erbij kon kopen. Dus een externe kerostart.
    Hierbij is de gasaansluiting afgedopt en de kerostart extern. Maar het bijgeleverde manual laat dus iets anders zien.

    Zo moet t zitten bij mijn motor:

    [​IMG]
     
  12. FraBe

    FraBe

    Lid geworden:
    17 okt 2009
    Berichten:
    3
    Heb je de airbrakes al eens geprobeerd? Ik heb die van cmodels, zijn o-ringen die door perslucht naar buiten worden gedrukt in de velg, maar lekken als een zeef. Heb bij Berto elektrische remmen met nieuwe wielen besteld nadat ik toch wel de indruk had dat het niet echt betrouwbaar werkt: soms goed, soms niet.

    Groet

    Frank
     
  13. Dickie

    Dickie Guest

    Het plaatje van de turbine is een SX turbine en geen SE.
    De gloeiplug aansluiting is afgedopt met een messing schroef en op het huis zit een blokjes patroon.
    Foutje van Jet Cat.??
    geen goed manuel.??
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 dec 2015
  14. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Hoi Frank! Nee ik heb ze nog niet geprobeerd. Eerst maar eens zien hoe ze zich houden en anders gaat er alsnog electrisch onder.
    Ik moet zeggen dat ik de remmen evengoed noet veel gebruik. Even om t model stil te zetten voor de start en daarna alleen bij t laatste stukje van t uitrollen na de landing.

    @Dicky: ok thx. Ik denk t juiste manual maar met een verkeerd plaatje dr in.
     
  15. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Alle servokabels zijn getest!
    Evenals die van de verlichting en het landingsgestel.

    Maar goed ook, want op een van de MPX stekkers had ik ondanks de tien keer kijken voor t solderen een min en een signaal kabeltje omgedraaid van mn linker hoogteroer.
    Dan doet ie t dus niet!

    Nu kon ik overal nog makkelijk bij dus even aangepast en nu mogen de kabelbomen worden opgebonden en onder de alu tape verdwijnen!

    Nu weet ik zeker dat alles goed is tot in de neus van de kist waar de kabels straks op hun diverse controllers/emcotec komen te zitten.
    Als er dan straks iets niet werkt dan moet het wel voorin zitten.

    Alle wing & tail MPX connectors zitten nu in de plastidip

    Ook gelijk het laatste lampje gemaakt onder op de buik, net achter de cockpit:

    [​IMG]

    Volgende puntje is de positie van de motor definitief bepalen en dan meten en berekenen hoe lang de pijp moet worden en welke diameter.
    Dan kan ik m bestellen.

    Inmiddels heb ik schuim geregeld waarmee ik een mal kan maken voor mn tank. Daar gaan we dus ook mee aan de gang.
     
    Edwin Lievaart vindt dit leuk.
  16. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Lekker bezig 'buurman'
     
  17. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Hahaha ga je verhuizen Ray?
    Staat nog wat te koop hier in de straat!
    Gezellig hoor!

    Nog effe en dan weet niemand mn naam meer.... Heet ik buurman denk ik....
     
  18. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  19. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Beter en ver buur(man) dan een ..........
     
    PH-MEL vindt dit leuk.
  20. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Beter een goede buur dan een verre vriend was t toch?

    Ach, ik heb allebei!
     

Deel Deze Pagina